فرانسوی های به یاد ماندنی؛ رنگارنگ های پژو در بازار ایران


 

مهدی درفشی-شرکت فرانسوی پژو همانند دیگر شرکت های خودروسازی، دچار فراز و نشیب های بسیاری شده است. البته نه مثل همه ی آن ها! این شرکت توسط خانواده پژو در سال ۱۸۱۰ میلادی و برای ساخت آسیاب های قهوه تاسیس شد. پژو پس از ساخت دستگاه اسیاب قهوه به سراغ ساخت محصولات دیگری چون مهمات جنگی، لباس زیر، فلفل خرد کن و .... رفت تا در نهایت در سال ۱۸۸۹ میلادی، اولین خودروی پژو با همکاری گوتلیب دایملر تولید شد. به این ترتیب، پژو را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین خودروسازان جهان محسوب کرد.

پژو در ایران، از ۴۰۴ محبوب تا ۵۰۸ مدرن

طبیعتا لزومی ندارد که در این مطلب، به تمامی محصولات پژو که وارد بازار ایران شدند بپردازیم. چرا که اساسا هدف ما پرداختن به هاچ بک های پژو در ایران است. اما بد نیست کمی هم با اولین مدل پژو که وارد ایران شد، آشنا شوید. نمونه صندوقدار پژو ۴۰۴ اولین محصول از این خودروساز فرانسوی بود که توانست وارد بازار ایران شود. پژو ۴۰۴ با داشتن شاخصه هایی چون طراحی زیبا و داشتن هزینه های پایین، توانست محبوبیتی جهانی را کسب و بدیل به یکی از پرفروش ترین خودروهای سازنده شود. محبوبیت پژو ۴۰۴ به قدری بالا بود که برخی از کشورها از جمله کنیا، تا اوایل دهه ۹۰ میلادی از آن تولید می کردند.

مدل ۲۰۵، افسانه ی دهه ۸۰ پژو

پژو ۲۰۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی به بازار عرضه و تولید آن تا اواخر دهه ۹۰ میلادی ادامه یافت. در طول این مدت، پژو ۲۰۵ عناوین بسیاری را کسب کرد. به طوری که توانست در سال ۱۹۹۰ میلادی توسط Car Magazine به عنوان بهترین خودروی دهه ۸۰ میلادی انتخاب شود. پژو ۲۰۵ توسط ایران خودرو و البته به صورت محدود وارد بازار ایران شد. با توجه به طیف گسترده بهره وری پژو ۲۰۵ از پیشرانه هایی قدرتمند، ایران خودرو این خودرو را تنها با موتور ۱.۱ لیتری با حداکثر قدرت ۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۸۸ نیوتن متر روانه بازار کرد.

در پژو ۲۰۵ تقریبا از هیچگونه تجهیزات ایمنی و رفاهی خبری نیست!

با توجه به گذشت حدود دو دهه از توقف تولید پژو ۲۰۵، باید آن را به نوعی یک خودروی کلاسیک محسوب کرد. اما در مقایسه با بسیاری از خودروهای کلاسیک که در زمان عرضه، پا را فراتر از زمان گذاشته بودند، پژو ۲۰۵ اینگونه نبوده و دقیقا مناسب با شرایط آن زمان ساخته شده است. پس از آن نباید حتی انتظار شیشه بالابرهای برقی را داشت! با این حال، طراحی پژو ۲۰۵، بویژه طراحی داخلی آن، در عین سادگی، دوست داشتنی است و ترکیب رنگ داشبورد با رودری ها و صندلی ها، نوای چشم نوازی را به کابین پژو ۲۰۵ بخشیده است.

پایان تولید پژو ۲۰۵ و آغاز تولید پژو ۲۰۶

در اواخر دهه ۹۰ میلادی، پژو رسما تولید مدل ۲۰۵ را متوقف و در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۸، از جانشین آن پرده برداشت.۲۰۶ را می توان یکی از موفق ترین خودروهای تولید شده در طول تاریخ دانست؛ چرا که در طول زمان عرضه، بدیل به یکی از محبوب ترین خودروهای کلاس خود شد و آمار بالایی از فروش را ثبت کرد. صرف نظر از آمار فروش، پژو ۲۰۶ در سال ۱۹۹۹ میلادی با کسب ۲۴۸ امتیاز، رتبه سوم خودروهای سال اروپا را از آن خود کرد. همچنین به مدت ۳ سال "از سال ۱۹۹۸ میلادی تا ۲۰۰۱" این خودروی فرانسوی توانست عنوان برترین خودروی سال بریتانیا را کسب نماید.

پژو ۲۰۶، شاهکاری به یاد ماندنی از ژرارد والتر

پژو ۲۰۶ در نسخه های مختلفی همچون کوپه "۲۰۶ CC" و استیشن به تولید رسید. اما در این مطلب صرفا هدف ما پرداختن به نسخه هاچ بک آن است و پرداختن به همه ی نسخه های پژو ۲۰۶، در یک مطلب نمی گنجد. در طراحی ۲۰۶ که به عنوان جانشین ۲۰۵ محسوب می شود، خبری از بدنه مکعبی شکل و زوایای تیز نیست و به نوعی، این امر انقلابی در طراحی محصولات پژو در آن زمان محسوب می گردد. سبک جدید طراحی پژو سبب خلق خودرویی آیرودینامیک و زیبا شد که در زمان عرضه، نسبت به بسیاری از رقبا از چهره بهتری برخوردار بود.

از پاریس تا تهران

حدودا ۱۸ سال پیش بود که ایران خودرو برای نخستین بار، فروش پژو ۲۰۶ را در ایران آغاز کرد. همانند بازار دیگر کشورها، آمار فروش پژو ۲۰۶ در ایران به سرعت افزایش یافت و همین امر، به نوعی سبب شد تا ایران خودرو، پژو ۲۰۶ را در شش تیپ مختلف به بازار ایران عرضه کند. ساده ترین تیپ عرضه شده به بازار، تیپ یک بود که از حداقل امکانات ایمنی و رفاهی بهره می برد. همچنین موتور نصب شده بر روی پژو ۲۰۶ تیپ یک، از نوع TU3 با حداکثر قدرت ۷۳ اسب بخار بود. فول ترین پژو ۲۰۶ عرضه شده از سوی ایران خودرو نیز تیپ شش بود که از امکاناتی چون دو کیسه هوا، ترمز جلو و عقب دیسکی، تهویه مطبوع اتوماتیک و جعبه دنده ۴ سرعته خودکار AL4 بهره مند بود. پیشرانه نصب شده بر روی این تیپ از نوع TU5 با حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار بود.

تحریم ها، تیغی بر گلوی کیفیت این محبوب فرانسوی!

با اعمال تحریم های گسترده علیه صنعت خودروسازی کشور در اوایل دهه ۹۰ شمسی، پژو نیز شراکت خود با ایران خودرو را به حالت تعلیق دراورد. خروج فرانسوی ها سبب شد تا تولید پژو ۲۰۶ در ایران به شدت افت کند. با فزونی گرفتن آمار تقاضا نسبت به عرضه پژو ۲۰۶، ایران خودرو را بر آن داشت تا با حداکثر توان، داخلی سازی و جایگزین کردن قطعات پژو ۲۰۶ را آغاز کند. ثمره این تلاش جاده مخصوصی ها، خودرویی عمل آمد که از کیفیت بسیاری از قطعات آن کاسته شده بود. همچنین قطعاتی که توان تولید آن ها در داخل کشور وجود نداشت با نمونه های چینی و هندی جایگزین شده بودند.

پژو ۲۰۶ همچنان در ایران محبوب است

پژو ۲۰۶ هم اکنون توسط ایران خودرو در دو تیپ تولید می شود. تیپ پنج، فول ترین نمونه تولیدی است که در ایران به تولید می رسد. پژو ۲۰۶ تیپ پنج که پیش تر مجله خودرو آن را مورد بررسی قرار داده، از پیشرانه TU5 با حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار بهره مند است. از تجهیزات این خودرو می توان به دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل، ترمز جلو و عقب دیسکی، تهویه مطبوع اتوماتیک، چهار بلندگو و اینترفیس اشاره کرد. صرف نظر از اینکه پژو ۲۰۶ آن کیفیت و امکانات پژو ۲۰۶ های قدیم را ندارد؛ همچنان در ایران علاقه مندان خاص خود را داشته و با توجه به عمر نزدیک به دو دهه ای این خودرو در ایران، هنوز هم به نگاه عده ای جذاب بنظر می رسد. همین امر باعث شده تا این شیر پیر فرانسوی، همچنان به عنوان رقیبی جدی و البته مدعی، در برابر رقبای تازه وارد چینی قد علم کند!

پژو ۲۰۶ پلاس یا پژو ۲۰۷i ؟

با نگاهی جزئی به تصاویر پژو ۲۰۷ های تولیدی در ایران و فرانسه، به وضوح می توان به تفاوت بسیار زیاد این دو پی برد. در اصل، ۲۰۷ های تولیدی در ایران، نمونه فیس لیفت ۲۰۶ با نام ۲۰۶ پلاس هستند که پژو آن را به عنوان جایگزین ۲۰۶، مدتی عرضه کرد. تولید ۲۰۷ نیز در ایران مدتی انجام شد اما تحریم های صنعت خودروسازی در اوایل دهه ۹۰ شمسی، مانع از ادامه تولید ۲۰۷ در ایران خودرو شد.

پس از توافق هسته ای و شروع مجدد شراکت پژو با ایران خودرو، جاده مخصوصی ها با فیس لیفت ۲۰۷، آن را مجددا به سبد محصولات خود افزودند. از جمله بروزرسانی های ایران خودرو می توان به طراحی جدید چراغ های جلو و عقب، افزودن نمایشگر لمسی به داشبورد و طرح جدید غربیلک فرمان اشاره کرد. شاخص ترین ویژگی های ظاهری پژو ۲۰۶ پلاس "۲۰۷" نسبت به پژو ۲۰۶، در نمای جلویی آن است. چراغ های کشیده و برآمده که درون خود دیلایت را جای داده اند، در کنار فرم حجیم سپر، طراحی زیبایی را به این بخش از خودرو بخشیده است.

در نمای جانبی نیز تفاوت چندانی با ۲۰۶ دیده نمی شود و تنها رنگ دستگیره درب ها و زه ها به رنگ بدنه درامده است. در نمای عقب نیز طراحی چراغ ها کاملا همخوانی داشته و ظاهری اسپرت و جذاب به این بخش افزوده است. مشابه بودن قالب چراغ های عقب پژو ۲۰۷ با ۲۰۶، بسیاری را واداشت تا آن را با نمونه های قدیمی تعویض کنند!

نظرات
رحمانی.از.اهواز (٦ ماه قبل ،سه شنبه ٢ اردیبهشت ١٣٩٩)
دیگه.توایران نمیتوان.یک.دوجرخه.خرید

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی