دیدار با ایمپالا 60 1960 ؛ با 7000 کیلومتر کارکرد


 

مقدمه


خودروهای کلاسیکی که به طرز خوبی از آن ها نگهداری شده است از ارزشمند ترین و تکرار نشدنی ترین خودروها در سطح جهان به شمار می روند.
شورولت ایمپالا یکی از زیباترین خودروهای آمریکایی است که با طراحی بسیار خاص و اغواگرانه به این عنوان دست یافته است.
ایمپالا از سال 1958 بر روی خط تولید کمپانی شورولت قرار گرفت.این خودرو از همان سال های ابتدایی تولید به یکی از اسطوره ای ترین و خواستنی مدل های شورولت تبدیل شد.

تا کنون ۱۰ نسل از این خودرو وارد بازار شده است.خودرو مورد بررسی ما شورولت ایمپالا مدل ۶۰ یا نسل دوم آن است.
ایمپالا مورد بررسی تمیز ترین و کم کارکرد ترین نمونه مدل ۶۰ در کشور بوده و مجموع کارکرد آن به عدد حدود ۷۰۰۰ کیلومتر رسیده است.این عدد کلکسیونی بودن این خودرو و خاص بودن آن را به خوبی نشان خواهد داد.
به جز کم کار بودن این ایمپالا نکته حائز اهمیت بعدی رسیدگی بسیار خوب مالکان این خودرو به آن بوده است.به طوری که این نسخه ایمپالا پس از گذشت حدود ۶۰ سال از تولید آن هنوز هم براق،زیبا،سالم و جذاب است.

طراحی بدنه


طراحی ظاهری خودروهای کلاسیک جذب کننده ترین و جالب ترین بخش آن ها را تشکیل می دهد.هنگامی که بیننده خودرویی متعلق به دهه ۶۰ میلادی را می بیند حس نوستالژیک و خاصی را تجربه می کند که با دیدن خودروهای مدرن چنین حسی نخواهد داشت.با دیدن یک خودروی کلاسیک خاطرات آن دوران برای شما زنده خواهد شد.به ویژه در این خودرو که در دهه ۶۰ میلادی یکی از خاص ترین و زیباترین طراحی های بدنه در بین تمام خودروها را داشته است.


ایمپالا مدل ۶۰ با چراغ های گرد بیرون زده ، شیشه جلو با قوس های خاص جلوپنجره کرومی با طراحی دهه ۶۰ و لاستیک های دور سفید چهره کاملی از یک خودرو کلاسیک بسیار زیبا را به شما نشان خواهد داد.
بدنه کشیده ایمپالا در کنار طراحی خاص و باله مانند قسمت بالای گلگیر های عقب،امضای این مدل از ایمپالا است.حالت باله مانند گلگیر ها، درب صندوق عقب را نیز در بر می گیرد.
خط های سفیدی که بر روی کناره بدنه ایمپالا کشیده شده است به همراه قسمت هواپیما مانند نقره ای رنگ به خوبی حال و هوای کلاسیک بودن را به شورولت ایمپالا اضافه کرده اند.


این خطوط سفید در انتها به چراغ های عقب خودرو منتهی می شوند.
سپر فلزی ساده ای که در عقب و جلوی خودرو نصب شده تکمیل کننده ظاهر کلاسیک و زیبای خودرو هستند.
طراحی بدنه هر دو نسخه چهار درب و دو درب شورولت ایمپالا با توجه به خطوط استفاده شده، حالت جعبه ای دارد.با نگاه به ایمپالا گمان می کنید سازندگان و طراحان آن ابتدا قسمت پایینی خودرو را طراحی کرده اند و سپس به فکر طراحی بخشی برای قرار گرفتن سر راننده و سرنشینان افتاده اند.

طراحی داخلی


به بازدید از طراحی داخلی فوق العاده این کلاسیک ارزشمند می پردازیم.
طراحی داخلی همرنگ بدنه خودرو در نگاه اول جذابیت خود را به بیننده منتقل می کند.صندلی جلوی یک تکه همانند بسیاری از خودروهای تولید شده در دهه ۶۰ میلادی در این خودرو نیز استفاده شده است.فضای باز و جاداری که این صندلی ها به کابین خودرو می دهند از مزایای آن به شمار می رود. اما در نقطه مقابل این صندلی ها به هیچ دجه بدن راننده را در بر نمی گیرد و در صورت تصمیم به تغسیر مسیر ناگهانی اول از هر چیزی باید به فکر محکم بودن جای خود باشید.


در اتاق شورولت ایمپالا المان های مختلفی هستند که به صورت گرد طراحی شده اند.گیج های نمایش سرعت،روغن و دمای موتور به صورت منظم بر روی داشبورد آبی رنگ زیبای خودرو قرار گرفته اند.لمس کلید های فلزی و زیبای تعبیه شده برایی برف پاک کن و چراغ های خودرو حس بسیار خوبی به شما خواهد داد.


کابین جا دار در کنار تودوزی ترکیبی چرم و پارچه و المان هایی نظیر داشبورد زیبای خودرو، فضای بسیار گرم و دلنشینی را برای آن به ارمغان آورده که در سال های تولید این خودرو بسیار لوکس محسوب می شده.
شورولت ایمپالا مورد بررسی در کلاس سدان فول سایز قرار می گیرد.به همین دلیل اسن که هنگام نگاه کردن به آن بزرگ و کشیده بودن خودرو توجه شما را جلب خواهد کرد.
با این حال شورولت ایمپالا در میان برخی از خودروهای آمریکایی دیگر چندان بزرگ به حساب نمی آید.

مشخصات فنی


هرچه در تاریخ صنعت خودرو به قبل باز می گردیم شاهد استفاده از پیشرانه های پر حجم تری خواهیم بود.
پیشرانه شورولت ایمپالا مورد بررسی 6 سیلندر خطی با حجم ۳.۹ لیتر است.این پیشرانه قادر به تولید حداکثر قدرت 136 اسب بخار بوده و این نیرو را به گیربکس ۳ دنده دستی خودرو منتقل می کند.
در نهایت نیروی تولید شده پیشرانه به چرخ های عقب ایمپالا منتقل شده و آن را به حرکت در می آورد.


لازم است بگوییم ایمپالا در نسخه های متفاوت با اتاق ها و پیشرانه های متنوع به بازار عرضه شد.شورولت ایمپالا مورد بررسی تیم مجله خودرو یکی از نسخه های اسپرت سدان است که به بازار راه یافته و با ایمپالا سدان معمولی تفاوت های ظاهری دارد.
در سالهای تولید این نسل از ایمپالا ایمنی خودرو به مفهوم هوشمند امروزی دست پیدا نکرده بود و به همین دلیل این خودرو نیز از ساده ترین سیستم ها بهره می برد.به طوریکه حتی کمربند های ایمنی نیز بسیار ساده و ابتدایی هستند.
‌همچنین شورولت ایمپالا با وزنی حدود ۱۷۵۰ کیلوگرم در سال های دهه ۶۰ میلادی یکی از سبک وزن ترین خودرو های آمریکایی تولید شده به شمار می رفت.

رانندگی در زمان !


تجربه رانندگی خودروهای کلاسیک یکی از لذت بخش ترین تجربه های دنیاست که می تواند خنده و حس هیجان را برای راننده به وجود آورده و خاطرات نوستالژیک را برای او زنده کند.
شورولت ایمپالا مدل ۱۹۶۰ که بسیار سالم نگهداری شده است یکی از خاص ترین کلاسیک های ایران به شمار رفته و کمتر کسی تجربه دیدار با این خودروی خاص را خواهد داشت.
درب خودرو را باز می کنیم تا داخل آن بنشینیم.ذخامت زیاد درب شورولت ایمپالا توجه ما را به خود جلب می کند.


بر روی صندلی یک تکه و نرم ایمپالا می نشینیم.در دست گرفتن غربیلک فرمان بزرگ و باریک خودرو حس خودروهای دهه ۶۰ را به خوبی به راننده منتقل می کند.لوگوی شورولت در وسط فرمان فلزی خودنمایی می کند.دید بسیار خوب شیشه جلو که به لطف استفاده از شیشه خمیده به وجود آمده است به کاهش نقاط کور خودرو کمک فراوانی کرده است.
سوئیچ خودرو را در جای خود می چرخانیم و قلب تپنده کهن سال ایمپالا را به تپش وا می داریم.


صدای زیبای پیشرانه خودروهای آمریکایی جذابیت لحظه را دو چندان می کند.
دسته دنده شورولت ایمپالا در پشت فرمان آن قرار دارد به همین دلیل عادت کردن به آن کمی زمان می برد.
اما به محض حرکت کردن شورولت ایمپالا لذت واقعی رانندگی با یک خودرو کلاسیک را به شما نشان خواهد داد.


خودروهای قدیمی زیادی امروزه در خیابان ها رانده می شوند اما سالم بودن و تمیز بودن این خودرو به آن جذابیت ویژه ای بخشیده است.این جذابیت باعث می شود این خودرو در خیابان های توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند.
رانندگی با شورولت ایمپالا همانند حرکت دادن یک وسیله بزرگ و جادویی در خیابان است.البته بزرگ بودن خودروهای آمریکایی به خصوص نمونه های قدیمی معایبی نیز دارد.با این خودروها معمولا باید قید خیابان ها و کوچه را بزنید !

سخن پایانی


نگهداری از خودروهای کلاسیک کاری ارزشمند و در عین حال نیازمند علاقه فراوان است.رانندگی با شورولت ایمپالا ۱۹۶۰ با کارکرد حدود ۷۰۰۰ کیلومتر در چنین روزهایی تجبره بسیار کمیابی به شمار می رود.

 


این تجربه سرشار از لذت و زنده شدن خاطرات قدیمی بوده و همچنین فرصتی برای مقایسه میدانی خودروسازی امروزی با محصولات قدیمی را فراهم می کند.

 

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.