سوبارو لگاسی، تحفه ای کم یاب از سرزمین آفتاب


 

مهدی درفشی - کمتر کسی را می توان شناخت که حداقل یک بار تجربه مسابقه با سوبارو ایمپرزا را در بازی محبوب نید فور اسپید نداشته باشد؛ یا اینکه مجذوب دریفت های جذاب کن بلاک با سوبارو ایمپرزا نشود! محصولات سوبارو همواره در بین بسیاری از خودرو سواران جهان محبوب بوده است. اما در ایران اوضاع کمی متفاوت است! فرقی نمی کند که چه برندی است و چه نوع خودرویی تولید می کند، کافی است تا متوجه شوند که آن محصول ساخت ژاپن است. بخاطر داشتن کیفیت مناسب، همواره خودروهای ژاپنی، از محصولات تویوتا گرفته تا هوندا، در ایران از اقبال خاصی نسبت به تولیدات دیگر کشورها برخوردار بوده اند.

اما این سوال هم به ذهن می رسد که آیا کیفیت محصولات برخی از برندهای ژاپنی از جمله هوندا و سوبارو نسبت به گذشته افت داشته که در ایران همانند گذشته اقبال ندارند؟! در پاسخ باید گفت که خیر! چرا که این خودروها در بازارهایی با استانداردهای بسیار سخت گیرانه از جمله آمریکا و استرالیا نیز به فروش می رسند. کاهش اقبال آن ها رشته در بازاریابی و تبلیغات ضعیف واردکننده دارد. چرا که اگر شرکت وارد کننده با قدرت بیشتری وارد عرصه بازاریابی و تبلیغات محصولات سوبارو در ایران می شد، هم اکنون محصولات این خودروساز سرشناس ژاپنی نیز به نسبت محصولات خودروسازانی چون هیوندای و کیا، در ایران از اقبال بیشتر و بازار خرید و فروش بهتری برخوردار بودند.

لگاسی، یک ژاپنی کم یاب اما مدعی!

مهدی درفشی - تولید سوبارو لگاسی از اواخر دهه ۸۰ میلادی آغاز شد. این سدان ژاپنی که در کلاس خودروهای متوسط قرار می گیرد، هم اکنون در شش نسل تولید شده که نسل مورد بررسی مجله خودرو، متعلق به نسل چهارم سوبارو لگاسی است که توانست در سال ۲۰۰۵ میلادی، جایزه بهترین خودروی سال را کسب کند. این نسل از سوبارو لگاسی از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۹ میلادی به تولید رسید.

طراحی ظاهری سوبارو لگاسی؛ اسپرت و در عین حال ساده

طبیعتا مقایسه طراحی ظاهری سوبارو لگاسی با خودروهای روز اصلا کار درستی نیست. چرا که طراحی این خودرو به بیش از یک دهه پیش بازمی گردد. پس نباید انتظار طراحی چراغ های آنچنانی یا خطوط روی درب و ... از آن داشت. اما هر چه که هست، لگاسی باز هم به نسبت رقبای هم سن و سال خود جذاب تر است. طراحی بدون آرایش و آلایش سوبارو لگاسی در کنار وجود تعداد کمی از آن در کشور، آن را بدیل به خودرویی می سازد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند.

یک سدان خانوادگی با ویژگی های اسپرت یا بلعکس؟

همانطور که پیش تر گفته شد، سوبارو لگاسی در کلاس خودروهایی با سایز متوسط قرار می گیرد. بنابراین از آن انتظار فضای کابین مناسبی نیز داشت. پس قطعا می تواند انتخاب مناسبی برای خانواده داشته باشد. اما با باز کردن درب خودرو، اندکی معادلات بر هم می ریزد! درب ها فاقد قاب دور شیشه هستند که این مورد، علی الخصوص در مورد درب های جلو، نگارنده را به یاد درب های بدون فریم و البته حجیم پونتیاک Trans Am می اندازد.

طراحی کابین آن نیز چندان حرفی برای تعریف کردن یا ایراد گرفتن را به جا نمی گذارد. زیرا وقت بسیاری برای تعریف و تمجید کردن از آن گذشته و اگر در ساده ترین حالت ممکن، طراحی آن را نه متعلق به سال ۲۰۰۳، بلکه ۲۰۰۹ میلادی نیز بدانیم، باز هم یک دهه از عمر آن می گذرد.

قلب تپنده سوبارو لگاسی؛ پیشرانه ۲.۰ لیتری تخت

سوبارو عمدتا علاقه بسیاری به ساخت پیشرانه های تخت "باکسر" دارد. لگاسی نیز از یک پیشرانه ۴ سیلندر تخت ۲.۰ لیتری با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۷ نیوتن متر بهره می برد. این پیشرانه با اتصال بر جعبه دنده ۵ سرعته دستی، نیروی خود را به هر چهار چرخ انتقال می دهد. برای بیدار کردن قلب تپنده سوبارو لگاسی از خواب، خبری از دکمه کی لس استارتر نیست. بلکه باید طبق سنت قدیمی و با کلید آن را روشن نمود.

پیشرانه باکسر سوبارو لگاسی با نرمی و بدون هیچ گونه لرزش، همانند روزهای ابتدایی عمرش روشن شده و خبری از لرزش ها و صداهای اضافی نیست. پیشرانه قدرتمند سوبارو لگاسی در کنار جعبه دنده دستی، شتاب گیری مناسبی را رقم می زنند. همینطور سیستم انتقال قدرت AWD نیز سوبارو لگاسی را در هر پیچی یاری کرده و نمی گذارد آب در دل راننده تکان بخورد. صرف موارد فوق، سیستم تعلیق سوبارو لگاسی در عین اسپرت بودن، نرم است و کوبش چندانی به داخل کابین ندارد.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

نمونه فول آپشن سوبارو لگاسی به تجهیزاتی نظیر ۱۰ کیسه هوا، صندلی های چرمی، مموری صندلی های جلو، سانروف، کروز کنترل، پدال شیفتر، سنسور باران و سیستم تهویه مطبوع دوگانه مجهز است.

نظرات
فرهاد ایرانی (٦ ماه و ٤ هفته قبل ،چهارشنبه ١٣ فروردین ١٣٩٩)
باسلام چیزی راجع به خرید این خودرو و اینکه خریدش معقولانه هست یا نه و قطعات جانبی و هزینه نگهداری نگفتید
جمشیدی (٥ ماه و ١ هفته قبل ،دوشنبه ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٩)
مرسی از مجله خودرو عالی هستید😘😘😘

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی