پژو 206 صندوقدار V8 ؛ خودرویی که کیفیتش فدای کمیتش شد ؟


مهدی درفشی - پژو ۲۰۶ پس از معرفی به بازار جهانی، توانست با سرعت بسیاری به موفقیت دست یابد. موفقیتی که توانست آن را پس از گذر زمان کوتاهی از عرضه، پژو ۲۰۶ را بدیل به خودروی سال اروپا کند. علاوه بر بازار اروپا، ۲۰۶ با شراکت پژو و ایران خودرو، توانست در ایران نیز به محبوبیت بسیار زیادی دست یابد. این هاچ بک محبوب، توسط ایران خودرو در ۶ تیپ که با توجه به سطح امکانات و نوع پیشرانه دسته بندی می شدند عرضه شد. ساده ترین پژو ۲۰۶، تیپ ۱ بود که حتی از بوق روی فرمان بی بهره بود و فول ترین آن، تیپ ۶ بود که به پیشرانه تی یو۵، جعبه دنده خودکار، تهویه مطبوع خودکار و ... مجهز بود. اما هم اکنون تنها پژو ۲۰۶ در دو تیپ ۲ و ۵ توسط ایران خودرو تولید و به بازار عرضه می گردد. 

 



 

پژو ۲۰۶ به علاوه ۲۵۰ میلیون دلار! 

طی ماه های اخیر، خبری مبنی بر هزینه بسیار زیاد ایران خودرو برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ در رسانه پخش شد. این خبر واکنش بسیار زیادی را به همراه داشت. به طوری که بسیاری از افراد معتقد بودند که اگر ایران خودرویی ها این هزینه را صرف طراحی و تولید محصولی دیگر کرده بودند، بهتر بود! با این حال، بیش از یک دهه است که از عرضه پژو ۲۰۶ صندوقدار به بازار می گذرد و بهتر است که به خود آن بپردازیم تا حواشی های آن!

همانطور که پیش تر گفته شد، پژو ۲۰۶ در هر کشوری که تولید شد، توانست محبوبیت بسیاری را کسب کند. بازار ایران نیز از این قائده مستثنی نبود. اگر چه بیشتر مشتریان پژو ۲۰۶، جوانان و یا خانواده های کم جمعیت بودند که مواردی چون حجم بسیار کم صندوق، برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار نبود. به طور قطع همین عامل بود که ایران خودرو را واداشت تا با طراحی و تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار، خانواده هایی با جمعیت بیشتر که نیازمند فضای بار بیشتری بودند را نیز هدف گیرد.

 



 

در نتیجه، حاصل تلاش جاده مخصوصی ها، خودرویی شد که توانست در کنار داشتن رگ و ریشه ی فرانسوی، خلق و خوی ایرانی نیز به خود بگیرد. 

پژو ۲۰۶ صندوقدار "سدان" نیز همانند مدل هاچ بک، در تیپ های گوناگونی به بازار عرضه شد. فول ترین آن تیپ V9 بود که از سطح امکاناتی یکسانی با تیپ ۶ بهره مند بود. البته هم اکنون ایران خودرو تنها پژو ۲۰۶ صندوقدار تیپ V8 را به تولید می رساند. 

 



 

تجربه خرید و رانندگی؛ فولشو بخرم؟! نیمه فولشو بخرم؟! کدومو بخرم؟!

در ابتدا عذرخواهی اینجانب را بابت به کار بردن این نوع عنوان پذیرا باشید! اما واقعا این سوالی است که ذهن اکثر خریداران پژو ۲۰۶ صندوقدار را درگیر خود کرده است. متاسفانه قرعه حذف آپشن این دفعه به نام پژو ۲۰۶ صندوقدار افتاده است. البته هنوز فراگیر نشده و با کمی جست و جو می توان نمونه فول را در بازار یافت. با مشاهده آگهی های فروش این خودرو متوجه خواهید شد که بسیاری از آن ها، به فقر آپشن مبتلا هستند.

 



 

نداشتن سیستم صوتی، سنسور پارک و حتی در برخی موارد، عدم نصب ترمز دیسکی عقب و جایگزینی سیستم ترمز کاسه ای، مواردی است که در آگهی های فروش این خودرو به چشم می خورند. در زمان نگارش این مطلب یعنی دهه اول مهرماه ۹۸، پژو ۲۰۶ صندوقدار با ترمز دیسکی عقب، بدون سیستم صوتی و سنسور پارک عقب در حدود ۹۰ میلیون تومان و نمونه فول در حدود ۹۵ میلیون تومان معامله می گردد که نگارنده ترجیح را بر این دانستم که به سلیقه خودم نسبت به خرید و نصب سیستم صوتی و سنسور پارک عقب اقدام کنم! چرا که ارزش این دو قلم، حتی در بدترین شرایط، بیش از ۲ یا نهایتا ۳ میلیون تومان نخواهد شد. البته این را هم باید درنظر گرفت که با نصب موارد ذکر شده به صورت غیر فابریک، تقریبا باید قید دیسپلی را زد. چرا که اطلاعات سیستم صوتی و سنسور پارک بر روی آن نمایش داده نمی شود. 

 



 

حال وقت آن است که از تجربه خرید گذر کرده و تجربه رانندگی را بیان کنیم. پس از روشن شدن پیشرانه، نوای پیشرانه نام آشنای TU5 به گوش می خورد. این پیشرانه ۱.۶ لیتری با اتصال به جعبه دنده ۵ سرعته دستی، نیروی خود را به محور جلو منتقل می کند. اگر چه طی گذر زمان و قطع ارتباط پژو با ایران خودرو برای تامین برخی قطعات، ۲۰۶ صندوقدار دچار افت کیفی شده که همین امر نیز باعث افت شتاب نیز گردیده است. اما با این حال، همچنان شتاب پژو ۲۰۶ صندوقدار نسبت به دیگر محصولات خانوادگی ایران خودرو، قابل قبول است. با عبور از برخی خیابان هایی که از اسفالت نسبتا داغون! برخوردار بودند، سیستم تعلیق و کمک های پژو ۲۰۶ صندوقدار را مورد آزمایش قرار می دهیم که نسبت به مدل هاچ بک، سیستم تعلیق این خودرو بهتر و نرم تر عمل کرده و ضربات را بهتر دفع می کند. البته باید گفت که برای سرنشینان عقب، تنها وضعیت کمک فنرها بهتر و کوبش ها کمتر شده است.

 



 

اما با توجه به فاصله بین دو محوری یکسان مدل صندوقدار با هاچ بک، کماکان مشکل فضای پا وجود دارد! صرف نظر از مشخصات پیشرانه، سیستم تعلیق و سایر موارد ذکر شده، ایمنی پژو ۲۰۶ صندوقدار را به نسبت رقبایش، می توان نسبتا خوب ارزیابی کرد. برای راننده و سرنشین جلو دو کیسه هوا تعریف گردیده است. همچنین ترمز خودرو نیز به لطف بهره وری از ABS، EBA و EBD از پس جثه پژو ۲۰۶ صندوقدار برمی آید.
در بخش تجهیزات رفاهی نیز پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 در فول ترین حالت ممکن به تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث، اینترفیس، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب و آینه های برقی با قاب رنگی مجهز است.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی