بررسی پژو 207 صندوقدار ؛ روحی تازه در بدن 206 SD


مهدی درفشی - توانایی خودروسازان ایرانی بر هیچ کس پوشیده نیست. تبدیل انواع خودروها به وانت، تبدیل خودروی هاچ بک به صندوقدار و بلعکس از توانایی های ویژه آن هاست. پژو ۲۰۷ صندوقدار نیز همانند پژو ۲۰۶ صندوقدار، ثمره ی همکاری بین ایران خودرویی ها و فرانسوی هاست.

البته پیش تر نیز پژو ۲۰۷ صندوقدار "سدان" با ظاهری اندک متفاوت تر در برخی از کشورها عرضه شده است. در اصل، پژو ۲۰۷ صندوقدار تولیدی در ایران، نمونه صندوقدار شده پژو ۲۰۶ پلاس است که در سال ۲۰۰۹ توسط پژو معرفی گردید و در سال ۱۳۹۵ با اعمال تغییراتی ظاهری توسط ایران خودرو، با نام پژو ۲۰۷i وارد بازار ایران شد. در هر صورت، پژو ۲۰۷ صندوقدار چه خوب یا چه بد، یکی از محصولات ایران خودرو است که توانسته خود را در زمره رقابت با خودروهای اتوماتیک در بازار ایران قرار دهد. 

طراحی ظاهری؛ تفاوت پژو ۲۰۷ صندوقدار با پژو ۲۰۶ صندوقدار و رانا چیست؟!

 

باید گفت که به غیر از تفاوت در برخی از نقاط، هر سه خودرو از نقاط اشتراک بسیاری بهره می برند. البته در نمای جلو، ظاهر پژو ۲۰۷ صندوقدار از دیگر برادرانش بسیار زیباتر و بروزتر است. طراحی چراغ ها، کاپوت و سپر کاملا با مدل هاچ بک پژو ۲۰۷ یکسان بوده و تمایزی بین این دو مشاهده نمی شود. چراغ های برآمده که در خود چراغ نور در روز را جای داده اند، در کنار فرم حجیم سپر جلو از بارزترین تفاوت میان پژو ۲۰۷ صندوقدار با پژو ۲۰۶ صندوقدار و رانا است. 

و اما نمای جانبی! 

در نمای جانبی پژو ۲۰۷ صندوقدار، اولین موردی که خود را نمایان می کند، عدم وجود چراغ راهنما بر روی گلگیرهای جلو است. چرا که راهنماهای جانبی بر روی آینه ها منتقل شده اند. دومین مورد نیز آینه های جانبی هستند که از طراحی بسیار متفاوت تری نسبت به ۲۰۶ صندوقدار و رانا برخوردارند. طراحی درب های جلو و عقب نیز اصلا دست نخورده و تنها رنگ دستگیره ها و زه ها، هم رنگ بدنه شده است.

نمای عقب؛ تمایزها با ۲۰۶ صندوقدار کمتر می شود! 

تنها با مشاهده درب صندوق، خواهید یافت که هر چقدر هم بخواهید ۲۰۷ صندوقدار را از ۲۰۶ صندوقدار متمایز کنید، باز هم موردی هست تا این دو را به یک دیگر نسبت دهد. طراحی درب صندوق عقب نیز همانند درب ها دست نخورده باقی مانده است. البته بر روی آن یک اسپویلر نصب شده که ظاهری اسپرت به عقب ۲۰۷ صندوقدار بخشیده است.

چراغ های عقب نیز همانند چراغ های جلو، از مدل هاچ بک پژو ۲۰۷ عاریه گرفته شده و تفاوتی با آن ندارد. البته صرف نظر از شباهت چراغ ها با مدل هاچ بک، طراحی سپر اندکی متفاوت بوده و شبرنگ ها و مه شکن عقب که در طرفین سپر قرار گرفته اند، ظاهر متفاوتی دارند. 

ورود به کابین؛ فقط به داشبورد نگاه کنید

با ورود به کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار، دو شاخصه توجه بیننده را به خود جلب می کنند. ابتدا طراحی غربیلک فرمان است که نسبت به دیگر خودروهای وطنی زیباتر بوده و با جای دادن دکمه های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل در کنار ترکیب رنگ مشکی و نقره ای، جلوه ای خوب به کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار بخشیده است.

پس از غربیلک فرمان نیز وجود یک صفحه نمایشگر لمسی به جای دیسپلی های معروف پژو است که با اتصال به دوربین و سنسور عقب، پارک کردن را برای راننده سهل تر می سازد.

علاوه بر این مورد، نمایشگر لمسی پژو ۲۰۷ صندوقدار از رهیاب نیز پشتیبانی می کند. دیگر اجزای کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار نیز طراحی معقولی را دارند. پشت آمپر نیز طراحی اسپرتی دارد.

رنگ زمینه کیلومتر شمار و دورسنج پیشرانه به رنگ سفید بوده و در وسط آن ها، اطلاعات مورد نیاز راننده از جمله اطلاعات کامپیوتر سفری و وضعیت دنده خودکار نمایش داده می شود. جدای از طراحی داشبورد، طراحی مابقی اجزا از جمله رودری ها همچنان دست نخورده باقی مانده و با پژو ۲۰۶ کاملا یکسان است. 

تجربه رانندگی؛ تجربه ای اشنا اما جدید!

با نشستن پشت فرمان پژو ۲۰۷ صندوقدار، از محل قرارگیری راننده تا ستون ها و زاویه دید به بیرون، همه چیز با پژو ۲۰۶ یکسان یکسان است. با روشن شدن پیشرانه، صدای پیشرانه TU5 است که به گوش می خورد. این پیشرانه بر روی بسیاری از محصولات ایران خودرو از جمله رانا، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و دانگ فنگ اچ۳۰ کراس نصب شده است.

حتی ایران خودرو نیز بر روی بسیاری از سورن ها و سمندهای صادراتی نیز از این پیشرانه استفاده کرده است. طبق اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو، پیشرانه TU5 نصب شده بر روی پژو ۲۰۷ صندوقدار، توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه را داراست

که این نیرو به واسطه اتصال پیشرانه به جعبه دنده چهار سرعته خودکار، به محور جلو انتقال یافته و پژو ۲۰۷ صندوقدار را قادر می سازد تا ظرف مدت ۱۲.۶ ثانیه، شتاب ۰ تا ۱۰۰ را ثبت نماید. با قرار گرفتن دسته دنده در حالت درایو، پژو ۲۰۷ صندوقدار به ارامی حرکت می نماید.

تعویض دنده ها در حالت اتوماتیک خوب انجام میگیرد و با توجه به تعداد دنده ها و وزن ۱۱۵۰ کیلویی پژو ۲۰۷ صندوقدار، در کل عملکرد آن خوب ارزیابی می شود. همچنین دو حالت رانندگی در آب و هوای برفی "Snow" و اسپرت نیز برای این گیربکس درنظر گرفته شده است.

پس از عملکرد گیربکس، عملکرد سیستم فرمان پژو ۲۰۷ صندوقدار است که جلب توجه می کند. چرا که در این خودرو دیگر خبری از پمپ هیدرولیک و سایر اجزای وابسته نبوده و سیستم فرمان برقی شده است.

این امر باعث شده تا قابلیت مانور پژو ۲۰۷ صندوقدار اندکی بیشتر شود. البته باید در سرعت های بالا نیز مراقب آن بود! علاوه بر نرمی فرمان و جعبه دنده، سیستم تعلیق خودرو نیز به نسبت مدل هاچ بک نرم تر عمل کرده و ضربات کمتری را به درون کابین و سرنشینان منتقل می کند.

ترمزهای پژو ۲۰۷ صندوقدار نیز خوب عمل کرده و در صورت نیاز اطمینان بخش راننده خواهند بود. چرا که ترمزها در جلو و عقب از نوع دیسکی بوده و به سامانه های ABS، EBD و EBA مجهز هستند. 

تجهیزات ایمنی و رفاهی

پژو ۲۰۷ صندوقدار در این بخش نیز با دستی نسبتا پر حاضر شده است. چرا که با وجود رقبای قدری که در زمره رقابت با پژو ۲۰۷ صندوقدار قرار می گیرند، تنها داشتن جعبه دنده خودکار ملاک نبوده و داشتن تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز تاثیر به سزایی برای پیروزی در رقابت دارد. 

پژو ۲۰۷ صندوقدار به تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، ترمز جلو و عقب دیسکی، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا مجهز به رهیاب با قابلیت پخش دی وی دی، آنتن اکتیو، چراغ نور در روز، سنسور و دوربین عقب، کروز کنترل و دماسنج روی داشبورد مجهز است.

نظرات
علی ولایتی (١ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ٢١ مهر ١٣٩٨)
باسلام و عرض ادب.میخواستم بگم که با وجود این همه امکانات،کاش به جای روشن کردن ماشین با سوئیچ سیستم استارت آن کی لس و دکمه ای بود تا سنگ تمام گذاشته شده بود از طرف ایران خودرو.شاید در چنین خودروی پیشرفته و به روزی چنین چیزی ایراد بزرگی است!!!.درود برهمه مدیران ایران خودرو،که یکی ازبزرگترین،پیشرفته ترین،محبوبترین،وقابل اعتمادترین تولیدکنندگان ،خودرو در دنیا می باشد.!!!!!!!!!
علی ولایتی (١ ماه و ٣ هفته قبل ،یکشنبه ٢١ مهر ١٣٩٨)
باسلام و عرض ادب.میخواستم بگم که با وجود این همه امکانات،کاش به جای روشن کردن ماشین با سوئیچ سیستم استارت آن کی لس و دکمه ای بود تا سنگ تمام گذاشته شده بود از طرف ایران خودرو.شاید در چنین خودروی پیشرفته و به روزی چنین چیزی ایراد بزرگی است!!!.درود برهمه مدیران ایران خودرو،که یکی ازبزرگترین،پیشرفته ترین،محبوبترین،وقابل اعتمادترین تولیدکنندگان ،خودرو در دنیا می باشد.!!!!!!!!!
ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی