بررسی مزدا 3 نیو ؛ خودرویی که دیگر نیو نیست !


مهدی درفشی – کافی است که عبارت ساخت آلمان بر روی یک وسیله حک شده باشد. همین کافی است تا خیال خریدار از کیفیت و استحکام آن محصول در طول مدت استفاده از آن آسوده باشد. ژاپنی ها نیز از این قائده مستثنی نیستند و حتی در برخی از موارد، فراتر از ژرمن ها عمل کرده اند. شرکت مزدا به عنوان یکی از غول های صنعت خودروسازی، توانسته همواره خودروهای خوشنامی را به بازار جهانی عرضه کند. 
مزدا برای اولین بار در اواخر دهه 30 شمسی با وانتی سه چرخ به واسطه شراکت با بهمن موتور وارد ایران شد. پس از آن، در دهه 50 شمسی انواع وانت در مدل های 1000 و 1600 را وارد بازار ایران نمود. در اواخر دهه 70 شمسی، سدان پرطرفدار 323 به روی خط تولید بهمن موتور رفت و در سال 1386 تولید آن خاتمه یافت. 

 




پس از مزدا 323، بهمن موتور مونتاژ نسل اول مزدا 3 را که جانشینی برای مدل 323 بود، آغاز کرد. این خودرو توانست به سرعت در ایران محبوبیت زیادی کسب کرده و تبدیل به رقیبی سرسخت برای دیگر رقبای هموطن و کره ای شود. سرانجام، تولید نسل اول در ایران به پایان رسید و در اوایل سال 1389، بهمن خودرو نسل دوم را وارد بازار ایران کرد. تولید این نسل نیز تا سال 1391 ادامه داشت و همزمان با دیگر بازارها، در این سال فیس لیفت نسل دوم مزدا 3 وارد ایران شد. 

 




از سال 1391 شمسی تاکنون، تولید فیس لیفت نسل دوم مزدا 3 در ایران ادامه دارد. با توجه به اینکه مزدا سالهاست تولید این نسل را متوقف و نسل های بعد را روانه بازار کرده، اما همچنان این خودرو با توجه به عقب ماندگی نسبت به دیگر برادرهایش، لقب نیو "جدید" را در ایران یدک کشیده و با قیمتی در حدود 30 هزار دلار (نرخ دلار 12 هزار و 500 تومان و قیمت مزدا 3 نیو 370 میلیون تومان) به فروش می رسد. 
با این حال، فیس لیفت نسل دوم مزدا 3 "مزدا 3 نیو" در کشور ما همچنان علاقمندان خاص خود را داشته و با خودروهای بروزتری نظیر هیوندای النترا و کیا سراتو رقابت می کند. 

 



 

سدان خانوادگی و اسپرت؛ طراحی مزدا 3 همچنان جذاب است


به عنوان یک سدان اسپرت و خانوادگی، با توجه به گذشت بیش از چند سال از زمان طراحی و فیس لیفت این نسل، می توان گفت که همچنان جذاب بوده و در مقایسه با رقبای کره ای، چیزی کم ندارد. طراحان مزدا، چهره ای خندان و فارغ از هر گونه خشونت را برای این نسل رقم زده اند. به طوری که با اولین نگاه به آن، می توان دریافت که با خودرویی ژاپنی، آرام و فارغ از هر گونه دغدغه طرف هستید. البته سواری این خودرو آنطور که باید باشد نیست و تا حدودی تصورات سرنشینان از خودروهای نرم ژاپنی را به هم می ریزد. چرا که مزدا 3 در این بخش، بیشتر خلق و خویی اسپرت داشته و به همین علت، سرنشینان کوبش های زیادی را متحمل می شوند! 

 




البته درون کابین نیز از طراحی و کیفیت مناسبی برخوردار بوده و با توجه به گذشت چند سال از زمان تولید و اعمال داخلی سازی در برخی از قطعات، در مقایسه با رقیب کره ای مزدا 3 یعنی سراتو که در سایپا تولید می شود، افت چندانی مشاهده نشده و در این مورد نیز، باز هم توانایی رقابت با خودروهای جدیدتر و بروزتری نظیر هیوندای النترا و کیا سراتو را دارد. 

 



 

پیشرانه آرام و چموش!


دو کلمه آرام و چموش در کنار یکدیگر از تناقض بسیار زیادی برخوردارند. اما مزدا 3 از پیشرانه ای با این دو ویژگی برخوردار است! پیشرانه 2.0 لیتری نصب شده بر روی این خودرو، توانایی تولید حداکثر قدرت 147 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه با اتصال به جعبه دنده 5 سرعته خودکار، نیروی تولیدی را به محور جلو می رساند. هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده به نسبت خود، بسیار خوب بوده و این خودرو را قادر می سازد تا تنها در حدود 9 ثانیه، از شتاب 0 به 100 رسیده و از این سدان آرام و خانوداگی، سدانی چموش سازد. 

 



 

تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب


مزدا 3 نیو از تجهیزات ایمنی نظیر 6 کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، ایموبلایزر، دزدگیر، کمربندهای پیش کشنده و سیستم قفل دوبله بهره ور است. این خودرو توانست در آزمون تست تصادف 5 ستاره ایمنی را از موسسه یورو ان کپ دریافت نماید. 

 




مضاف بر تجهیزات ایمنی، مزدا 3 نیو از تجهیزات رفاهی مناسبی نیز بهره برده که از آن ها می توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه های جانبی تاشو، فرمان الکتروهیدرولیک، سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو، سیستم هوشمند بدون کلید، سانروف، گرمکن صندلی های جلو، دماسنج، حسگر باران، صندلی های چرمی و صندلی برقی راننده اشاره کرد. 

و در آخر، مزدا 3 نیو چگونه است؟


مزدا 3 نیو یا بهتر بگوییم مزدا 3 بهمن موتور، نه خیلی بد و نه خیلی خوب است! این خودرو سال هاست که منسوخ شده و نسل های بعد جایگزین آن شده اند. از طرفی دیگر، قیمت آن در بازار بسیار بالاست.

 



 

همچنین اگر از دو مورد قبل فاکتور بگیریم، باز هم سواری خشک و اسپرت آن برای بسیاری آزار دهنده بوده و پس از گذشت زمانی کوتاه، عطایش را به لقایش بخشیده و ترجیح می دهند که آن را با یکی از رقبای کره ای و بعضا چینی که سواری نرم تری دارد، تعویض نمایند! اما فارغ از اینگونه مشکلات، مزدا 3 خودروی باکیفیتی است که می تواند تا سال ها عضو ثابتی از خانواده شما باشد.

نظرات
رستم اسدی (٣ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٠ تیر ١٣٩٩)
ضمن درودبرهموطنان وصنعتگران .بنده ایثارگرم تا کنون هیچگونه استفاده‌ ای ازسهم کهنه سرباز بودنم نکردم خودروی میخوام?ازسری مزدای ۳ نیو ویا شاسی بلند مثل پژو .اسپورتیج راهنمایی بفرمایید
رستم اسدی (٣ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٠ تیر ١٣٩٩)
بنده رضایت کامل از مزدا ۳ نیو دارم بسیار خوب حرف ندارد
رستم اسدی (٣ ماه و ٢ هفته قبل ،جمعه ٢٠ تیر ١٣٩٩)
ضمن درودبرهموطنان وصنعتگران .بنده ایثارگرم تا کنون هیچگونه استفاده‌ ای ازسهم کهنه سرباز بودنم نکردم خودروی میخوام?ازسری مزدای ۳ نیو ویا شاسی بلند مثل پژو .اسپورتیج راهنمایی بفرمایید

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی