چشیدن طعم تکرار نشدنی رانندگی با نسخه خاص بی ام و اتاق E30


 

مصباح آبادطلب - بی ام و سری 3 یکی از موفق ترین و پر طرفدار ترین سری های بی ام و بوده که از سالیان دور تا کنون بر روی خط تولید این کمپانی باواریایی قرار داشته است.نسل دوم بی ام و سری 3 که با کد اتاق E30 شناخته می شود در بین سالهای 1982 تا 1994 تولید می شد. این مدل در نسخه های دو درب، چهار درب، کانورتیبل و تورینگ به بازار ارائه شد که نسخه مورد بررسی ما از نوع چهار درب است.اتاق E30 اولین نسلی از سری 3 است که در نسخه چهار درب نیز به بازار ارائه شد.

این خودرو به خودی خود یکی از خاطره انگیز ترین و هیجان انگیز ترین خودروهای کلاسیک آلمانی است که طرفداران بسیاری دارد و شمار زیادی از علاقه مندان به محصولات بی ام و علاقه ویژه ای به این اتاق دارند.اما نسخه مورد بررسی مجله خودرو تفاوت هایی با مدل فابریک دارد که آن را هیجان انگیز تر از قبل می کند. از جمله تغییراتی که در این خودرو اعمال شده اند می توان به نصب پیشرانه M52 شش سیلندر خطی با حجم 2700 سی سی اشاره کرد که توان بسیار خوبی به این بدنه سبک وزن می بخشد.

ظاهر کلاسیک اما اسپورت

طراحی بدنه نسل دوم بی ام و سری 3 شباهت زیادی با نسل پیشین آن یعنی اتاق E21 دارد.با این حال ظاهر این خودرو کمی پخته تر از نسل قبل به نظر می رسد.این تفاوت به خصوص در نمای پشتی خودرو قابل تشخیص است. طراحی سری 3 به گونه ای انجام شده است که هنگام مشاهده آن تصوراتی از رانندگی سریع با این خودرو به ذهنتان خطور می کند.تصوری سرشار از هیجان که شوق نشستن پشت فرمان چنین خودرو زیبایی را در دلتان تقویت می کند.فرم کلی این خودرو ساده و ابتدایی اما بسیار دوست داشتنی تلقی می شود.

جلوپنجره کلیوی شکل مشهور بی ام و در این محصول نیز دیده می شود.چراغ های گرد در جلو که در امتداد پنجره مشکی رنگی که جلوپنجره را نیز در بر گرفته است قرار دارد ظاهر اسپورت و در عین حال بامزه ای را به این خودرو می بخشد.این ظاهر با نمک هویت آن را دوست داشتنی می کند. در نسخه مورد بررسی، دو عدد از این چهار چراغ توسط مالک خوش سلیقه ساخته و جایگزین نسخه استاندارد شده است.همچنین بر روی کاپوت این خودرو مجموعه ای از شبکه های هوا قرار گرفته است که ظاهر خودرو را اسپورت تر و زیباتر کرده است.

در مجموع مالک خودرو با استفاده از رینگ های BBS به جای رینگ های اصلی، دودی کردن چراغ های عقب و تغییرات دیگری که در بالا ذکر شد سعی در تاکید کردن بر روی اسپورت بودن این خودرو داشته است. تغییرات این خودرو تنها به نمای بیرونی آن محدود نشده و نمای داخلی این خودرو نیز دستخوش تغییراتی شده اند که به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نشستن داخل کابین نسل دوم سری 3

با نشستن در داخل کابین این نسل از بی ام و سری 3 ، شمایل کلی داشبورد، ذهن شما را به سال های گذشته و طراحی محصولات کلاسیک و قدیمی بی ام و می برد.صندلی ها  و رودری های چرمی این خودرو در گذشته بخش هایی از یک طراحی لوکس محسوب می شدند.در همین حال تغییراتی که مالک بر روی خودرویش اعمال کرده، شما را از حال و هوای کلاسیک بیرون آورده و هیجان یک خودرو اسپورت را در دل شما پدید می آورد. صفحه کیلومتر این خودرو با نسخه جدیدتر تعویض شده که نمای قشنگ تری دارد.همچنین در این خودرو فرمان و دسته دنده استاندارد، جای خود را به نمونه های اسپورت تر داده اند.

در ساخت داشبورد این نسل سری 3 استفاده زیادی از پلاستیک شده است.این امر باعث می شود در داخل این خودرو احساس مطلوبی نداشته باشید و فضای داخلی چندان دلنشین نباشد.البته باید در نظر داشت که در سال های تولید، این خودرو دارای یکی از لوکس ترین طراحی های داخلی بود. لازم است بدانید که در اتاق این خودرو گیج هایی نیز در بالای دریچه های تهویه مطبوع قرار گرفته و اطلاعاتی مانند دور موتور و ولتاژ باتری را به نمایش می گذارد.در قسمت پایین تر چشم ما به ساعت آنالوگی می خورد که در خودروهای نسبتا لوکس به کار می رود و وجود آن در این خودرو نیز می تواند نشان از لوکس بودن آن در سالهای تولیدش داشته باشد.

پیوند قلب بی ام و E46 به E30 !

بله درست شنیدید. زیر کاپوت بی ام و سری 3 مورد بررسی ما پیشرانه 6 سیلندر خطی 2700 سی سی که در نسل چهارم سری ۳ استفاده شده است قرار دارد. این پیشرانه به خوبی از پس اتاق سبک وزن E30 بر می آید و باعث می شود تجربه هیجان انگیز تری نسبت به نسخه استاندارد این خودرو داشته باشید. این پیشرانه پرطرفدار که در بسیاری از محصولات بی ام و به کار گرفته شد توانایی تولید حداکثر قدرت 190 اسب بخار را دارد. این پیشرانه همچنین گشتاور 280 نیوتون متری را از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل کرده و یکی از اصلی ترین ارکان رانندگی لذت بخش این خودرو را به وجود می آورد.

در نسخه مورد بررسی مجله خودرو کلیدی توسط مالک خودرو در کنار ترمز دستی تعبیه شده است که می توان به کمک آن ترمز های عقب خودرو را از مدار خارج کرده و خودرو را برای انجام حرکت برن اوت آماده کرد.البته استفاده از این کلید می تواند برای رانندگانی که تجربه رانندگی با این حالت را نداشته اند دردسر ایجاد کند.به همین دلیل ما نیز از تست این کلید امتناع کردیم و این کار را به مالک خودرو سپردیم.

آیا رانندگی با بی ام و سری 3 به اندازه ظاهر آن هیجان انگیز است؟

در دست گرفتن دسته دنده و فرمان این خودرو که با حساسیت و از برند با کیفیت momo انتخاب شده اند حس بسیار خوبی به راننده منتقل می کند.همچنین صندلی های بی ام و نیز که به تازگی چرم دوزی شده اند از ارگونومی مناسبی بهره مند هستند. با نشستن پشت فرمان این خودرو و استارت زدن آن بلافاصله آزاد شدن آدرنالین در بدن را احساس خواهید کرد که بلافاصله با شنیدن غرش پیشرانه که از اگزوز به گوش می رسد آدرنالین آزاد شده در رگ ها دو چندان می شود.

پیشرانه قدرتمند باعث می شود تا خودرو به کوچکترین حرکت پدال گاز واکنش نشان داده و آماده شتابگیری باشد.البته با بیشتر فشردن پدال گاز شاهد هرزگردی چرخ ها هستیم که به دلیل عدم وجود سیستم های کمکی و کنترل پایداری می تواند کمی حادثه ساز باشد.بنابراین از ادامه این کار خودداری می کنیم و هیجان رها شده را دوباره سر جایش می نشانیم.این خودرو به نحوی راننده خود را ترغیب به انجام حرکات هیجان انگیز می کند.جالب است بدانید پیشرانه نسخه های ام پاور فابریک بی ام و اتاق E30 توانایی تولید حداکثر گشتاور 245 نیوتون متر را دارند در حالی که پیشرانه جدید قرار گرفته زیر درب کاپوت این خودرو 280 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

فنربندی مک فرسون در جلو و بازویی در عقب که از نوع مستقل محسوب می شود باعث شده تا هندلینگ این نسل بی ام و سری 3 مثال زدنی باشد.به همین دلیل می توان بر روی فرمان پذیری این خودرو حساب کرد.به دلیل فرمان پذیری بسیار خوب این خودرو لذت انجام حرکاتی نظیر دریفت در آن دو چندان می شود.به همین دلیل از مالک خودرو درخواست کردیم تا پشت فرمان خودرویش بنشیند و با انجام چند حرکت نظیر دریفت و برن اوت، قدرت نهفته بی ام و E30 در نشاندن لبخند بر لبان راننده و سرنشینان را نشان دهد.

مالک خودرو لاستیک های رو به اتمامی را برای این کار از پیش انتخاب کرده است.با فشردن پدال گاز و بازی با پدال کلاچ و فرمان دریفت نسبتا کوتاه ولی زیبایی را با خودرو اجرا می کند.پس از آن نوبت به برن اوت می رسد.صدای جیغ لاستیک ها با صدای پیشرانه ترکیبی را ایجاد می کند که هیجان را در دل عاشقان خودرو به وجود می آورد.

زمان تست شتاب خودرو می رسد.به دلیل نو بودن پیشرانه خودرو از فشار آوردن به آن امتناع نمی کنیم.با تخته کردن پدال گاز بر روی دنده 1 و دنده 2 شاهد شتابگیری بسیار خوب و حس فرو رفتن در صندلی هستیم.شتابگیری این خودرو با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه در سطح بسیار خوبی ارزیابی می شود.

کلام پایانی

دراین مسئله که بی ام و سری 3 در هر نسل خودرویی بسیار هیجان انگیز است شکی نیست.نسل دوم یا همان اتاق E30 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خودروی بسیار دوست داشتنی است.این خودرو همچنین به دلیل بهره مندی از ظاهر اسپورت، برای انجام تغییرات فنی و ظاهری مناسب است. در حال حاضر به دلیل قیمت بالای قطعات، بازسازی چنین خودرویی به امری پر خرج و سخت تبدیل شده است و خرید نسخه های بازسازی شده و یا سالم آن از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود. اما در صورت موفقیت در تهیه بی ام و سری E30 قطعا حس خوب رانندگی با آن به یکی از لذت بخش ترین تفریحات هفتگی تان بدل خواهد شد.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.