زرد قناری با یک ایران خاطره! تست و بررسی ژیان


 

مهدی درفشی - تولید ژیان از اواخر دهه ۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران "سایپا کنونی" آغاز شد. این خودرو در ابتدا تنها در مدل هاچ بک به فروش می رسید؛ اما پس از گذشت زمانی اندک، ژیان مهاری و ژیان پیکاپ نیز به خانواده ژیان در بازار ایران افزوده شدند. مصرف سوخت پایین، ابعاد مناسب و سیستم تعلیق بسیار عالی سبب شده بود تا ژیان تبدیل به یکی از پر فروش ترین خودروهای زمان خود شود. سرانجام، از اواخر دهه ۵۰ شمسی تولید ژیان متوقف و رنو۵ جایگزین آن شد.

نزدیک به نیم قرن خاطره

چندی پیش در یکی از قسمت های مستند تور بزرگ "گرندتور"، جرمی کلارکسون به همراه جیمز می، اقدام به بررسی فورد کورتینا کرده و از خاطره هایی که با آن خودرو در کودکی داشتند، به مخاطبین برنامه گفتند. تقریبا اکثریت مخاطبین برنامه نیز خاطراتی نزدیک به دو مجری یاد شده داشتند. در واقع فورد کورتینا خودرویی بود که در خاطره بیشتر انگلیسی ها ریشه دوانده بود. در ایران هم از این نوع خودروها بسیار است. ژیان، پیکان، پژو ۴۰۴، پژو ۵۰۴ و انشاالله که در آینده ای نزدیک پراید، خودروهایی هستند که یک دنیا خاطره به دنبال دارند. این مورد را می توانست به وضوح در روز تست و عکسبرداری از ژیان مشاهده کرد.

ابتدایی اما جذاب!

ژیان مورد بررسی، در سال ۱۳۵۳ شمسی ساخته شده و بدون هیچگونه اعمال تغییرات در ظاهر و باطن، یک بار مورد بازسازی قرار گرفته است. با نگاهی اجمالی به خودرو می توان دریافت که همه چیز، ابتدایی اما خاص است! در نمای جلویی چراغ ها بر روی گلگیر نصب شده و جلوپنجره نیز در موقعیتی پایین تر از آن ها، بر روی کاپوت قرار دارد. در قسمت میانی جلوپنجره، نشان سیتروئن نصب شده و در زیر نشان سیتروئن نیز هِندل قرار گرفته که در صورت نیاز، می توان با آچار جک از آن استفاده و خودرو را روشن نمود. سپر ژیان نیز مجزا از بدنه بوده و قاب پلاک را در وسط خود جای داده است. در نمای جانبی، گلگیرهای بیرون آمده از بدنه، در ابتدا جلب توجه می کنند. از دیگر شاخصه های جالب نمای جانبی ژیان می توان به وجود دریچه بر روی گلگیر جلو، مستتر شدن بخشی از چرخ عقب در زیر گلگیر عقب و همینطور سایز لاستیک ها اشاره نمود. نمای عقب ژیان به نسبت دیگر بخش ها، از شاخصه های کمتری برخوردار است. در بالای چراغ سمت چپ خودرو نشان سیتروئن نصب شده و در زیر آن عبارت ژیان ۶۰۲ که در مورد آن توضیح خواهیم داد، نصب شده است.

فضای کابین سیتروئن ژیان، بیشتر از پژو ۲۰۶

پس از ورود به کابین ژیان، آن چیز که نگارنده را متحیر کرد، فضای کابین بود. بدون شک و اغراق می توان گفت که فضای پای سرنشینان ژیان در عقب و جلو از پژو ۲۰۶ بیشتر است! صندلی های نصب شده بر روی ژیان،  نیمکتی و یکپارچه بوده و با کمی ارفاق می توان تا ۵ نفر سرنشین را در آن جای داد. جدا از بحث فضای کابین، اگر بخواهیم در مورد طراحی کابین صحبت کنیم، تقریبا حرفی برای گفتن نداریم. به غیر از سقف متحرک، چیز خاصی در آن مشاهده نمی شود. داشبورد فلت ژیان در سمت راننده، صفحه کیلومتر را بر روی خود دارد. در قسمت میانی داشبورد ژیان نیز سه دکمه برای استفاده از برف پاک کن، شیشه شوی و فلاشر تعبیه شده است.

پیشرانه ژیان با حجم فقط ۶۰۲ سی سی!

پیش تر گفته شد که بر روی صندوق، عبارت ژیان ۶۰۲ نصب شده است. در حقیقت عدد ۶۰۲ اشاره به حجم پیشرانه ژیان دارد.  این پیشرانه حجم نسبتا کمی را از فضای کاپوت اشغال کرده و به همین دلیل، لاستیک زاپاس نیز در کاپوت قرار گرفته است.

تست و بررسی؛ سیستم تعلیق بی نظیر است!

طبیعتا از یک خودرو که پیشرانه آن 0.6 لیتر حجم دارد، نباید انتظار شتاب و کشش مناسب داشت. ژیان نیز با توجه به بهره وری از پیشرانه ضعیف، توقعات را از خود در سطح متوسطی نگه می دارد. اگر چه ژیان یک برگ برنده هم دارد! این برگ برنده، سیستم تعلیق ژیان است.

سیستم تعلیق ژیان به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک را دارد که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه‌ها به یکی از چرخ‌ها متصل می‌شود. این سیستم تعلیق ژیان را بدیل به خودرویی نرم و در عین حال پایدار می سازد. با عبور از روی دست اندازها و برخی از چاله های خیابان می توان به وضوح به بی نظیر بودن سیستم تعلیق ژیان پی برد. درنهایت می توان ژیان را یک خودروی اقتصادی و مقرون به صرفه مثال زد که در زمان خود، نسبت به رقبا حرف هایی برای گفتن داشته است.

 

نظرات
فرزاد برکاتی (٤ ماه و ١ هفته قبل ،شنبه ٣١ خرداد ١٣٩٩)
با درود و سپاس از شما بابت معرفی و آزمایش خودروئی که ما ایرانی ها از آن خاطرات خوشی به یاد داریم.موفق سربلند باشید

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.