بررسی هیوندای النترا 2017 ؛ محبوب ترین سدان کره ای در ایران


تاریخچه هیوندای النترا


این اولین باری نیست که هیوندای النترا وارد بازار ایران می گردد. بلکه در اوایل سال 2000 میلادی، فیس لیف نسل سوم این خودرو با نام آوانته وارد بازار ایران شد. کیفیت مناسب در کنار شاخصه های دیگری چون ایمنی و قدرت پیشرانه مناسب، آوانته را به یکی از محبوب ترین سدان های همرده خود کرده بود. پس از مدتی، نسل پنجم این سدان کره ای پرطرفدار در سطح جهانی معرفی شد که به لطف وارد کنندگان داخلی، به سرعت نیز این نسل وارد بازار کشور شد.

بلافاصله پس از عرضه نسل ششم در مارکت های جهانی، به واسطه همکاری آسان موتورز با هیوندای، النترا 2017 وارد بازار ایران شد تا عرصه را برای رقیب هم وطن و هم سگمنت خود یعنی کیا سراتو تنگ نماید. البته پس از برجام، شراکت کره ای ها با کرمانی ها "کرمان موتور" مجدد آغاز شد و مدل هایی نظیر i20، اکسنت و نسل ششم النترا در ایران مونتاژ شدند. در واقع برجام روزنه ای بود برای تولید مجدد النترا در ایران پس از گذشت سه نسل از آن!

هیوندای النترا در لباسی به روز


ظاهر به روز و زیبای هیوندای النترا در فروش این خودرو تاثیر به سزایی داشته است. نسل ششم النترا، از زبان جدید طراحی هیوندای به نسبت نسل گذشته بهره مند بوده و شباهت بسیاری با جنسیس سدان پیدا کرده است. جلوپنجره کروم رنگ النترا در کنار کاپوت قوس دار این خودرو ظاهر جذابی را به آن بخشیده است. سپر جلوی خودرو تا قسمت بالایی چراغ ها ادامه داشته و بالاتر از جلوپنجره را نیز در بر می گیرد.

اگر چه این نسل از زبان جدید طراحی هیوندای بهره مند است. اما همچنان همانند نسل گذشته، خطوط بسیاری بر روی بدنه این خودرو نقش بسته اند. خطوط روی کاپوت نمای بسیار زیبایی به جلوی خودرو بخشیده و با طراحی دیگر اجزای این قسمت همخوانی دارد. طراحی چراغ جلوی این نسل هیوندای النترا نسبت به نسل قبلی آن اغواگرانه نیست اما با نمای ساده تر این نسل همخوانی دارد.


نمای کناری خودرو تقریبا ساده قلمداد می شود.حجم مختصر گلگیرها، خطوط ملایم پایین درب ها و خطی که از گلگیر جلو به چراغ عقب منتهی می شود نقش طرح دادن به بدنه النترا را بازی می کنند. با نگاه کردن به فرم قسمت عقب خودرو نیز به راحتی پی می بریم که المان های همچون شب تاب های سپر و قسمت پلاستیکی که پایین سپر قرار گرفته است سعی در پنهان کردن سادگی خودرو دارند.
در کل ظاهر هیوندای النترا را ساده، کوچک اما در عین حال جذاب ارزیابی می کنیم.لازم به ذکر است که بگوییم برای رینگ های زیبای النترا امتیاز ویژه ای در نظر می گیریم.

طراحی داخلی النترا


کیفیت کابین و ادوات داخلی نسل جدید هیوندای النترا نسبت به نسل قبل آن بهبود های فراوانی داشته است. لوکس تر شدن طراحی کابین النترا مدیون استفاده از چرم بیشتر و قطعات دکواتیوی نقره ای رنگ است .فرم دسته دنده نیز جذاب و خوش دست بوده و نظر بیننده را به خود جلب می کند. جنس رودری های هیوندای النترا 2017 ترکیبی از پلاستیک خشک و نرم است و آنچنان چنگی به دل نمی زند. البته برای یک خودرو اقتصادی کاملا مناسب است!

کابین النترا در عین اقتصادی بودن، کابینی اسپرت، مدرن و زیبا است. صفحه کیلومتر النترا 2017 به دور از هرگونه پیچیدگی طراحی شده است. کامپیوتر سفری نیز درست در وسط قرار گرفته است و اطلاعات مختلفی از خودور را به نمایش می گذارد. کلید استارت که در سمت راست فرمان خودرو قرار دارد به واسطه کیفیت خوبی که دارد حس خوبی به راننده منتقل می کند.

کلید هایی که کنار دسته دنده قرار گرفته اند نیز که شامل کلید تغییر حالات رانندگی ، گرمکن فرمان و گرمکن صندلی ها می شود از همین قاعده پیروی می کنند. استفاده از پدال های آلومینیومی نیز حس اسپرت بودن را تقویت می کند. صندلی های چرمی النترا به نسبت رقبایی همچون کیا سراتو از ارگونومی و راحتی بیشتری برخوردارند.همچنین صندلی راننده در 8 جهت به صورت برقی قابل تنظیم است. 

جاداری کابین النترا مناسب ارزیابی می گردد. صندلی های ردیف دوم کمی به عقب متمایل هستند. به همین دلیل سرنشینان عقب از فضای پای کافی برخوردار بوده و در سفرهای طولانی، مانع از خستگی زودرس می شود. در کل می توان پیشرفت کابین این خودرو را نسبت به نسل قبل تحسین نمود. فضای صندوق در نظر گرفته شده برای هیوندای النترا حدود 460 لیتر بوده و این فضا به خوبی پاسخگوی نیازهای مشتریان خواهد بود.

مشخصات فنی 


هیوندای النترا در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر Mpi بهره می برد. دلیل اینکه محصول به روزی چون هیوندای النترا از پیشرانه مجهز به تزریق مستقیم سوخت استفاده نمی کند مبهم است.در نسل قبلی هیوندای النترا کمبود واکنش پدال گاز به دلیل حجم کم پیشرانه ملموس بود. دراین نسل با توجه به اضافه شدن حالت اسپورت به خودرو انتظار برطرف شدن این مشکل را داریم، چرا که در نسل جدید، حجم پیشرانه نیز به اندازه 200 سی سی بیشتر شده است.


قلب تپنده النترا توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی پس از عبور از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل می شود و این سدان کره ای خوش قیافه را در مدت زمان 9.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.

مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر نیز برای یک پیشرانه 2 لیتری تقریبا مناسب به نظر می رسد که البته با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت از این مقدار بیشتر خواهد شد. حداکثر سرعتی که توسط کارخانه برای این سدان جذاب اعلام شده حدود 132 مایل بر ساعت معادل 211 کیلومتر بر ساعت است.

ایمنی و آپشن ها

 

هیوندای النترا 2017 همانند دیگر خودروهای به روز کره ای از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است. فرمان برقی ، رادار جانبی، کروز کنترل ، کنترل کشش، نگهدارنده خودرودر شیب، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بخشی از آپشن های فنی النترا محسوب می شوند.
از آپشن های رفاهی خوب النترا نیز می توان به نمایشگر 8 اینچی(در نسخه های فول آپشن)، سیستم صوتی اینفینیتی، سانروف ، گرمکن هر 5 صندلی و سردکن صندلی های جلو اشاره کرد.سیستم اینفوتینمنت نسل جدید النترا از اندروید اتو و اپل کار پلی نیز پشتیبانی می کند.

هیوندای النترا 2017 در ایران با 7 کیسه هوا که شامل کیسه هوای پرده ای و زانویی است، عرضه شد.
به بررسی تست تصادف هیوندای النترا می رسیم. هیوندای النترا در تست IIHS موفق به کسب درجه محصولی کاملا ایمن گردیده و امتیاز خوبی را کسب کرده است که از این نظر نیز خیال مشتریان را راحت می کند.

پشت رول هیوندای النترا 2017


هنگام رفتن به سمت خودرو بار دیگر ظاهر آن را برانداز می کنیم. به عنوان یک سدان خانوادگی، هیوندای النترا از جذابیت ظاهری خوبی برخوردار است. پشت فرمان خودرو می نشینیم. فرمان خودرو و همه ادوات داخلی حس به مراتب ضعیف تری از هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا به راننده انتقال می دهند، البته این حس عادی است چرا که النترا در سطحی پائین تر از آن ها قرار دارد.

خودرو را استارت زده و حرکت را در حالت اکو "اقتصادی" آغاز می کنیم. در حالت اقتصادی تعویض دنده ها زودتر از حالت نرمال تعویض می شوند تا مصرف سوخت خودرو بهینه تر شود. همچنین واکنش پدال گاز نیز به فرامین راننده با تاخیر بیشتری مواجه است. حالت رانندگیرا به حالت نرمال تغییر داده و به ادامه تست می پردازیم. اتاق خودرو از آرامش خوبی برخوردار است و به نسبت رقبای همچون کیا سراتو نرم تر عمل می کند.
به دلیل استفاده از پیشرانه قدرتمند تر در این نسل شتابگیری خودرو بهبود های فراوانی داشته است که به محض لمس کردن پدال گاز متوجه این تغییرات شدیم. با تخته کردن پدال گاز دنده معکوس سریعا وارد مدار گیربکس شده و با دور موتور بالا شاهد بالا رفتن عقربه سرعت خواهیم بود. در کمال تاسف باید اعلام کنیم که نسخه های 1.6 لیتری توربو هیوندای النترا با شتاب حدود 6.5 ثانیه ای در ایران وارد نشدند.
از نظر لذت رانندگی نیز با اینکه نسخه کند تر این خودرو به ایران وارد شده است اما از نسل قبلی هیوندای النترا بهتر بوده و لذت بیشتری را نصیب راننده می کند.


نوبت به تست هندلینگ خودرو می رسد.به سرعت حدود 80 کیلومتر بر ساعت خودرو را مورد سنجش قرار می دهیم. نتیجه به این صورت است: خودرو رول بدنه بسیار کمی دارد و به واسطه وجود سیستم کنترل پایداری، هیچ نگرانی از بابت پایداری خودرو وجود ندارد البته در بین خودروهای هم رده، از نظر هندلینگ کیا سراتو عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

کلام پایانی


هیوندای النترا یک خودرو ساده، جذاب، جوان پسند و در عین حال پر آپشن است که از مشخصات فنی مناسبی نیز بهره می برد. تمرکز سازندگان این خودرو بیشتر بر روی ساخت یک سدان راحت شهری با ظاهری اسپورت بوده و ذاتا با خودرو اسپرتی رو به رو نخواهید بود.
خرید این خودرو برای خانوده های کم جمعیتی که نیاز به یک خودرو زیبا، آپشن دار ، بدون دردسر و با کیفیت خوب دارند پیشنهاد می شود.

در بدو ورود به بازار، هیوندای النترا با برچسب قیمت 180 میلیون تومانی در نمایشگاه ها حاضر شد.در حال حاضر نیز می توان نسخه های وارداتی 2018 را به صورت صفر کیلومتر با قیمت حدود 450 میلیون تومان خریداری کرد. این در حالیست که نسخه های کم کارکرد 2017 را می توان در حدود 380 میلون تومان معامله کرد.ل ازم به ذکر است که نمونه های مونتاژ داخل نیز به واسطه کیفیت بالای مونتاژ توسط کرمان موتور از قیمت قریبا مشابهی برخوردارند.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی