به گزارش مجله خودرو به نقل از تجارت نیوز حسین احمدی‌کیا، عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان نوشت: پراید از سال ۱۳۷۲ به وسیله سایپا در ایران تولید شد، اما هشت سال قبل از ورود به ایران در ژاپم متولد شد و در همان سال پراید ناامن‌ترین خودرو از سوی سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا لقب گرفت؛ یعنی هشت سال پس از مردود شدن این خودرو وارد کشور می‌شود و تولید آن ۲۶ سال است که متوقف نشده است.

وی عنوان کرد: از نظر قیمت پراید در بین خودروهای ارزان زیر شش هزار دلار شامل: تاتانانو هند با سه هزار و ۵۶ دلار، ماروتی ۸۰۰ سوزوکی با چهار هزار و ۹۹۰دلار، جیلی ام آر با قیمت پنج هزار و ۵۰۰ دلار و ام‌وی‌ام ۱۱۰ با قیمت پنج هزار دلار قرار دارد؛ اما تولید همه‌ی این خودروها به جز پراید متوقف شده است.

احمدی‌کیا در خصوص میزان مصرف سوخت پراید گفت: مصرف سوخت پراید به نسبت کم است، اما قدرت آن نیز کم است. کاهش قدرت منجر به کاهش وزن خودرو و در نتیجه عدم ایمنی آن شده است. بعد از ام‌وی‌ام ۱۱۰، پراید بدترین مصرف ویژه سوخت را در بین خودروهای ساخت داخل دارد.

 

به اعتقاد وی، بهره‌وری سایپا پایین است، زیرا هر کارمند این شرکت در سال ۹۷ حدود شش خودرو پراید تولید کرده، اما هر کارمند کیاموتورز، شرکت اصلی تولیدکننده پرایدسالانه ۹۲ خودرو با کیفیت مطلوب و گران قیمت تولید کرده است.

احمدی‌کیا افزود: طبق این آمار، ۵۳ درصد تصادفات منجر به مرگ سواری‌ها مربوط به پراید است، در حالی که ۳۳ درصد سواری‌های موجود در ایران پراید هستند. یعنی یک سواری‌ پراید ۶۰ درصد بیشتر از بقیه خودروهای سواری ایران تصادف منجر به مرگ داشته است. تعداد جانباختگان به ازای هر ۱۰۰ هزار پراید، حدود ۶۹ نفر بوده است، در حالی که پژو ۲۰۶ که خودروی چندان مرغوبی نیز نیست، ۳۱ نفر جانباخته به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو داشته است. یشترین جانباختگان خودروهای دنیا به ترتیب مربوط به خوردوهای ارزان هیوندای اکسنت با ۱۰٫۴ و کیاریو با ۸٫۴ و فورد فیستا با ۸٫۲ نفر به ازای ۱۰۰ هزار خودرو است. تعداد جانباختگان به ازای هر ۱۰۰ هزار پراید، حدود ۶۹ نفر بوده است، در حالی که پژو ۲۰۶ که خودروی چندان مرغوبی نیز نیست، ۳۱ نفر جانباخته به ازای هر ۱۰۰ هزار خودرو داشته است.

وی در این خصوص ادامه داد: یشترین جانباختگان خودروهای دنیا به ترتیب مربوط به خوردوهای ارزان هیوندای اکسنت با ۱۰٫۴ و کیاریو با ۸٫۴ و فورد فیستا با ۸٫۲ نفر به ازای ۱۰۰ هزار خودرو است. بنابراین ادعای شرکت سایپا مبنی بر ایمن بودن پراید صحت ندارد. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی ایران در سال ۱۳۹۲، حدود ۸۴ درصد حوادث منجر به فوت در پراید مربوط به جاده‌های برون شهری بوده است، که تاییدی بر ناامن بودن آن در جاده‌هاست. پراید در سرعت‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت ناپایدار بوده و کنترل آن دشوار است.

وی تصریح کرد: سایپا ادعا کرد که با طراحی و ساخت ۶۵ قطعه جدید، پراید اصلاح شده است؛ مهمترین آنها تقویت داشبورد، تقویت ستون‌های جلو و وسط و سرشاسی بود. اما به دلیل طراحی بدنه و پلتفرم بسیار قدیمی این خودروی سبک و کم‌توان، امکان تقویت آن با اضافه کردن ورق‌های ضخیم‌تر میسر نبود. حتی تغییر آن به تیبا نیز از نظر ایمنی بسیار مبهم است. عکس‌های تصادفات پرایدهای جدید حاکی از ضعف بسیار در ستون‌ها داشته و طرز جمع شدگی کاپوت و وارد شدن موتور به داخل کابین حاکی از طراحی بد آن دارد.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.