بررسی پورشه 718 ؛ رویایی که از جوانان گرفته شد


تاریخچه



باکستر یکی از محصولات پرطرفدار کمپانی آلمانی پورشه است که بین جوانان و دوست داران خودروهای اسپورت در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
نسل جدید پورشه باکستر با نام پورشه ۷۱۸ باکستر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ رونمایی و به بازار عرضه شد. این بار این مدل پر طرفدار تنها در مدل های ۴ سیلندر قابل خریداری بود.
از اواخر سال ۲۰۱۶ بود که واردات این مدل پورشه به ایران کلید خورد و شاهد حضور مدل های صفر کیلومتر باکستر پشت شیشه نمایشگاه ها بودیم و به واسطه مشخصات فنی هیجان انگیز و چهره جذاب این خودرو به سرعت وارد خیابان ها شد.
باکستر در واقع نقش مدل ارزان قیمت تر پورشه ۹۱۱ را در بین محصولات این شرکت بازی می کند تا مشتریان بیشتری قادر به تجربه لذت رانندگی با یکی از خودروهای اسپورت پورشه باشند.



طراحی فوق العاده دل ربا


بدنه پورشه ۷۱۸ به طرز خارق العاده ای اسپورت و جذاب طراحی شده است.همانند دیگر مدل های این کمپانی اشتوتگارتی،جلوپنجره ای در این خودرو به چشم نمی خورد و حجم گلگیر ها به خصوص گلگیر های عقب ظاهر بسیار جذابی به باکستر بخشیده اند.نکته دیگری که در خودروهای پورشه می توان به وضوح دید استفاده از خطوط نرم و منحنی شکل به جای خطوط تیز بر روی بدنه است.
ترکیب رنگ زیبای بدنه مشکی با سقف قرمز این رودستر تاکیدی بر اسپورت بودن آن دارند.




وقنی به نمای کناری 718  نگاه می کنید بیشتر به کوتاه بودن ارتفاع آن پی خواهید برد.در واقع پورشه با کم کردن ارتفاع این خودرو تلاشی در جهت آیرودینامیک تر شدم بدنه آن انجام داده است.رینگ های 10 پره بزرگ نیز به خوبی به جذابیت نمای کناری 718 افزوده اند.
همانطور که می دانید پورشه ۷۱۸ باکستر یک خودرو اسپورت موتور وسط است.به همین دلیل بر روی نمای جانبی آن ورودی های هوا به چشم می خورند که باز هم به جذابیت ظاهر باکستر افزوده اند.




طراحان پورشه به خوبی بر روی طراحی چراغ های 718 وقت گذاشته اند و حاصل آن را می توان در گرافیک ساده و زیبای چراغ ها مشاهده کرد.با نگاه به عقب خودرو بار دیگر شاهکار طراحان پورشه خودنمایی می کند.باله عقب پورشه 718 به صورت الکترونیکی با یک کلید از داخل کابین قابل تنظیم بوده و استفاده از آن هیجان جالبی در دل راننده ایجاد می کند.
سپر عقب بلند با قسمت سیاه رنگی که نقش یک دیفوزر را بازی می کند حال و هوای اسپورت به پورشه باکستر بخشیده اند.اگزوز دوتایی که از وسط سپر عقب خارج شده اند نیز 718 را نسبت به رقبای خود در ایران متمایز می کند.



نمای داخلی
کیفیت ادوات داخلی محصولات پورشه همیشه مثال زدنی بوده است.718 باکستر نیز از این قاعده مستثنی نیست.ترکیب رنگ مشکی و قرمز بدنه در داخل کابین نیز رعایت شده است.
کابین این نسل از باکستر بیش از هر زمان دیگری به پورشه 911 نسل هفتم شبیه شده است و در نتیجه آن رو دوست داشتنی تر می کند.




فرمان بسیار زیبای پورشه که کلید تنظیم حالت رانندگی نیز بر روی آن قرار دارد بیش از هر نقطه دیگری از کابین جلب توجه می کند و راننده را به در دست گرفتن آن ترغیب می کند.
فضای در نظر گرفته شده برای کابین همانند خودروهای اسپورت هم رده کمی کوچک بوده و برای افراد بزرگ جثه ممکن است کمی آزار دهنده باشد.هنگام بررسی این خودرو همچنین باید فضای بار کوچک آن را نیز در نظر بگیرید.با چنین فضایی حمل چمدان های بزرگ برای سفر تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.



مشخصات فنی باکستر 718


کمپانی پورشه همیشه از نظر مشخصات فنی خودروهای خودرو را در سطح بالایی تولید می کند.
باکستر در دو نسخه با پیشرانه های متفاوت به بازار ایران ارائه شد.مدل باکستر 718 از پیشرانه ۲ لیتری توربو با قدرت 296 اسب بخار و گشتاور 380 نیوتون متر استفاده می کند.نسخه قدرتمند تر با نام پورشه باکستر اس از پیشرانه 2.5 لیتری توربو تخت با قدرت 345 اسب بخار و 420 نیوتون متر گشتاور یکی از سریع ترین خودروهای وارد شده به ایران است. پورشه باکستر اس با چنین شتابی می تواند رقیب سرسختی برای خودروهایی نظیر آلفارومئو فور سی در ایران باشد و حتی در مواردی شتابگیری سریع تری را از خود نشان دهد.شتابگیری صفر تا صد کیلومتر پورشه باکستر اس در زمانی حدود ۴.۴ ثانیه انجام می شود.




قابلیتی که همیشه پورشه را از سایر رقبا متمایز کرده است هندلینگ فوق العاده خوب آن بوده که این ویژگی را از برادر بزرگتر خود یعنی پورشه ۹۱۱ به ارث برده است.
فنربندی مک فرسون در هر چهار چرخ به همراه آنتی رول بار کمک شایانی به بهبود هندلینگ این خودرو کرده اند.



پشت فرمان پورشه باکستر اس


حس رانندگی با محصولات پورشه سرشار از لذت بوده به طوریکه در سطح جهانی به یکی از هیجان انگیز ترین خودرو ها در رانندگی شهرت دارد.
درب پورشه باکستر را باز می کنیم.هنگام نشستن بر روی صندلی این خودرو ازتفاع بسیار پایین آن باز هم توجه ما را به خود جلب می کند.صندلی به خوبی بدن را در بر گرفته که برای خودرویی با این شتاب و هندلینگ و توانایی تولید نیروی جی حدود ۱.۸ جی در پیچ امری ضروری به شمار می رود.
کیفیت مثال زدنی ادوات داخلی کابین نیز از مواردی است که هنگام ورود به کابین کاملا ملموس خواهد بود.
پیشرانه خودرو را استارت میزنیم.غرش زیبای پیشرانه در حالت نرمال نیز نسبتا مهیب بوده و با تغییر حالت رانندگی به اسپرت از روی فرمان این صدا به غرشی جالب توجه تر تبدیل می شود.




جهت تسلط بیشتر هنگام رانندگی با این خودروی خاص دوباره حالت رانندگی را به حالت معمولی بر می گردانیم.
دسته دنده پورشه را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم.باکستر اس حرکت قرص و محکمی را شروع می کند و عملکرد فنربندی اسپورت خودرو نیز این حرکت را کمی خشک تر می کند.
در حالت نرمال و با گاز کم تعویض دنده ها در دور پایین انجام می شود و به دلیل تعویض کند تر دنده ها ،عوض شدن آن را احساس خواهید کرد.با این حال گیربکس دو کلاچه پورشه هیچ ابهامی در سریع بودنش به وجود نمی آورد و با بیشتر فشردن گاز دنده ها یکی پس از دیگری و به سرعت تعویض می شوند.
تصمیم به قرار دادن خودرو در حالت اسپورت پلاس می گیریم.این تصمیم چندان ساده نیست زیرا با این کار تمام سیستم های کمکی پایداری خودرو غیر فعال شده و تمایل خودرو به خارج شدن از کنترل بسیار زیاد می شود.صدای خروجی پیشرانه در این حالت به شدت زیاد تر می شود و خروج چنین صدایی از یک پیشرانه ۴ سیلندر بسیار اعجاب آور است.




در حالت اسپورت پلاس واکنش پدال گاز،واکنش موتور و گیربکس سریع تر شده و همچنین برای استفاده از نهایت قدرت،سیستم های کنترل پایداری خاموش می شوند.
کمی با خودرو سرعت می گیریم تا ترمز های آن را مورد آزمایش قرار دهیم.ترمز های مثال زدنی پورشه در حالت اسپورت پلاس هم کاملا قدرتمند عمل کرده و پاسخگوی شتاب زیاد خودرو هستند.



قیمت و شرایط بازار


جالب است بدانید که در بدو ورود این رودستر خوش خط و خال به کشور به دلیل کد آن با نام باکستر 718 دقیقا قیمت 718 میلیون تومانی برای این خودرو در نظر گرفته شد.نمونه های کارکرده باکستر نیز برای مدتی در بازه قیمتی 570 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان برای خرید در دسترس بودند.
اما در حال حاضر برای خرید چنین رودستر زیبا و سریعی باید مبلغی در حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کنید.




البته باید گفت که باکستر یکی از بهترین خودروهای رودستر جهان است که در کنار طراحی بسیار زیبا و کابین بسیار با کیفیت،سواری بسیار دلچسبی را ارائه می دهد که کمتر خودروسازی قادر به تولید این معجون شگفت انگیز خواهد بود.

 

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی