بررسی BMW سری 7 ؛ لوکس ترین خودرو وارداتی در ایران


تاریخچه

کمپانی لوکس بی ام و اولین بار در سال 1977 بود که دست به ساخت سدانی لوکس و فول سایز با نام سری هفتم بی ام و زد.در واقع این خودرو برای رقابت با ارابه لوکس مرسدس بنز یعنی کلاس اس ساخته شده بود.



این خودرو در سال 1977 با هدف جذب مشتریانی که خواستار خودرویی با قابلیت های اسپرت و چهره جذاب بی ام و بوده و در عین حال به یک وسیله حمل و نقل لوکس نیاز داشتند روانه بازار شد.



پیشرانه های پر قدرت در کنار اتاقی جادار، زیبا و مجهز به تجهیزات لوکس از خصوصات بارز بی ام و های سری هفت بودند که از زمان تولید اولین مدل این سدان لوکس می توانستید این امکانات را در کنار جلوپنجره کلیوی شکل اسپورت بی ام و داشته باشید.
اتاق G12 یا نسل ششم این خودروی خاص در سال 2015 در مونیخ توسط کمپانی بی ام و رونمایی شد.پرده برداری رسمی از این محصول هیجان انگیز نیز در نمایشگاه بین المللی خودرو آلمان صورت گرفت.



این کمپانی آلمانی نسل جدید سری هفت را با پیشرانه 2000 سی سی توربو نیز به بازار عرضه کرد که این تصمیم مناسب در نهایت منجر به حضور پر قدرت این سدان لوکس ژرمن ها در بازار ایران شد.پس از رونمایی رسمی توسط پرشیا خودرو و اعلام قیمت حدود 650 میلیون تومانی برای نسخه های فول آپشن پنج نفره سری هفت، به دلیل اخلاف قیمتی که این محصول با محصول رقیب خودش در ایران یعنی مرسدس بنز S500 داشت به گزینه بسیار مناسبی برای خرید در بازار صفر کیلومتر بدل شد.


طراحی بدنه


نسل ششم بی ام و سری هفت، شروع ارائه محصولات بی ام و با زبان طراحی جدید بدنه و اتاق است.همچنین بدنه این خودرو از تکنولوژی جدید بی ام و به نام پلتفرم OKL بهره مند است.تکنولوژی OKL به این معنا خواهد بود که در شاسی آن از پلیمر فیبر کربن به جهت سبک تر کردن وزن خودرو و افزایش مقاومت آن استفاده شده است.
بی ام و 730Li که در کشور ما وجود دارد در واقع نسخه Long wheelbase این خودرو لوکس بوده که با کد G12 شناخته می شود.
نمای جلویی این محصول چهره با وقار و مدرنی را از یک خودرو لوکس اصیل آلمانی به شما نشان می دهد. چراغ های ال ای دی جدید با دی لایت های حلقه مانندی که همانند دو چشم خیره شده به بیننده است کمتر کسی را مجذوب خود نمی کند. جلوپنجره بزرگ و فعال نیز به جذابیت نمای جلویی این محصول افزوده است.



نوارهای کروم رنگ روی سپر که با نوار های کروم رنگ روی نمای کناری خودرو ، نوار کروم رنگی که چراغ های عقب خودرو را به یکدیگر متصل می کند و نوار کرومی متصل کننده خروجی اگزوز ها ست شده است چهره لوکس و جذابی به سری هفت بخشیده اند.در مدل مورد بررسی ما این نوار ها به سلیقه مالک خودرو به رنگ سیاه در آمده اند.
خطوط استفاده شده روی بدنه سری هفت نسبت به محصولات اسپرت تر بی ام و ملایم هستند که کاربری لوکس این محصول را یادآور می شود.نمای جانبی بی ام و 730Li در کنار رینگ های 21 اینچی بخشی است که با نگاه به آن به خوبی متوجه ابهت این سدان لوکس بزرگ جثه خواهید شد.


نمای داخلی


با ورود به کابین فوق العاده لوکس بی ام و سری هفت به این نکته پی می بریم که این محصول تفاوت های زیادی با سایر خودروهای ساخته شده توسط بی ام و دارد.
چرم مرغوب، در کنار قطعات چوبی و قطعات نقره ای رنگ فلزی و غیر فلزی که از کیفیت فوق العاده ای برخوردارند به محض ورود به کابین خودرو احساس گرم و راحت بودن فضا را به شما القا می کند.
داشبورد این خودرو که با زبان طراحی جدید بی ام و تولید شده است دلنشین بوده و پیشرفت کمپانی و دستیابی بی ام و به طراحی بهتر و زیباتر را به خوبی نشان می دهد.



در خودرو لوکسی همانند بی ام و سری هفت، راحتی سرنشینان عقب به نکته بسیار مهمی تبدیل می شود که بی ام و به خوبی از پس مرتفع کردن نیازهای یک سرنشین ویژه و سخت پسند بر آمده است.
سرنشینان عقب این خودرو قطعا از نورپردازی داخل خودر که هماهنگ با اسکای لانژ(نورپردازی سانروف و سقف شیشه ای)است به همراه سقف و ستون های جیر، قطعات چوبی کار شده روی قسمت پشتی صندلی جلو، آینه جداگانه به همراه چراغ، صندلی های برقی به همراه مموری صندلی، تبلت مخصوص کنترل انواع قسمت های خودرو، ماساژور، پرده های برقی، زیرپایی برقی باز شونده، دسترسی به تنظیمات صندلی های جلو، سیستم تهویه جداگانه از سرنشینان جلو، خوشبو کننده تهویه مطبوع و مانیتور های پشت راضی خواهند بود.



دید بی‌ ام و سری هفت به واسطه شیشه های بزرگ و عریض بسیار مناسب بوده که رانندگی با این خودروی بزرگ را راحت تر می کند.
ارگونومی بسیار خوب صندلی ها و فضای پای بسیار مناسب سر و پا در قسمت عقب، کیفیت ساخت عالی این سدان لوکس و خاص بودن آن را نسبت به سایر محصولات بی ام و به مشتریان خاص تر این کمپانی ارائه می کند


ایمنی و آپشن ها


سری هفت در واقع پرچمدار محصولات بی ام و محسوب می شود.به همین دلیل این کمپانی باواریایی از آپشن های خاص بی شماری در سری هفت استفاده کرده است.
از میان این تجهیزات می توان به کروز کنترل هوشمند، لاستیک ران فلت، دسته دنده جدید بی ام و، تنظیم حالات مختلف رانندگی، فنربندی تطبیق پذیر همراه با اسکن جاده، تلفن، یخچال، تنظیم ارتفاع، اتو هلد، سیستم صوتی باور اند ویلکینز، رادار ترافیک، رادار تغییر خطوط، رادار عابر پیاده، رادارهای جلو و عقب، هداپ دیسپلی ، دوربین 360 درجه و کنترل خودرو از روی سوئیچ اشاره کرد.



بی ام و همچنین آپشن ویژه ای به نام gestures control را نیز برای اولین بار در نسل ششم بی ام و سری هفت عرضه کرد.با استفاده از این آپشن می توانید برخی از امکانات سیستم اینفوتینمنت مانند کم و زیاد کردن صدا و یا تغییر آهنگ را بدون استفاده از کلید ها و تنها با تکان دادن دست خود در هوا انجام دهید.
آپشن دیگری که قصد اشاره کردن به آن را داریم مربوط به قابلیت های حرکتی بی ام و 730Li می شود.فرمان پذیری چرخ های عقب یکی از آپشن های فوق العاده کارآمدی است که باعث می شود در کوچه های تنگ بتوانید به راحتی با این خودرو دور بزنید و همچنین این سیستم در سرعت های بالا باعث افزایش هندلینگ خودرو می شود.



این خودرو همچنین در دو مدل 5 نفره و 4 نفره به ترتیب با کنسول وسط متحرک و ثابت برای سرنشینان عقب به بازار عرضه شده است که خودرو مورد بررسی ما از نوع 4 نفره وی آی پی به همراه میز مخصوص و کنسول ثابت است.



ایمنی سری هفتم این سدان باواریایی به واسطه استفاده از پکیج کاملی از ایربگ های جانبی، زانویی و ایربگ مخصوص سر در کنار ایربگ های جلو بسیار خوب ارزیابی می شود.از نظر مقامت اتاق خودرو نیز به واسطه از شاسی با هسته فیبر کربنی و مهندسی بی نظیر بی ام و، اتاق این خودرو در تصادفات از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است.


مشخصات فنی


طی سال های اخیر بیشتر کمپانی های خودروسازی به استفاده از پیشرانه های کم حجم توربو روی آورده اند.بی ام و هم از این قاعده مستنی نبوده و مدل سری هفت را با پیشرانه 2000 سی سی توئین اسکرول توربو نیز به بازار عرضه کرده است.به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی در کشور ما این نسخه از بی ام و سری 7 تنها نسخه ای بود که به کشور راه یافت.در ابتدا بسیاری از منتقدان خودرو نسبت به یک سدان لوکس با ابعاد بزرگ که پیشرانه آن فقط 2 لیتر حجم دارد دل چرکین بودند.اما تقریبا تمامی آن ها پس از تست این خودرو اطمینان دادند که به هیچ وجه با خودرو کندی طرف نخواهیم بود.



این پیشرانه‌ی 258 اسب بخاری 4 سیلندر قادر است تا حداکثر گشتاور 400 نیوتون متر را در دور موتور 1500 الی 4500 دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دهد.سری هفت به واسطه این گشتاور خارق العاده می تواند جثه 1800 کیلوگرمی خود را تنها در مدت زمان 6.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.حداکثر سرعت بی ام و 730Li به صورت الکترونیکی بر روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
گشتاور تولید شده توسط پیشرانه این خودرو پس از عبور از جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به  چرخ های عقب خودرو منتقل می شود.
به دلیل کم حجم بودن پیشرانه این خودرو مصرف سوخت آن نیز بسیار مناسب بوده و رقمی در حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی می سوزاند که برای خودرویی با این ابعاد بسیار مناسب است.


 تجربه رانندگی با آسمان هفتم بی ام و


پیش از نشستن پشت فرمان این خودرو می دانیم که پیشرانه 4 سیلندر سری هفت به هیچ عنوان از پس رقبایی همچون مرسدس بنز S500 با پیشرانه 4.4 لیتری توئین توربو بر نخواهد آمد.شاید با حضور نسخه های قوی تر سری هفت در ایران این رقابت کمی عادلانه تر می شد.
هم اکنون سوئیچ هوشمند این خودرو را از مالک تحویل گرفته و جهت تست به سمت خودرو می رویم.



ابتدا قابلیت پارک با سوئیچ خودرو را تست می کنیم.برای این کار ابتدا با کلید سمت چپ صفحه سوئیچ را روشن کردن و با کلید بالا سمت راست جهت حرکت دادن خودرو به آن متصل می شویم.پس از متصل شدن گزینه استارت پیشرانه برای ما به نمایش در می آید که با لمس این گزینه پیشرانه خودرو استارت خورده و می توان آن را به واسطه سوئیچ به جلو و عقب حرکت داد.



درب خودرو را باز کرده و داخل آن می نشینیم.بو و جنس چرم صندلی ها به سرعت تفاوت آن را با سایر محصولات بی ام و نشان می دهد.
خودرو را با کلید استارت روشن می کنیم.بدون کوچکترین صدایی از پیشرانه، خودرو روشن می شود.با روشن شدن خودرو صفحه کیلومتر الکترونیکی با گرافیک بسیار زیبایی به نمایش در می آید.در حالت اقتصادی رنگ این صفحه کیلومتر به رنگ آبی خواهد بود که با تعویض حالت رانندگی به حالت اسپرت، شاهد قرمز رنگ شدن صفحه کیلومتر و نورپردازی داخل ماشین خواهیم بود.



صندلی ها احساس فوق العاده خوبی به سرنشین داده و تضمین آن را می دهند که به راحتی پشت فرمان این خودرو خسته نخواهید شد.دیزاین داشبورد جدید بی ام و حس بسیار خوبی به ما می دهد.صندلی را با استفاده از کلید های برقی تنظیم می کنیم تا به راحت ترین حالت ممکن تغییر شکل دهد.



پس از در دست گرفتن فرمان خودرو کاملا پی خواهید برد که سوار بر یک خودرو لوکس آلمانی شده اید.دنده را در حالت D قرار می دهیم و با رها کردم پدال ترمز شروع به حرکت می کنیم.حرکت خودرو بسیار نرم، روان و با وقار صورت می گیرد.فنربندی تطبیق پذیر بی ام و در این خودرو باعث می شود تا در سرعت های متوسط و پایین با استفاده از دوربین ها و رادارهای خودرو جاده اسکن شود و فنرها با توجه به پستی و بلندی های جاده جوری تنظیم شوند که کمترین تکان به اتاق خودرو وارد شود



خودرو را در حالت اسپرت پلاس قرار می دهیم تا آن را به عنوان یک سدان لوکس با گشتاور 400 نیوتون متری کمی به چالش بکشیم.با قرار دادن خودرو در این حالت  واکنش پدال گاز تیز تر شده و سریعا به درخواست های راننده برای شتابگیری واکنش نشان می دهد.در این حالت همچنین ارتفاع خودرو کمی کاهش یافته و فرمان نیز حس جاده را بیشتر و بهتر به راننده منتقل می کند.
ترمزهای دیسکی خنک شونده در هر چهار چرخ بسیار قوی بوده و اطمینان کافی به راننده می دهند.پدال گاز را تا نیمه فشار می دهیم.شتابگیری بسیار خوب این سدان لوکس باعث فشرده شدن ما به صندلی می شود.با فشردن پدال گاز تا انتها این فشار بیشتر شده و سرعت خودرو بلافاصله و در کمترین زمان به 100 کیلومتر بر ساعت نزدیک می شود.پیشرانه این خودرو کمی ضعیف تر از آن است که در کمتر از زمان انتظار سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را رد کند ولی با این حال برای یک پیشرانه 4 سیلندر عملکرد بسیار عالی، قابل قبول و همچنین هیجان انگیزی دارد.



لازم به ذکر است که اتاق خودرو در حالت اسپرت تکان های بیشتری داشته و فنربندی عملکرد خشک تری از خود نشان می دهند.ولی با این حال گیربکس همچنان بسیار هوشمندانه و بدون کوچکترین تکان و تاخیری دنده ها را تعویض می کند.
تست شتاب خودرو ما را از عملکرد آن مطمئن می کند و می توان در مورد آن گفت که به هیچ وجه شما را نا امید نخواهد کرد و همچنان طعم هیجان خلاصه شده در یک بی ام و را خواهید چشید.



پس به سراغ تست هندلینگ خودرو می رویم.با سرعت متوسط 60 کیلومتر در ساعت پیچ های مسیر را پشت سر می گذاریم. هندلینگ بی ام و 730Li را می توان در کلاس خود بی نظیر دانست.سیستم های الکترونیکی توزیع گشتاور و نیروی ترمز باعث می شوند تمایل خودرو به انحراف به طرفین بسیار کم باشد و در پیچ ها به نرمی و بدون کشیده شدن خودرو به طرفین حرکت کند.

در کل باید ذکر کرد که بی ام و سری هفت در مقایسه با مرسدس بنز اس 500 حس رانندگی اسپرت تری دارد و مرسدس بنز اس 500 رانندگی نرم تر و لوکس تری را در اختیار شما قرار می دهد.


کلام آخر


برخی مسائل باعث شدند این خودرو از قیمت حدود ۷۰۰ میلیون تومانی به قیمت حدود ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی رسیده و به گزینه ای دست نیافتنی تبدیل شود.
 با این حال برای کسانی که خواهان خرید یک نمونه صفر کیلومتر و جدید از یک سدان لوکس با آپشن های به روز و کیفیت ساختی فوق العاده هستند و در عین حال به اسپورت بودن خودروهای ساخت بی ام و علاقه دارند سری هفت با کد اتاق G12 گزینه بسیار مناسبی برای خرید خواهد بود.



بی ام و 730Li خودرویی است که با امکانات و آپشن های بی شمار خود شما را شگفت زده خواهد کرد و پس از آن با دیدن خروجی فوق العاده ای که از یک پیشرانه ۴ سیلندر گرفته شده در کنار هندلینگ مناسب آن با وجود کاربری لوکس خودرو لبخند را بر لبان مالک خودرو خواهد نشاند.البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که تمام این امکانات را در ازای پرداخت مبلغی هنگفت به دست خواهید آورد.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی