کوییک آر؛ محصول جدید سایپا با چاشنی سیتروئن


 

مهدی درفشی - می توان گفت که تقریبا همه ی خودروسازان در سراسر جهان، می کوشند تا حداقل یک نماینده مدعی در کلاس خودروهای هاچ بک یا کراس اوور داشته باشند. چرا که روز به روز، به رونق بازار خرید و فروش این نوع خودروها افزوده می شود. البته در این میان، برخی از برندها از جمله داچیا و دانگ فنگ، با ترکیب ویژگی خودروهای هاچ بک با کراس اوور، اقدام به تولید خودروهای هاچ بک کراس کرده اند. داچیا ساندرو و دانگ فنگ اچ۳۰ کراس از جمله هاچ بک کراس های موجود در بازار ایران هستند. البته چندی پیش نیز سایپا با بهره وری از پلتفرم X200، از کوییک که یک هاچ بک کراس محسوب می شود، پرده برداشت. صرف نظر از اشتراک پلتفرم کوییک با ساینا، طراحی این خودرو در جلو و پهلو نیز شباهت بسیاری به ساینا دارد. همچنین طراحی داخلی کوییک کاملا با ساینا مشابه است.

پس از گذر زمانی کوتاه از عرضه کوییک، سایپا از کوییک آر رونمایی و مونتاژ آن را به پارس خودرو واگذار کرد. کوییک آر در سه رنگ سفید، مشکی و قرمز تولید می شود. بسته به رنگ خودرو، رنگ سقف، قاب آینه ها، اجزای سپر و قطعات دکوراتیو کوییک آر متفاوت است. نمونه مورد تست مجله خودرو، به رنگ سفید و رنگ سقف و قطعات دکوراتیو آن به رنگ قرمز است. با نگاهی جزئی به کوییک آر، ناخودآگاه سیتروئن C3 در ذهن مخاطب تداعی می شود. صرف نظر از اینکه سایپا از رنگ آمیزی سیتروئن C3 تقلید کرده یا خیر، به نسبت دیگر تولیدات وطنی کار جدیدی محسوب می شود. البته فقط در ظاهر! باطن خودرو کاملا با خودروهای تولید شده بر روی پلتفرم X200 یکسان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری کوییک آر چگونه است؟!

همانطور که پیش تر گفته شد، کوییک آر از پلتفرم مشترک با کوییک و ساینا بهره مند است. با نگاهی اجمالی به اجزای بیرونی کوییک آر، به سادگی می توان به این موضوع پی برد. در نمای جلویی کوییک آر، ظاهر کاپوت، چراغ ها، جلو پنجره و سپر کاملا مشابه با کوییک است. منتها مشتقات سپر به رنگ قرمز درآمده و تنها تمایز کوییک با کوییک آر در این بخش است. در بخش نمای جانبی کوییک آر، رنگ قاب آینه ها نیز با رنگ سقف و قطعات دکوراتیو کابین مشترک است. همچنین برچسب عبارت کراس که زیر آینه چسبانده شده بود، به پایین درب عقب منتقل شده و جای خود را به عبارت R داده است. بخش عقبی کوییک آر نیز همانند جلو، به غیر از رنگ مشتقات سپر، تفاوتی با کوییک ندارد.

کابین کوییک آر چگونه است؟!

علاوه بر رنگ قرمز قطعات دکوراتیو، طرح کربن اطراف دریچه های جانبی تهویه هوا و روکش دو رنگ صندلی ها از جمله تغییرات اعمال شده در کابین کوییک به شمار می روند. متریال مورد استفاده در کابین چندان کیفیتی ندارند و به سادگی صدمه می بینند. البته منظور از صدمه دیدن، افتادن خط و خش روی پوسته داشبورد و رودری ها است. تنها قطعه ای که استفاده از آن، همواره برای اینجانب ترس و دلهره ایجاد می کرد، استفاده از اهرم نازک و ضعیف تنظیم چراغ و برف پاک کن بود!

موتور ملی سایپا، قلب تپنده کوییک آر

پیشرانه نصب شده بر روی کوییک آر، به طور دقیق ۱۵۰۳ سی سی حجم، حداکثر ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی تولیدی این موتور توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. انتظار می رفت که سایپا، پیشرانه قدرتمند و متفاوتی را در کوییک آر به کار گیرد. اما تنها به تعویض منیفولد اگزوز اکتفا کرده و حداقل می توان امیدوار بود که خبری از آن منیفولد وصله پینه ای مورد استفاده در کوییک نیست!

کوییک آر مونتاژ پارس خودرو یا کوییک مونتاژ سایپا؟

به نسبت دیگر اعضای خانواده X200، کوییک آر از کیفیت مونتاژ بهتری بهره می برد. همچنین برخی از قطعات با نمونه باکیفیت و بهینه تری تعویض شده اند. درب ها بهتر باز و بسته می شوند و رگلاژ بهتری دارند. در کابین نیز مونتاژ قطعات بهتر از کوییک ارزیابی می شود.

جدول تجهیزات ایمنی و رفاهی
تجهیزات ایمنی و رفاهی
سيستم ترمز ABS+EBD
کيسه هاي هواي جلو (راننده و سرنشين)
دستگيره آسان بازشو
باز كردن قفل درب صندوق عقب با ريموت كنترل
سنسور پارك دنده عقب
هشداردهنده بسته نبودن كمربند ايمني
سيستم ضد سرقت (Immobilizer)
چراغهاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
چراغ مه شكن جلو + عقب
شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب
مجهز به سيستم تهويه مطبوع نيمه اتوماتيك
آينه هاي جانبي برقي
مجهز به راديو + CD Player + USB
كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
ريموت كنترل - قفل مركزي
برف پاك كن عقب
گرمكن شيشه عقب
بازشدن اتوماتيك دربها هنگام تصادف
صندلي هاي عقب با قابليت تاشو
صندلي عقب مجهز به نگهدارنده صندلي كودك (Iso-Fix)

 

تست رانندگی

با نشستن پشت فرمان کوییک آر، در ابتدا رنگ قرمز قطعات دکوراتیو کابین جلب توجه می کند. مورد بعد، داشبورد فلت خودرو است که البته طراح سعی داشته تا ظاهر آن را تقریبا شبیه به داشبورد زیبای پژو ۲۰۶ طراحی کند. اما متاسفانه انگار ساعت کاری تمام شده و به همین طرح اکتفا کرده است. اکنون موتور M15 کوییک آر را به وسیله سوییچ روشن می کنیم. صدایی کاملا اشنا و شبیه به صدای موتور پراید به گوش می رسد. دنده ها به نرمی (نرم تر کوییک) جا رفته و شروع به حرکت می کنیم.

سواری کوییک آر کاملا با کوییک مشترک است. مانور پذیری کوییک آر در شهر مناسب است و موتور از پس جثه حدود ۱۰۶۰ کیلویی این خودرو برآید.  اگر چه  ترمزهای مورد استفاده در کوییک آر، در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است. همین مورد باعث می شود تا پس از گذر زمان کوتاهی از رانندگی، کارایی آن ها افت کند. صرف نظر از بررسی شاخصه های فنی، کارایی سیستم صوتی و تهویه مطبوع کوییک آر متوسط ارزیابی می شود. کیفیت فوم صندلی ها چندان بد نیست اما در سفرهای نسبتا طولانی، ممکن است اندکی آزار دهنده باشد.

سخن آخر

کوییک آر یک خودروی هاچ بک کراس شهری است. پس نمی توان از آن انتظار یک خودروی شاسی بلند تمام عیار را داشت! پیشرانه 1.5 لیتری نصب شده بر روی این خودرو، اگر چه از تکنولوژی جدیدی بهره مند نیست، اما به نسبت پیشرانه رقیب تقریبا هم قیمت کوییک آر یعنی پژو 206 تیپ 2، از قدرت بیشتری برخوردار است. همچنین کوییک آر به تجهیزات بیشتری به نسبت پژو 206 تیپ 2 مجهز است. اگر چه پژو 206 همچنان ذات سواری اروپایی خود را حفظ کرده و در کنار استایل محبوبش، مخاطبین و علاقمندان خاص خود را دارد. در نهایت، تصمیم با شماست!

نظرات
مهران صحت (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
سلام.میخوام رانامدل93بیرنگ بخرم.نظرتون چیه؟چطوره؟
رضا م (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
ماشاالله.چه عکس های حرفه ای و با کیفیتی.توضیحات هم عالی.اینقدر حرفه ای بررسی کردین ادم دلش میخواد بره بخره.کارتون عالیه.با همین فرمون جلو برین😍
علیرضا یوسفی (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
گنجیشک رو رنگ کردن جایه قناری میفروشن این مثال خوبیه برایه کوییک آر
مهدی (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
فکر نکنم خودروی جالبی باشه..من یکی از دوستام پارسال خرید دو ماه بعد فروخت پارس خرید
عطانادری (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
والا من خودم بین ۲۰۶تیپ دو و کوییک ار موندم سر ظاهرش ولی تیپ دو گرون تر هستش مجبورم کوییک ار انتخاب میشه
علی رضایی (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
من اتومبییل هدی زیادی سوار شدم .کوییِک خودرویی میشه گفت بهتر از پراید وتیباست .چون نشیمن راحت تری داره ,قدرت موتور از پراید بیشترهست ,تعادل ان از پراید بیشتر هست .اما نکته منفی کیفیت پایین داشبورد وجنس ان و همچنین در دست اندازها کوبش زیادی داره ,ولی ورق اتاق از پراید محم تر هست .در کل یک گام از پراید جلوتر هست ....کاش داخل کابین بهتر طراحی میشد .خصوصا داشبورد.
بهرام ناظم (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
بسیارخوب
بهرام ناظم (٦ ماه و ١ هفته قبل ،جمعه ٢٢ فروردین ١٣٩٩)
بسیار خوب ظاهر شم خوبه خوبه جوان پسنده
محمد گریوانی (٦ ماه و ١ هفته قبل ،یکشنبه ٢٤ فروردین ١٣٩٩)
سلام به نظر من فقط گنجشک رو رنگ کردن وجای قناری به مردم بی زبان قالب میکنن باتوجه به اینکه مردم مشابه خارجی برای مقایسه در بازار داخل ندارند مجبور به خرید هستند
Bahador bradran (٦ ماه و ١ هفته قبل ،سه شنبه ٢٦ فروردین ١٣٩٩)
بدنه تیبا جراغ جلو ساینا استپ من درآوردی یه خورده رژ زدن بهش شده کوییک ماشااله به این طراحی ماشااله به این نبوغ ما با این ماشینا و قیمتاش باید با بنز و بی ام و رقابت کنیم ماشااله سایپا ماشااله ایرانخودرو .تاسف تاسف تاسف
ابوالقاسم شیخی (٥ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ٦ اردیبهشت ١٣٩٩)
خیلی عالیه فقط دوگانه سوزنداره.من نمیتونم ثبت نام کنم.لطفاکمک کنیدچطورثبت نام کنم؟
مهدی کارخانه (٥ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ٧ اردیبهشت ١٣٩٩)
از نظر من ماشین زیباییه و اگر یک موتور نسل جدید و ۱۶ سوپاپ داشت فروش خوبی رو تجربه میکرد
محمدقنبری عدیوی (٥ ماه قبل ،پنجشنبه ١ خرداد ١٣٩٩)
بسیار عالی و خوش استیل است ازدور خیلی عالیه ولی قیمتش یه کم زیاده ظاهر خوبی داره
بهزاد (٥ ماه قبل ،جمعه ٢ خرداد ١٣٩٩)
به نظرم راننده کامیون های رنگی پاکستانی قطعا طرفدارش خواهند شد. واقعا در عجبم چه کسانی در طراحی این خودرو ها نقش دارند و آیا از هنر و رنگ شناسی اندک اطلاعی دارند؟ آیا مدیران ما هم این اندازه از درک زیبایی شناسی و فنی عاجزند؟
سید کسری موسوی (٤ ماه و ٢ هفته قبل ،سه شنبه ١٣ خرداد ١٣٩٩)
شرکت سایپا هنوز وعده سال قبل را نداده چرا باید دوباره سر مردم را که از این مملکت هستند کلاه میزارن اول تعهدات قبل را عمل کنید بعد اسم نویسی جدید را انجام دهید این جز کلمه کلاه برداری چه باید گفت ان شاء الله عمل خوب انجام دهید ❄️
زهرادلاوری (٤ ماه قبل ،پنجشنبه ٢٩ خرداد ١٣٩٩)
سلام وقت بخیرایاااابازثبت نام خودرودارین .من دوبارثبت نام کردم به اسمم درنیومد.اصلاتوخانواده خودرونداریم.میشه لطف کنیددوباره ثبت نام داشته باشیم ...سری اول تیبا1بودسری دوم سایناثبت نام کردم.اصلاچرااین همه قرعه کشی خب همینطوری بذارین بریم ثبت نام بعدخرید.واقعابه اسم کسانی ماشین دراومدکه نیازنداشتن نتونستن بفروشن بیخیالشم شد..خواهشن رسیدگی کنید
علی (٣ ماه و ١ هفته قبل ،سه شنبه ١٧ تیر ١٣٩٩)
ماشینه خوبیه من که ازش راضیم
میثم شاهی صدرابادبهت (٣ ماه قبل ،سه شنبه ٣١ تیر ١٣٩٩)
بهترین ماشین وخوشتیپ‌ ترین ماشین هست و سواری با آن خیلی راحت و آسان هست ممنون از خودرو سازان عزیز
میثم شاهی صدرابادبهت (٣ ماه قبل ،سه شنبه ٣١ تیر ١٣٩٩)
بهترین ماشین وخوشتیپ‌ ترین ماشین هست و سواری با آن خیلی راحت و آسان هست ممنون از خودرو سازان عزیز

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی