سلطان خودرو در ایران با 300 میلیارد تومان رانت!

 


به گزارش مجله خودرو به نقل از برترین ها بر اساس اطلاعات منتشر شده در اسفند 1397 طی حکم اعلام شده از طرف هاشم یکه زارع ، مصطفی خان کرمی به عنوان قائم مقام مدیرعامل در بازاریابی فروش و امور مشتریان معرفی شده بود.

آن‌طور‌که مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: بازداشت خان‌کرمی در ارتباط با پرونده هاشم یکه‌ زارع، مدیرعامل سابق ایران‌ خودرو بوده است. هرچند از مدت‌ها پیش مجلس هم به خاطر نارضایتی مردم از صنعت خودروسازی به دنبال تحقیق‌و‌تفحص از این صنعت بود و به نظر می‌رسید بازداشت مدیران سایپا و بعضی نمایندگان مجلس هم ناشی از اتمام تحقیقات مجلس باشد، ولی عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع مجلس عنوان می‌کند: هنوز طرح تحقیق‌و‌تفحص مجلس به اتمام نرسیده است و بازداشت‌هایی که رخ می‌دهد، در ارتباط با یافته‌های مجلس نیست.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌ خودرو هم با اظهار بی‌اطلاعی در خصوص علت بازداشت معاون سابق فروش این شرکت، سرعت در انتصاب مدیر جدید را ناشی از دلسوزی برای مردم و جلوگیری از معطل‌ماندن مشتریان اعلام می‌کند. جهش قیمت خودرو‌های ساخت داخل و توقف عرضه محصولات دو گروه بزرگ خودروسازی کشور که به دنبال تحریم‌ها رخ داد، بر حجم نارضایتی مردم از این دو شرکت اضافه کرد.

در خصوص دلایل بازداشت خان‌کرمی هنوز توسط مراجع قضائی اطلاعات دقیقی منتشر نشده است، ولی مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در این رابطه بیان می‌کند: در خبر‌ها راجع به بازداشت آقای خان‌کرمی شنیده‌ام. فقط می‌دانم که در راستای پرونده آقای یکه ‌زارع دستگیر شده است.

او در خصوص احتمال بروز خطا در بازداشت این مدیر ایران ‌خودرو بیان می‌کند: تا تخلف مدیران قطعی نشود، کسی را به دلیل شائبه بروز تخلف دستگیر نمی‌کنند. در خصوص محتویات پرونده یکه‌ زارع چیزی نمی‌دانم، ولی حتماً یک تخلفی انجام داده که بازداشت شده است. بدون تخلف کسی را نمی‌گیرند. اول بررسی می‌کنند، بعد مسئله را با مرجع قضائی در میان می‌گذارند. مرجع قضائی هم اطلاعات به ‌دست‌ آمده را بررسی می‌کند، اگر احساس کرد که نیاز هست فرد دستگیر شود، آن فرد را بازداشت می‌کند.

مصطفی خان کرمی؛ سلطان خودرو در ایران؟!

در سال 96 با محاسبه کل تولید که «600 هزار خودرو» بوده است؛ با یک فرض حداقلی نزدیک به دو سوم از این تعداد خودرو یعنی 400 هزار دستگاه از طریق فروش اینترنتی و توسط نزدیک به 800 نمایندگی این خودروساز در سراسر کشور فروخته شده است.

نکته جالب این است که سهمیه هر کدام از این 800 نمایندگی برای فروش خودرو در سراسر کشور یکسان نبوده و نمی‌توان گفت هر کدام از این نمایندگی‌ها 500 خودرو فروخته‌اند؛ چون که سهمیه فروش خودرو برای هرنمایندگی متفاوت و تابع شرایط خاصی است. نکته مهم‌تر این است که چه کسی در گروه‌های خودروسازی، سهمیه‌های فروش خودرو را بین 800 نمایندگی تقسیم می‌کند که گاهی بعضی از آنها چند ده برابر دیگر نمایندگی‌ها سهمیه فروش دریافت می‌کنند؟

نزدیک به 80 درصد از فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو تنها توسط نزدیک به 20 نمایندگی انجام شده است!!! این بدان معناست که نزدیک به 320 هزار خودرو توسط این 20 نمایندگی فروخته شده است. یعنی به طور میانگین هر کدام از این 20 نمایندگی 16 هزار خودرو سهمیه برای فروش دارند که این رقم تقریباً 32 برابر توزیع عادلانه سهمیه فروش بین نمایندگی‌ها بوده است. و با احتساب کمیسیون یک میلیون تومانی برای هر خودرو، بالغ بر 300 میلیارد تومان عایدات نصیب این شبکه فساد شده و پشت این شبکه فساد به نظر شما چه کسی به جز مدیر فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو یعنی مصطفی خان کرمی بوده است؟

نظرات
مقدم (١ سال قبل ،یکشنبه ٧ مهر ١٣٩٨)
اینا تیمی اومدند و تیمی هم مال بیت المال را بالا کشیدند این دنیا که کاری به کارشون ندارند ولی قطعا سر پل سراط میفهمند خدایی هم هست

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.