تندر90 پلاس؛ کهنه کاری که دیگر زشت نیست


 

مهدی درفشی – حدود یک دهه پیش بود که با شراکت بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی، داچیا لوگان تحت برند رنو با نام تندر90 وارد بازار ایران گردید تا با قیمت مناسب، شاخصه های فنی خوب و استهلاک پایین به دست قشر متوسط جامعه برسد. اگر چه در ابتدا، بسیاری از مشتریان به ظاهر رنو تندر90 روی خوش نشان نداده و آن را زشت قلمداد می کردند. اگر چه پس از گذشت مدتی، رنو تندر90 توانست خود را در دل مشتریان ایرانی جا کرده و تبدیل به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای کشور شود.
رنو در آن زمان از وفاداری بسیاری نسبت به ایرانیان برخوردار بود و حتی در زمان اعمال تحریم علیه صنعت خودروسازی، ایران را ترک نکرد و تولید تندر90 را ادامه داد. با توجه به افت کیفی بسیاری از خودروهای تولیدی در زمان تحریم به علت نبود قطعات اصلی و جایگزین کردن آن ها با قطعات متفرقه، این تندر90 بود که کماکان کیفیت خود را حفظ و نظر مشتریان بیشتری را نسبت به خود جلب کرد.


برجام و لغو تحریم های صنعت خودروسازی ایران، تقریبا بر سرنوشت تمامی خودروهای تولیدی در کشور موثر بود. چرا که درب همکاری بین شرکای ایرانی و خارجی مجددا گشوده شد و این امر، سبب گردید تا قطعات اصلی و با کیفیت تر بر روی خودروهای داخلی و مونتاژی نصب شود. علاوه بر این، شاهد حضور خودروهای جدید نیز در کشور شدیم. تندر90 پلاس نیز از همان خودروهای جدید بود که به واسطه ایران خودرو، وارد بازار کشور شد. خودرویی که در مقایسه با برادر بزرگترش ظاهر بهتری داشته و شاید بی انصافی باشد که دیگر، تندر90 را زشت خطاب کنیم.

یک خودروی اقتصادی با ظاهری مناسب

از رنو تندر90 پلاس به عنوان یک خودروی اقتصادی، نباید انتظار یک طراحی زیبا همانند تلیسمان داشت. چرا که در همه ی جوانب بیشترین صرفه جویی ها به عمل آمده است. اما لااقل در مقایسه با تندر90 معمولی و همچنین پارس تندر، از ظاهر بهتری برخوردار بوده و این را باید مدیون داچیا دانست که در سال 2009 میلادی، فیس لیفت لوگان را روانه بازار کرد.

در مقایسه با تندر90، چراغ های عقب و جلوی تندر90 پلاس اندکی بروز شده و طراحی سپرها، دستخوش تغییرات گردیده است. در پهلوی تندر90 پلاس نیز دیگر خبری از دستگیره ها و زه های مشکی رنگ نیست و آن ها هم رنگ بدنه شده اند. و در نهایت، درب صندوق تندر90 پلاس که در تندر90 یک ضعف به حساب می آمد، با تغییراتی جزئی و افزودن نوار کرومی به آن، ظاهری مناسب به خود گرفته است.
طراحی درون کابین نیز همانند بیرون دچار تغییرات شده و نسبت به گذشته، اندکی روح در آن دمیده شده است. طراحی داشبورد و رودری ها کاملا شبیه به رنو ساندرو بوده و این دو هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند. تنها تمایز کابین تندر90 پلاس نسبت به ساندرو، داشتن فضای پای عقب بیشتر و سیستم صوتی مجهز به بلوتوث است!

شاخصه های فنی واقعا خوب!

اگر از هر 10 مالک یک مدل خودرو در مورد رضایت از پیشرانه خودروی تحت تملکشان سوال کنید، شاید حداقل 2 نفر ایراداتی نسبت به آن بگیرند. اما پیشرانه کا 4 ام نصب شده بر روی تندر90، به واسطه داشتن کیفیت بسیار خوب و استهلاک پایین، مهر تضمینی شد برای محصولات بعدی رنو در ایران! تندر90 پلاس نیز مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری کا 4 ام با حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 140 نیوتن در 3450 دور بر دقیقه بوده که با اتصال به سیستم انتقال قدرت 4 سرعته خودکار، توان تولیدی را به چرخ های جلو می رساند. هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده در تندر90 پلاس خوب بوده و همین امر باعث گردید که بسیاری از افراد، تندر90 پلاس را به بسیاری از چینی های تا دندان مسلح ترجیح دهند.

آپشن، نداریم!

کمی به عقب بازگردیم. تندر90 در ابتدای حضورش در ایران حتی از فرمان هیدرولیک، کولر و شیشه بالابرهای برقی نیز بی نصیب بود. پس از گذشت اندکی زمان از عرضه تیپ ای0، تیپ های ای1 و ای2 نیز وارد بازار شده و اندکی تجهیزات برای مشتری به ارمغان آوردند. به عبارت دیگر، رنویی ها در مورد پیشرانه و گیربکس برای مشتری سنگ تمام گذاشته اما در مورد تجهیزات، در تیپ های پایه به مرگ گرفته تا در تیپ های بالاتر به تب راضی شود. رنو تندر90 پلاس از حداقل امکانات خودروهای امروزی بهره می برد. اما نباید سطع توقعات خود را بالا برده و انتظار روکش چرمی صندلی ها، مالتی مدیا و سانروف را داشته باشید.

سخن آخر

در شرایط کنونی، تندر90 پلاس همانند یک خودروی لوکس با قیمتی گزاف در بازار دست به دست شده و خرید آن برای بسیاری ناممکن شده است. در مقایسه با برخی از رقبای چینی، تندر90 پلاس از پیشرانه و گیربکس مناسب اما امکانات کمتر بهره مند است. همچنین دغدغه افت قیمت، خرید قطعات و خدمات پس از فروش برای مالکان تندر90 پلاس کمتر از خودروهای چینی است. البته ناگفته نماند که اگر تمایلی به خرید این خودرو ندارید، برلیانس اچ330 اتوماتیک با پیشرانه 1.65 لیتری نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

نظرات
عبدالجبار نورقلی پور (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨)
من از پارس تندرم راضیم چون قدم بلنده موقع رانندگی پاهامو راحت دراز میکنم
Mmy (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨)
خودروی نسبتا خوبیه اما من ال نود معمولی رو ترجیح میدم
علی ابراهیمی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨)
سلام بسیار خوب خودرو تندر را معرفی فرمودید. در خرید این خودرو به من کمک شایانی شد . تشکر
حامد خاکی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨)
من یکساله دارمش،واقعا بی عیب و ایراده تو‌سر بالایی واقعا ی هیولاست
سیاوش کریمی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨)
تندر نود مدل ۲۰۲۰ دیگر زشت نیست این که شما بررسی کردین اتفاقا هم داخل و هم خارجش زشت هست
فرهاد امینی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
تندر پلاس اتوماتیک دارم رضایت کامل دارم از نظر ایمنی و گیربکس خوب استهلاک کم و مصرف بنزین کم بهترین است
عباس احمدی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
بسیار عالی ماشین ال ۹۰ پلاس
کمال (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
واقعا اشغاله حس رانندگی در اون صفره
پوریا افسری (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
ممنون بابت بررسی کامل و مفیدتون
امیر رضا (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
عالی بود
غلام باقری (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
از نظر بنده ماشین خوبیه
رحمان مصدق (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
خب است
امیر (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
وقتی تندر را با ماشینهای چینی مقایسه می کنیم مثلا جک جی5 که از نظر قیمت خیلی از پلاس ارزانتر است واقعا پلاس اصلا حرفی برای گفتن ندارد از نظر فرمان صندلی جا دار بودن داخل اطاق و آبشنهای دیگر
محمدرضا (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٨)
من در تعجبم چطور این همه انسانهای باسلیقه در ایران است این ماشین های بد تیپ با شکلهای زشت تولید میکند بعد میخواهند در بازار جهانی باشند دیگر افغانستان و پاکستان حاضر نیستند از ایران ماشین بخرندیکفکری به حال این وضعیت بکنید
رضا هاشمی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٨)
قیمت برای ما کم درامدها خیلی خیلی بالا اَت
رضا هاشمی (٧ ماه و ٣ هفته قبل ،دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٨)
قیمت برای ما کم درامدها خیلی خیلی بالا اَت
Rs (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٨)
خر همان خره هر کار کنی زشت و قدیمی هست ملت ما بدبخت هستند که مجبور به خرید این لگن ها هستند
حمزه یاری (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٨)
ماشین خیلی خوبیه فقط آپشن نداره
ارسلان اقبالی (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٨)
پائین ترین مدل تندر90 از تمام ماشینهای ابران خودرو تا مدل پارس اتومات هم بهتر است. بنده مدل 87 ای دو .دارم هنوز موتور وگیربکسش پلمپ است و مصرف سوختش توی شهر اندکی بیشتر از هفت لیتر و توی اتوبان و بزرگراه هم مصرفش پنج و هشت دهم هست.
محسن بابائی (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،دوشنبه ١٩ اسفند ١٣٩٨)
عالی هست.آیا میشود.ال۹۰ یا تندر ۹۰ رابدنه سپر زه چراغ تغییر دادبه.تندر پلاس یا؟تشکر
محمد (٧ ماه و ٢ هفته قبل ،سه شنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٨)
بسیار ماشین خوب و با کیفیتی نسبت به قیمتشه اما افسوس که دیگه تولید نمیشه
رحیم رضایی (٦ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٦ فروردین ١٣٩٩)
سلام دریچه‌های بخاری قسمت کنارها ی شیشه جلو کامل شود علت بیشر بخارنمودن شیشه ها نسبت به سایرماشینها چیست؟
رحیم رضایی (٦ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ١٦ فروردین ١٣٩٩)
سلام بهتره ،دریچه‌های بخاری قسمت کنارها ی جلو شیشه بیشتر بشه تا مانع بخارودید نشود .... علت بیشتر بخار نمودن شیشه ها ،نسبت به سایرماشینها چیست؟

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی