تست 2000 کیلومتری دنا پلاس توسط مجله خودرو


مهدی درفشی - به لطف نبود تنوع چندان زیاد و تکراری شدن تولیدات خودروسازان، بازار و مشتریان به شدت تشنه ی یک خودروی جدید هستند؛ کافی است که حتی کمی زاویه چراغ های یک خودرو تغییر کند تا برای خرید آن جلوی نمایندگی ها صف بکشند!

 



 

دنا را با توجه به تغییرات وسیع، می توان یک فیس لیفت عمده از سمند محسوب کرد. دنا توانست با بهره وری از کیفیت نسبتا مناسب، تجهیزات رفاهی خوب و همانطور که قبلا گفته شد، با داشتن ظاهری متفاوت و جدیدتر نسبت به دیگر محصولات خودروسازان وطنی، به سرعت بین مشتریان محبوبیت به سزایی را کسب کند. البته در اوایل زمان عرضه، مشکلاتی از قبیل مشکل برقی، روغن ریزی، ایراد در سیستم خنک کاری و ... گریبان گیر دنا بود که با مرور زمان از سوی ایران خودرو برطرف شد. پس از گذشت حدود ۴ سال از زمان عرضه دنا، وجود چینی های خوش رنگ و لعاب در بازار ایران خودرو را بر آن داشت تا این بار با سرعت عمل بیشتری اقدام به بروزرسانی محصولات خود کند.

 



 

اسب ایرانی، یکه تاز در رقابت با اژدهای چینی!

ایران خودرو، با تغییراتی نسبتا عمده در طراحی دنا، دنا پلاس را معرفی و وارد گود رقابت با چشم بادامی ها کرد. تغییر گرافیک چراغ های جلو و عقب، تغییر در طراحی درب ها و آینه های جانبی کافی بود تا دنا را به نسبت گذشته، از سمند مجزاتر سازد. البته همانند خودروسازان جهانی، ایران خودرو، تولید دنا را پس از عرضه دنا پلاس، باید متوقف می نمود اما با توجه به تفاوت سنت خودروسازان وطنی با خارجی، این کار صورت نپذیرفت و کماکان تولید دنا در کنار دنا پلاس ادامه یافت. در نتیجه تفاوت در طراحی و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی باعث اختلاف قیمت چند میلیون تومانی بین این دو برادر گردید. 

 



 

دنا پلاس‌ : من دیگر سمند نیستم !

با نگاه به ظاهر دنا پلاس، باید به این موضوع پی برد که دنا پلاس دیگر یک سمند نیست. اما ایا واقعا همینطور است؟! 

در بخش عقب و جلو به غیر از تغییر در نمای چراغ ها، چیز خاصی مشاهده نمی شود. طراحی چراغ های جلو جذاب تر شده و به آن ها چراغ نور در روز "دیلایت" افزوده شده است. چراغ های عقب نیز که قبلا از چراغ های ال ای دی بهره مند بودند، هم اکنون از چراغ های نئونی در آن ها استفاده شده که در نتیجه ظاهر زیباتری را در شب به دنا پلاس می دهد. در نمای جانبی نیز دیگر خبری از درب های سمند گونه نیست. طراحی درب ها کاملا تغییر کرده و طراحی آن ها بسیار شبیه به خودروهای کره ای می باشد.  طراحی آینه جانبی نیز دچار تغییرات شده و ظاهری زیباتر به نسبت آینه دنا دارد. 

 



 

و اما کابین ... 

وارد کابین دنا پلاس شده تا بررسی کنیم که چه تغییراتی در داخل دنا رخ داده است. طراحی داشبورد و سایر اجزای کابین تقریبا دست نخورده باقی مانده و تفاوتی با دنا ندارد.

 



 

البته سقف خودرو با توجه به افزوده شدن سانروف، اندکی کوتاه تر شده است. همچنین ظاهر چراغ سقفی جلو تغییر یافته و جا عینکی نیز به این بخش افزوده شده است. 

 



 

از تهران تا جنوب با دنا پلاس؛ سواری اسب جوان ایران خودرویی ها چگونه است؟!

برای انجام آخرین مسافرت تابستانه، این بار به جای استفاده از خطوط هوایی، دنا پلاس را انتخاب کردیم تا علاوه بر گذر از شهرهای مختلف، با محاسن و معایب این خودروی ملی آشنا شویم.  در ابتدا باید گفت که دنا پلاس به لطف بهره وری از فضای کافی صندوق عقب به حجم ۵۰۰ لیتر، همه ی مایحتاج شما را برای مسافرت، درون خود جای می دهد. این مورد به نوبه خود، یکی از از اصلی ترین شاخصه های انتخاب یک خودرو برای خانواده نیز محسوب می گردد.

 



 

وارد اتوبان شده و کشش پیشرانه EF7 نصب شده بر روی دنا پلاس را مورد بررسی قرار می دهیم. کشش پیشرانه دنا پلاس با توجه به قدرت ۱۱۵ اسب بخاری و حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتنی، مناسب بوده و برای جاده های صاف مناسب است. اما هماهنگی پیشرانه با گیربکس چندان مناسب نیست که همین امر، باعث می شود تا دنا پلاس در شتاب گیری چندان موفق عمل نکند. علی الخصوص برای عبور از جاده های شیب دار، این ضعف بیشتر نمایان شده و راننده را مجبور می کند که با استفاده از دنده های سنگین، جاده را طی کند. در نتیجه، فشار بیشتری به پیشرانه می آید. پیشرانه EF7 با تمام مزایا و معایبی که دارد، با توجه به اعلام کارخانه، در جاده تنها ۶.۲ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر را مصرف می کند و با توجه به ظرفیت ۶۰ لیتری باک دنا پلاس، راننده را کمتر وادار به توقف در پمپ بنزین های بین جاده ای می کند.

 



 

در یکی از همین پمپ بنزین های جاده ای، پس از انجام سوختگیری و روشن کردن پیشرانه، چراغ چک خودرو روشن و صدای یکی از فن ها به کلی تغییر کرد و غیر عادی شد. پس از طی کردن حدود ۲۰ کیلومتر به یکی از مراکز جاده ای امداد خودرو ایران رسیدیم و کارشناس حاضر در آن جا، با بررسی موتور فن متوجه شد که این قطعه نیاز به تعویض داشته و ظرف کمتر از ۱۵ دقیقه، قطعه ای سالم را جایگزین قطعه خراب نمود. خدمات پس از فروش مناسب و فراگیر بودن آن نیز به نوبه خود یکی از علل اصلی برای خرید خودرو می باشد که البته خوشبختانه محصولات ایران خودرو در هر وضعیت کیفی که باشند، از لحاظ خدمات پس از فروش از دیگر رقبایشان یک قدم جلوترند! 

 



 

جاده های شیب دار و پیچ دار؛ هندلینگ و سیستم تعلیق دنا پلاس چگونه است؟! 

اکنون وقت این است که در جاده های پر پیچ و خم و شیب دار شیراز-فیروز آباد هندلینگ و سیستم تعلیق دنا پلاس را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا باید گفت که هندلینگ دنا پلاس اگر عالی نباشد، قطعا خوب است. البته به شرطی که لاستیک های فابریک را با نمونه مرغوب تعویض نمایید. سیستم تعلیق دنا پلاس را نمی توان کاملا نرم یا کاملا خشک توصیف کرد. بلکه چیزی میان این دو است. چرا که سیستم تعلیق و کمک فنرها توانایی دفع کامل ضربات را نداشته و بیشتر آن ها را به درون کابین و سرنشینان منتقل می کنند.

 



 

ماشین خوب، در سفر خودش را نشان می دهد

دنا پلاس خودرویی است که همچنان نیاز به اصلاح دارد. حتی اگر یک خودروی مستقل نسبت به سمند باشد، اما باز هم برخی از عیب و ایرادات سمند در دنا و دنا پلاس دیده می شود. همانطور که پیش تر ذکر شد، هماهنگی پیشرانه و گیربکس دنا پلاس چندان خوب نیست. همچنین سیستم تعلیق آن از پس دفع بسیاری از ضربات برنمی آید. از مشکلات ذاتی دنا پلاس که گذر کنیم، مشکلات مونتاژی نیز گریبان گیر دنا پلاس هستند. به طور مثال، سوکت و برخی از اتصالات مربوط به کولر دنا و دنا پلاس پشت داشبورد و عاری از هر گونه محافظ قرار دارند.

 



 

در بسیاری از خودروهای دنا و دنا پلاس، سیم های درون سوکت به درستی درون جای خود قرار نگرفته و با کشیدن جریان، به مرور زمان ذوب می شوند. هنگامی می توان به این عیب پی برد که وقتی کولر خودرو روشن شود، با روشن شدن کمپرسور صدای جرقه از پشت داشبورد به گوش برسد. البته همه این موارد گفته نشد تا در آخر دنا پلاس را خودرویی بد جلوه دهیم. طبیعتا هر خودرویی معایب خاص خود را دارد. دنا پلاس نیز از این قائده مستثنی نیست و در ازای داشتن این معایب، محاسنی را نیز به همراه دارد. داشتن فضای سرنشین و بار مناسب، قدرت پیشرانه مناسب، امکانات رفاهی مطلوب و از همه مهم تر، خدمات پس از فروش و بازار دست دوم، مواردی اند که از محاسن دنا پلاس محسوب می گردند.

 



 

تجهیزات ایمنی و رفاهی

دنا پلاس نیز همانند دیگر محصولات ایران خودرو، این روزها با ساده سازی مواجه شده و با تیپ بندی، برخی از امکانات آن حذف گردیده است. تیپ ۲ از تمام تجهیزات ایمنی و رفاهی برخوردار است. از این تجهیزات می توان به چهار کیسه هوا، ترمز چهار چرخ دیسکی، ABS و EBD، صندلی های جلو برقی ۸ حالته، نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب، سانروف، جا عینکی، آنتن کوسه ای، آینه های برقی تاشو، دوربین و سنسور پارک عقب اشاره کرد.

 


نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی