پژو 207 بخریم یا رنو ساندرو ؟ 

 جوان پسند هایی با دندان مصنوعی !


مهدی درفشی – با افزایش روزافزون جمعیت کلان شهرها، تا حدودی داشتن یک خودرو با ابعاد معمول برای بسیاری از مردم، تبدیل به دردسر شد! چرا که تعداد خودروها به موازات جمعیت، افزایش یافت و عبور و مرور در کلان شهرها و همینطور نبود جای پارک، بسیاری را آشفته کرد.




خودروهای هاچ بک با داشتن ابعادی کمتر، مصرف سوخت و قدرت مانور پذیری مناسب، گزینه ای بسیار عالی برای بسیاری از شهرنشینان محسوب می شوند. مضاف بر ویژگی های مذکور، اگر ظاهری جذاب، پیشرانه نسبتا قدرتمند و امکانات رفاهی مناسب نیز چاشنی یک خودروی هاچ بک شود، آن را بدیل به آرزویی برای بسیاری از جوانان می کند. در بسیاری از کشورها، بازار خودروهای هاچ بک از تنوع بسیار زیادی برخوردار است.



اما این مورد در بازار کشور ما، چندان صدق نمی کند! اگر چه هاچ بک های فوق العاده ای نظیر فولکس واگن گلف و سئات لئون هم در بازار حضور دارند، اما با توجه به قیمت بالای آن ها، بسیاری از افراد توان خرید آن ها را ندارند. 
با اختصاص بودجه ای بسیار کمتر، می توان به سراغ هاچ بک هایی رفت که با وجود منسوخ شدن، همچنان علاقمندان خاص خود را داشته و هم اکنون با قیمت هایی ماورایی در بازار خرید و فروش می شوند.



توپ در زمین فرانسوی ها


پژو 207 آی و رنو ساندرو، دو هاچ بک فرانسوی و محبوب که در بازار ایران توانسته از فروش خوبی برخوردار شوند. البته پژو 207 آی نسبت به رنو ساندرو، در بازار ایران از سابقه بیشتری برخوردار است. اگر چه با تشدید تحریم ها، تولید این خودرو متوقف گردید. پس از برجام و بازگشت بسیاری از خودروسازان به ایران، ایران خودرو با کشیدن دستی بر روی پژو 207 آی، نسخه فیس لیفت آن را در دو نسخه مجهز به جعبه دنده دستی و خودکار به بازار عرضه کرد.




به موازات ایران خودرو، پارس خودرو نیز رنو ساندرو را به روی خط تولید آورده بود. رنو ساندرو به واسطه خوشنامی برادر بزرگترش "رنو تندر90" توانست در مدت محدود، محبوبیت بسیاری را کسب کند. با خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت مجدد تحریم صنعت خودروسازی ایران، تولید محصولات رنو در ایران خاتمه و تولید پژو 207 آی نیز در ایران خودرو بسیار کاهش یافت. اما با این حال، به واسطه خوشنامی آن ها و نیاز بسیاری از افراد به خودروهای هاچ بک، با قیمت هایی فراتر از قیمت کارخانه در بازار به فروش می رسند.



طراحی ظاهری


پیش تر گفتیم که پژو 207 آی، پس از برجام توسط ایران خودرو فیس لیفت و به بازار عرضه شد. این خودرو نسبت به مدل قبل از فیس لیفت، از طرح جدید چراغ های عقب و جلو، طرح جدید رینگ آلومینیومی و غربیلک فرمان جدید بهره می برد. در مابقی جزییات، پژو 207 آی با قبل از فیس لیفت تفاوت چندانی نداشته و حتی در بسیاری دیگر از موارد، با پژو 206 نیز تفاوتی ندارد! اما همین تغییرات اندک، باعث شده تا 207 آی نسبت به خودروهای هم رده بروز و جذاب به نظر برسد. 




در مقابل پژو 207 آی، خودرویی قرار گرفته که با بهره وری از پلتفرم و پیشرانه رنو تندر90، توانست در مدتی کوتاه، محبوبیت بسیاری را کسب کند. اما در بخش طراحی ظاهری، بواسطه عدم بهره وری از المان های طراحی بروز نسبت به پژو 207 آی، توانایی چندان بالایی را برای پیروزی ندارد. اما با این حال، از ظاهری ساده بهره برده و از خطوط بسیار کمی در طراحی آن استفاده شده است.



درون کابین رنو ساندرو نیز نسبت به کابین پژو 207 آی، از کابین با کیفیت تری بهره می برد. اما جذابیت کابین 207 از ظاهر زیباتری برخوردار است. در مقابل، سرنشینان عقب رنو ساندرو از مشکل فضای پای چندانی رنج نمی برند. اما 207 همانند 206 از مشکل کمبود فضای پای سرنشینان عقب رنج می برد.



پیشرانه های خوشنام، قلب تپنده دو هاچ بک فرانسوی


در ابتدا با پژو 207 آی شروع می کنیم. این خودرو به پیشرانه معروف تی یو5 مجهز است. این پیشرانه محبوب هم اکنون بر روی بسیاری از محصولات ایران خودرو نصب می شود.



پیشرانه نصب شده بر روی پژو 207 آی توانایی تولید حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را داراست. این پیشرانه معروف با اتصال به جعبه دنده 4 سرعته خودکار، تمام توان تولیدی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند. 
در مقابل پیشرانه تی یو5، پیشرانه محبوب کا 4 ام نصب شده بر روی رنو ساندرو، توانایی تولید حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه را داراست. همانند پژو 207 آی، پیشرانه رنو ساندرو نیز با اتصال به جعبه دنده 4 سرعته خودکار، نیروی تولیدی را به محور جلو می رساند. 




با وجود بهره وری هر دو خودرو از قدرت یکسان، پیشرانه کا 4 ام نصب شده بر روی ساندرو تا حدودی قابل اطمینان تر از پیشرانه نصب شده بر روی پژو 207 آی بوده و با جعبه دنده خودکار نیز هماهنگی مناسبی دارد. اما پیشرانه تی یو5 با وجود گذشت سال ها از تولید، دچار افت کیفی شده و بسیاری از قطعات اصلی با قطعات چینی یا هندی جایگزین شده اند



تجهیزات ایمنی و رفاهی


در این بخش، رنو ساندرو در مقابل پژو 207، کاملا مظلوم واقع شده است! پژو 207 آی به تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، ترمز دیسکی، ایموبلایزر، نمایشگر 7 اینچی مجهز به رهیاب، دوربین و سنسور عقب، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و کروز کنترل مجهز است.



اما همانطور که گفته شد، ساندرو به امکانات چندانی مجهز نیست. از تجهیزات رنو ساندرو می توان به دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی / عقب کاسه ای، سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو، اینترفیس و چراغ محفظه داشبورد اشاره کرد!



شیر یا الماس؟


حقیقتا از بین این دو، نمی توان خودرویی را برتر خطاب کرد. چرا که هر کدام به نوبه خود از مزایا و معایبی برخوردارند. رنو ساندرو از پیشرانه ای مقاوم و کم دردسر بهره ور است. به طوری که می توان تضمین داد که با انجام به موقع سرویس های دوره ای، شاید تا مدت ها نیازی به تعمیر و تعویض قطعات اساسی نخواهد داشت.



اما در بحث بهره بردن از تجهیزات رفاهی، عملا حرفی برای گفتن ندارد. در مقابل، پژو 207 آی یک خودروی جذاب با ظاهری بروزتر است که از امکانات بیشتری نسبت به ساندرو بهره می برد. همچنین با وجود سابقه حضور بیشتر پیشرانه تی یو5 در بازار ایران، در صورت نیاز به تعویض قطعه، مطمئنا دچار مشکل خاصی نخواهید شد.



 

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی