آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است؟

 


چندی پیش شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به اخباری که در خصوص کیفیت بنزین منتشر می‌شود، واکنش نشان داد و اعلام کرد که تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تأیید آن است؛ چگونگی انجام نمونه‌گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه‌های بنزین امری تخصصی است؛ پس اظهار نظر دیگر نهادها فاقد صلاحیت است.

سازمان ملی استاندارد هم اخیراً در این خصوص اعلام کرد که در آزمایشات گوناگون سازمان ملی استاندارد، نتایج عدم انطباق با استاندارد وجود نداشته است. در سال‌های اخیر این سازمان خود یکی از شاکیان کیفیت بنزین بود، ولی آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش شمار روزهای با هوای ناسالم در تهران این موضوع را تأیید می‌کند.

وزیر نفت هم اخیراً با تاکید بر این‌که شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تأثیر نمی‌گذارد، گفت: صادرات بنزین هم اکنون با کیفیت خوبی در حال انجام است. هر چند وقت یک‌بار عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند و انگار نمی‌خواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.

وی در خصوص این‌که آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است، پاسخ منفی داد و گفت: کیفیت بنزین در کلانشهرها و  شهرهای بزرگ فرق دارد، چون به اندازه کافی بنزین یورو نداریم. بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست، در اولویت است،‌ چون بنزین در شهرهای کوچک اثری بر آلودگی هوا ندارد.

به گفته وی در حال حاضر 9 کلانشهر و شهرهای بزرگ از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند.

آخرین وضعیت تولید بنزین یورو در کشور

ایران در سال 1391 تولید بنزین یورو نداشت، ولی در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به 76 میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود. در پالایشگاه تبریز که اخیراً چند طرح آن با حضور رئیس ‌جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین باکیفیت و عالی تولید می‌شود.

از طرف دیگر بهبود وضع هوا با دو موضوع بنزین و گازرسانی مرتبط است. آزاد شدن رفت و آمد خودروهای قدیمی نیمه‌سنگین که شب تا صبح در خیابان‌های کلانشهرها رفت و آمد می‌کنند و هیچ‌کدام دارای استاندارد نیستند، طبق تاکید زنگنه در آلودگی هوای کلانشهرها تأثیر فراوانی دارد. بر این اساس خودروهای نیمه‌سنگین فرسوده بسیار بد و غیرعادی گازوئیل مصرف می‌کنند، در حالی که مقدار آلودگی هوا از شب تا صبح باید کاهش یابد، ولی با رفت و آمد این خودروها مردم هر صبح با بالاترین مقدار آلودگی هوا مواجه می‌شوند.

اما از جمله اقدام‌های انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، استفاده از گاز طبیعی در شهرها و در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ است که سبب می‌شود آلودگی نیروگاه‌ها بر هوای شهرها تأثیر منفی نداشته باشد. برای نمونه آلودگی نیروگاه تبریز بر آلودگی هوای شهر تبریز، آلودگی نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه منتظرقائم بر هوای تهران و آلودگی نیروگاه اصفهان بر هوای شهر اصفهان تأثیر می‌گذارد.

بر این اساس اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه گاز طبیعی اهمیت بسیار زیادی داشته و موجب شده است که مقدار آلودگی هوای شهرها به‌طور محسوسی تغییر کند؛ به طوریکه وزیر نفت در این باره تصریح کرده اکنون من از اتاق کارم در ساعات ظهر و عصر می‌توانم کوه‌های تهران را ببینم، در حالی که تا دو یا سه سال پیش کوه‌های تهران به خاطر وجود غبار قابل مشاهده نبود.

در هر حال مجموع تولید روزانه بنزین در کشور به 115 میلیون لیتر رسیده است. در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین 111 و 112 میلیون لیتر ثبت شد، بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، اکنون بیش از 11 میلیون لیتر تولید بنزین اضافه‌تر از میزان مصرف انجام می‌گیرد که همین مساله دولت را به سمت صادرات این فراورده نفتی سوق داده است.

 

ایسنا

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.