دیدار با فورد موستانگ مک وان ؛ رویای هر ماسل باز !


 

اولین نگاه به فورد ماستنگ مک وان


مصباح آبادطلب -تیم مجله خودرو این بار سراغ بررسی خودرویی رفته است که برای تمامی علاقه مندان به حوزه خودرو جذاب و قابل احترام است.فورد همیشه تبحر خاصی در ساخت ماسل کار ها یا همان خودروهای عضلانی داشته است.ماستنگ نیز اسطوره ای از این دسته خودروها است که جایگاه ویژه ای در میان تمام خودروهای آمریکایی عضلانی دارد.



فورد با معرفی نسخه مک وان سعی در ارائه نسخه ای با پرفورمنس و کارایی بالاتر از ماستنگ داشت که به خوبی از پس این چالش بر آمد و خودرویی دوست داشتنی و هیجان انگیز را به بازار عرضه کرد. زیر کاپوت این نسخه یک پیشرانه قدرتمند 7.5 لیتری قرار دارد که به صورت اختصاصی برای عاشقان خودروهای عضلانی قدرتمند ساخته شده بود.این ماسل کار افسانه ای طرفداران بسیاری را به واسطه تفاوت هایش با مدل معمولی شیفته خود کرد.  



طراحی با ابهت بدنه، راز محبوبیت ماستنگ


فورد ماستنگ مک وان مدل 1971 از نسخه معمولی ماستنگ تولید شده در این سال طراحی اسپورت تری دارد.کاپوت طویل این خودرو سبب می شود تا هوای خنک به اندازه کافی به پیشرانه نرسد.این امر در مدل مک وان به دلیل استفاده از پیشرانه حجیم تر و حساس تر به انفجار صحیح، کمی دردسر ساز می شود.بنابراین بر روی کاپوت ماستنگ مک وان دو حفره جهت هدایت هوای خنک تر به موتور قرار گرفته است.البته در نسخه مورد بررسی مجله خودرو، کاپوت خودرو معمولی بوده و وظیفه بلعیدن هوای خنک و هدایت آن به سمت کاربراتور به یک Ram Air واگذار شده است.این ورودی هوا علاوه بر ظاهر بسیار جذابی که دارد، هوای خنک را مستقیما به سمت کاربراتور 4 دهنه این پیشرانه عظیم الجثه می فرستد.دریچه های قرمز رنگ قرار گرفته بر روی این ورودی هوا، با فشردن پدال گاز باز می شود و ورود هوا به پیشرانه را ممکن می کند.همچنین شکل مخروطی مانند محفظه این ورودی، سرانجام به فشرده تر شدن هوا و انفجار بهتر می انجامد.



وقتی از نمای کناری به فورد ماستنگ مک وان نگاه می کنید متوجه حالت فست بک این خودرو خواهید شد.فرمی که به عقیده نویسنده، زمینه ای برای تولید خودروهایی جذابی نظیر پورشه پانامرا بوده است.طراحی فست بک به این معناست که سقف خودرو به شیشه عقب منتهی شده و با زاویه ملایمی به درب صندوق عقب متصل می شود.این نوع طراحی، علیرغم دید نامناسب شیشه عقب خودرو، شکل بسیار زیبایی به بدنه خودرو می بخشد.
با نگاه بیشتر به نمای کناری این خودرو رینگ های کروم رنگ با طرح معروفی که برازنده این خودرو عضلانی هستند دیده ها را به خود جلب می کند.طراحی نمای جانبی مک وان ساده تلقی می شود.اما خط سیاه رنگی که از گلگیر جلو تا انتهای خودرو کشیده شده است به خوبی این سادگی را به یک نمای مینیمالیست جذاب بدل کرده است.



لوگوی mach1 که بر روی گلگیر و درب صندوق عقب خودرو مشاهده می شوند فقط به یک کلمه محدود نمی شود.این کلمه نشان از ترکیب جادویی دارد که ماشین باز های علاقه مند به خودروهای آمریکایی را مجذوب خود می کند.ترکیبی از قدرت،اصالت،پرستیژ و صدای بی نظیر.
صدای اگزوز ماستنگ همیشه یکی از زیباترین صداهایی بوده که در دنیای خودرو به گوش می خورد.این صدا حتی به مذاق ماشین بازهایی که طرفدار خودروهای آمریکایی نیستند نیز خوش خواهد آمد.
در هر جمعی که مک وان قصد وارد شدن به آن را داشته باشد ابتدا صدای آن به گوش می خورد و سپس ظاهر اغواگر این خودرو بر روی فرشی از صدا که جلوتر از آن پهن شده به حرکت در می آید.



کابین خاطره انگیز


هنگامی که وارد کابین این خودرو می شوید داشبوردی را مشاهده می کنید که در نسل های مختلف فرم کلی خود را حفظ کرده است.
ادوات استفاده شده در ساخت داشبورد مرغوبیت چندانی ندارند. در عوض صندلی های چرمی سیاه رنگ و طرح چوب در قسمت داخلی درب ها فضای دلنشینی را ایجاد می کند.



در دست گرفتن فرمان متشکل از چوب و فلز می تواند برای راننده مک وان تجربه ای بسیار لذت بخش و نوستالژیک باشد.دسته دنده فلزی خلبانی نیز حس مشابهی را ایجاد می کند.



کابین ماستنگ همانند خودروهای هم رده آمریکایی از فضای سخاوتمندانه ای بهره می برد.با توجه به طول نسبتا زیاد ماستنگ، جای تعجب نیست که علیرغم کوپه بودن خودرو یک ردیف صندلی نیز برای سرنشینان سوم و چهارم در نظر گرفته شده است.



مک وان فقط ظاهر زیبایی دارد یا در باطن هم قدرتمند است؟


این سوالی است که بلافاصله با دیدن ماستنگ مک وان با چنین ظاهر هیجان انگیزی در ذهن هر شخص ایجاد می شود.
ماستنگ مک وان به واسطه قلب تپنده 8 سیلندر 7500 سی سی از نظر فنی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.



پیشرانه 7.5 لیتری قرار گرفته بر روی این خودرو دستخوش تغییراتی نیز شده است که به قدرت خروجی آن می افزاید.قدرت خروجی این پیشرانه که با کد 460 نیز شناخته می شود به واسطه تغییرات اعمال شده نظیر نصب رم ایر و کیت برق پیشرفته، رقمی در حدود 400 اسب بخار بر آورد می شود.



با فشردن پدال گاز دریچه های ورودی هوای روی کاپوت باز شده و هوای خنک توسط کاربراتور چهار دهنه به داخل موتور کشیده می شود.سپس فرایند احتراق صورت گرفته و این پیشرانه قدرت نهفته خود را همراه با غرش هایی که سر می دهد آزاد می کند. 
گشتاور حدود 500 نیوتون متری پس از عبور از سیستم انتقال قدرت 3 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل  شده و توسط تایر های سایز 295 با هدف چروک کردن آسفالت به زمین منتقل می شود.



چنین گشتاور زیادی حتی با وجود تایرهای بسیار پهن و تعلیق شمشی در جلو و عقب به منظور انعطاف کمتر باز هم به راننده ای بسیار ماهر نیاز دارد و مهار کردن خودرو هنگام آزاد شدن تمام قدرت از عهده بسیاری از رانندگان خارج است.
ماستنگ مک وان خودرویی است که از همه نظر راننده را به چالش می کشد.یکی از بزرگترین این چالش ها مقاومت در برابر وسوسه های انجام حرکاتی نظیر برن اوت، دریفت و دونات است.انجام این حرکات از نظر فنی فشار زیادی به خودرو وارد می کند.



کلام پایانی


فورد ماستنگ مک وان خودرویی بسیار خاص است که در عصر جدید نمونه های سالم آن به راحتی یافت نمی شود.بنابراین شانس داشتن یک نسخه سالم از این خودرو در پارکینگ کم است.علاوه بر این، نگهداری از یک خودروی کلاسیک مدل 1971 می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.



اما در عوض این خودرو می تواند تجربه بسیار متفاوتی از رانندگی را به شما ارائه کند.تجربه ای سرشار از لذت که به واسطه پیشرانه پر قدرت و طراحی بدنه جذاب به وقوع می پیوندد.



لازم به ذکر است که پیدا کردن قطعات برای بازسایزی چنین نمونه ای علاوه بر قیمت بالایی که دارد، طالب صبر بسیار زیادی نیز می باشد.اما در نهایت لذتی که نصیب مالک این خودرو خواهد شد و لبخند رضایتی که بر لبان او خواهد نشست قدردانی خوبی از این زحمات خواهد بود

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.