تست و بررسی رنو فلوئنس دنده ای


 

مصباح آبادطلب - این بار تیم مجله خودرو به سراغ تست عملی یکی از پرفروش ترین سدان های فرانسوی بازار ایران رفته است. رنو فلوئنس یکی از خودروهای فرانسوی پرفروش در بازار ایران است که در دوره محدودی به دلیل کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب توانست فروش نسبتا خوبی را در بازار تجربه کند.در سال 2015 که این محصول توسط تنها وارد کننده رسمی محصولات رنو در ایران یعنی نگین خودرو در بازار کشورمان حضور پیدا کرد، به دلیل اینکه جزوی از خانواده کوچک خودروهای زیر 100 میلیون تومان محسوب می شد نگاه های زیادی را به سمت خود جذب کرد. در بازه زمانی مورد نظر،بیشتر خودروهای گروه قیمتی زیر 100 میلیون تومان را خودروهای چینی و ایرانی تشکیل می دادند.حتی نسخه اتوماتیک و فول آپشن رنو فلوئنس نیز در حدود 120 میلیون تومان قرار داشت.به همین دلیل نسخه دنده دستی این خودرو که با قیمت حدود 90 میلیون تومان در بازار قابل خرید بود به گزینه مناسب و با کیفیتی برای خریداران بدل شد.

رنو فلوئنس از سال 2009 بر روی خط تولید این کمپانی فرانسوی قرار دارد اما نسخه راه یافته به بازار داخلی کشور نسخه فیس لیفت این محصول است که در سال 2012 به بازار جهانی و از سال 2015 به بازار ایران عرضه شد.این سدان فرانسوی شباهت های فراوانی با برادر بزرگتر و مشهور خود یعنی رنو مگان دارد.مگان نیز در بازار ایران بسیار شناخته شده است و می توان موفقیت فروش رنو فلوئنس را تا حدودی مدیون سابقه خوب محصولات این کمپانی فرانسوی در ایران نیز دانست.

نگاهی به چهره تحلیل رفته نسخه دنده دستی فلوئنس

به این دلیل چهره این خودرو را تحلیل رفته می نامیم که نسبت به نسخه اتوماتیک و فول، چراغ های ال ای دی و دی لایت ها از آن حذف شده اند.همچنین تغییرات دیگری مانند همرنگ نبودن زه پایین درب ها نیز در این نسخه رخ داده است.با وجود اینکه این تغییرات کمی مشتری را نسبت به خرید نسخه دستی دل چرکین می کند اما با توجه به اختلاف قیمت آن با نسخه اتوماتیک، غیر منطقی به نظر نمی رسد. خودروهای عرضه شده رنو همیشه از نظر فنی قابل تقدیر بوده اند اما محصولاتی مانند رنو تندر 90 از نظر ظاهری و طراحی بدنه توانایی خاصی در جذب مشتری نداشتند.با حضور نسل جدید محصولات رنو از سال 2015 در ایران این دید کمی تغییر کرد و رنو فلوئنس یکی معدود سدان های رنو در بازار ایران بود که از ظاهر نسبتا مناسبی بهره مند است.

رنو در این محصول نشان داده است که توانایی حفظ کیفیت طراحی را در ساخت یک محصول اقتصادی دارد.فرم کلی بدنه این خودرو شما را به یاد رنو مگان خواهد انداخت.ظاهر جلوی خودرو در عین سادگی ، قابل قبول ارزیابی می شود.وقتی به نمای جانبی فلوئنس می نگریم متوجه شیب رو به جلوی آن می شویم.این شیب به واسطه خطوط پایین شیشه های جانبی که در نهایت به بالای درب صندوق عقب منتهی شده است به وجود آمده اند. با نگاه به نمای جانبی این نسخه رنو فلوئنس متوجه نکته نا امید کننده دیگری می شویم.رینگ های آلومینیومی جای خود را به رینگ های فولادی داده اند و قالپاق نیز وظیفه بزک کردن چرخ ها را به عهده گرفته است.همچنین رنو برای کمرنگ کردن طراحی ساده فلوئنس از ترفند رایجی استفاده کرده است .آن هم اضافه کردن زه های نسبتا بزرگ به پایین درب ها بوده که البته ناکارآمد هم واقع نشده است.

نمای عقب رنو فلوئنس با وجود ترکیب جذاب سپر حجیم و چراغ های بزرگ، زیبا به نظر می رسد.همچنین درب صندوق بزرگ، نوید از این می دهد که داخل صندوق از فضای بسیار مناسبی بهره مند خواهد بود.در ناحیه سپر رنو فلوئنس، المان های مختلفی نظیر شبرنگ ها، خطوط، قسمت پلاستیکی سیاه رنگ و سر اگزوز اسپورت از پس پوشش دادن طراحی ساده این قیمت بر آمده اند.

نمای داخلی ساده و بدون آپشن اما با کیفیت

با ورود به کابین رنو فلوئنس دنده دستی به خوبی متوجه علل اختلاف قیمت این نسخه نسبت با نسخه فول آپشن می شوید.کابین نسخه دنده دستی رنو فلوئنس بسیار ساده بوده و امکانات رفاهی بسیاری از آن حذف شده اند. البته پیش از شرح آپشن های حذف شده از روی این خودرو باید به جادار بودن کابین رنو فلوئنس اشاره کنیم.رنو فلوئنس اتاق جاداری دارد و همچنین کیفیت ادوات داخلی و کیفیت مونتاژ کابین در این رنج قیمتی بسیار مناسب ارزیابی می شود.صندلی های استاندارد و ارگونومی مناسب آن ها نیز از دیگر نکات مثبتی است که با ورود به کابین متوجه آن خواهید شد. دید خوبی که به واسطه وجود شیشه های بزرگ در جلو و متوسط در عقب به وجود آمده نیز باعث می شود هنگام رانندگی با رنو فلوئنس حس خوبی داشته باشید. از دیگر آپشن های این سدان فرانسوی می توان به فرمان برقی، صفحه کیلومتر الکترونیکی، آینه های برقی و کروز کنترل اشاره کرد.

وقت آن می رسد که نقدی به آپشن های حذف شده از روی نسخه دنده دستی داشته باشیم.تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه در این نسخه جای خود را به تهویه دستی داده است.همچنین در پایین کلید های تنظیم تهویه، دکمه استارت به چشم نمی خورد و برای روشن کردن خودرو باید با سوییچ اقدام کنید. لازم به ذکر است که در نسخه دنده دستی صندلی های پارچه ای، تریم تک رنگ داشبورد، عدم وجود سانروف و کیسه های هوای کمتر(2 عدد در نسخه دنده دستی و 6 عدد در نسخه اتوماتیک) از نکاتی هستند که در خرید این نسخه تردید به وجود می آورند.اما در صورتی که کیفیت و اصالت اهمیت بیشتری برای شما داشته باشند می توان از عدم وجود این آپشن ها چشم پوشی کرد. فضای جادار صندلی های ردیف دوم و زاویه مناسب و طراحی ارگونومیک صندلی های این ردیف باعث می شود در سفر های طولانی نیز بتوان بر روی این خودرو حساب کرد.فضای سر نیز برای افرادی با قد متوسط و کمتر کاملا کافی به نظر می رسد.

مششخصات فنی رنو فلوئنس دنده ای

این سدان خوش ترکیب رنو از نظر امکانات فنی در سطح مناسبی قرار دارد.اتاق با کیفیت رنو فلوئنس نیاز به موتور و گیربکس با کیفیت و هماهنگی دارد که بتواند راننده را راضی نگه دارد. پیشرانه در نظر گرفته شده برای رنو فلوئنس یک موتور تنفس طبیعی 2 لیتری 4 سیلندر بوده و توانایی تولید حداکثر قدرت 140 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متری را دارد.لازم به ذکر است که این گشتاور در دور موتور 3750 دور بر دقیقه قابل دستیابی خواهد بود. نیروی تولیدی پیشرانه پس از عبور از میل لنگ به جعبه دنده 6 سرعته دستی منتقل شده و در نهایت به چرخ های جلوی اتومبیل منتقل می شود. قدرت مناسب پیشرانه می تواند بدنه 1145 کیلوگرمی خودرو را در مدت زمان حدود 10.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

فنربندی مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب ترکیبی است که برای بیشتر خودروهای ارزان قیمت استفاده می شود.این فنربندی چندان در جذب ضربات خوب عمل نمی کند اما در این خودرو عملکرد آن چندان بد نیست. لازم به ذکر است که ترمزها در هر 4 چرخ دیسکی و مجهز به سیستم ABS و EBD بوده و طبق تست های انجام شده از قدرت مناسبی بهره مند هستند.

تست عملی رنو فلوئنس دنده دستی

کلید خودرو را در جای خود می چرخانیم، پیشرانه 2 لیتری با صدا و لرزش بسیار کمی شروع به کار می کند.آرامش کابین در هنگام استارت و حالت سکون نشان از کیفیت ساخت بالای آن دارد.پیشرانه در حالت درجا بسیار نرم و بی صدا کار می کند.با نگه داشتن پدال کلاچ، گیربکس را در دنده 1 می گذاریم و شروع به حرکت می کنیم.در یک روز تابستانی گرم در بزرگراه بابایی به تست خودرو می پردازیم.در حالت عادی و دنده های 1 تا 3 خودرو عملکرد بسیار نرم و بی صدایی را از خود نشان می دهد.دنده ها به راحتی جا رفته و گیربکس خودرو با موتور بسیار هماهنگ عمل می کند.

پس از چند پیچ و در نهایت دور برگردان متوجه می شویم بدنه خودرو تمایل زیادی به خم شدن به طرفین ندارد و پایداری آن در سطح خوبی ارزیابی می شود. پس از دور برگردان زمان آن رسیده است تا کمی رنو فلوئنس را به چالش بکشیم.صدای پیشرانه در دور های بالا در داخل کابین بیشتر به گوش می خورد.هنگامی که دنده را از 1 به 2 تعویض می کنیم گاز را تا انتها می فشاریم تا شتابگیری خودرو را در حالت تخت گاز مورد آزمایش قرار دهیم به دلیل گشتاور بالای پیشرانه و ارائه آن در دور موتور زیر 4000 دور بر دقیقه قدرت خوبی را زیر پدال گاز احساس می کنید و شتابگیری خودرو راضی کننده خواهد بود.اما با روشن کردن کولر قدرت زیادی از پیشرانه گرفته شده و آنطور که باید در برخی سربالایی ها پاسخگوی نیاز راننده نخواهد بود.البته این شرایط را شاید بتوان با استفاده از بنزین سوپر تا حدودی برطرف نمود.

به سراغ تست هندلینگ خودرو می رویم.عملکرد فرمان پذیری و هندلینگ این سدان خوش دست رنو ما را تحت تاثیر قرار می دهد.بر روی هندلینگ این خودرو به راحتی می توان حساب باز کرد و می توان گفت در مواقع اضطراری شما را نا امید نخواهد کرد. راحتی کابین و ترمز های خوب نیز از مزایای فنی دیگر رنو فلوئنس دنده دستی هستند که در تست عملی نیز صحت این موارد بار دیگر به ما ثابت شد.

جمع بندی

رنو فلوئنس خودرویی زیبا، جادار و راحت است که اتاق آن نرمی لازم برای استفاده یک خانواده را خواهد داشت.همچنین گیربکس 6 سرعته و پیشرانه پرقدرت سبب می شود تا شتابگیری مناسبی داشته باشد و از این نظر نیز مالک را راضی نگه  می دارد. اما این خودرو از نظر آپشنی و امکانات بسیار ضعیف بوده و یکی از ساده ترین خودرو های موجود در بازار و در رنج قیمتی خود محسوب می شود.در واقع رنو در این خودرو با فدا کردن آپشن ها، سعی در حفظ کیفیت لازم برای طراحی بخش های دیگر خودرو داشته است. در در بازار امروز این خودرو در دسته قیمتی زیر 100 میلیون تومان دسته بندی نمی شود و باید برای خرید آن مبلغی در حدود 185 تا 220 میلیون تومان با توجه به کارکرد بپردازید. پرداخت چنین مبلغی برای رنو فلوئنس با توجه به قیمت دیگر محصولات بازار چندان غیر منطقی نیست و با توجه به اینکه رنو فلوئنس یکی از معدود خودروهای اروپایی این رنج قیمتی است که می توان به صورت کم کارکرد خرید ارزش پرداخت خواهد داشت.البته برای کسانی که توانایی دست کشدین از آپشن های جذاب امروزی و فدا کردن این خواسته در برابر کیفیت ساخت بالا را داشته باشند.

نظرات
اسماعیل سلگی کهریزی (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٣ اسفند ١٣٩٨)
عالی .من خودم تندر 90داشتم راضی هستم محصولات رنو فوق العاده عالی هستن باتشکر اما متاسفانه به دلیل شرایط مالی ندارم خواهشمندم اگه شرایک قسطی محیا هست اقدام نمایم 09388035930 شماره تماس
اسماعیل سلگی کهریزی (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٣ اسفند ١٣٩٨)
عالی .من خودم تندر 90داشتم راضی هستم محصولات رنو فوق العاده عالی هستن باتشکر اما متاسفانه به دلیل شرایط مالی ندارم خواهشمندم اگه شرایک قسطی محیا هست اقدام نمایم 09388035930 شماره تماس
حسن همتی (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٣ اسفند ١٣٩٨)
عالیه
احمد (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٣ اسفند ١٣٩٨)
سلام. یک ماشین عالی فقط تنها ایرادی که داره اینه که بعد از دو سه سال کمک ها خراب میشن و باید عوض کرد. بدنه بد جور به صدا می افته
داودبخشايشي (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،شنبه ٢٤ اسفند ١٣٩٨)
در اين موقعيت كه يك ماشين چيني بدرد نخور كيفيت پايين اين ماشين ارزشو داره
داودبخشايشي (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،شنبه ٢٤ اسفند ١٣٩٨)
در اين موقعيت كه يك ماشين چيني بدرد نخور كيفيت پايين اين ماشين ارزشو داره
جمشید حاجی میری (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،شنبه ٢٤ اسفند ١٣٩٨)
با سلام. حدود 5 سال مگان داشتم و الآن نیز حدود 3 سال هست که فلوئنس دستی دارم . با توجه به محدوده قیمت در زمان خرید(حدود 88 م.ت) و حتی محدوده قیمت در حال حاضر(حدود 200 م.ت) به نظرم بازهم به به انواع ماشین چینی و یا حتی ماشین های هم قیمت دیگر ارجحیت دارد.
حسین کیان (٦ ماه و ١ هفته قبل ،یکشنبه ٣١ فروردین ١٣٩٩)
خوب
آریا مهمان پرست (٥ ماه و ٠ هفته قبل ،جمعه ٢ خرداد ١٣٩٩)
عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی