دیدار با رنو 5 ؛ هاچبک اسپرت دهه 50 !


 

مجله خودرو در این مقاله نگاهی به یکی از نوستالژی ترین محصولات صنعت خودروسازی گذشته داشته است.
رنو 5 یکی از خاطره انگیز ترین خودروهایی است که از دهه 50 شمسی در ایران حضور دارد.ابتدا نسخه های وارداتی رنو 5 به تعداد بسیار محدود به ایران وارد شد که مالکیت آن ها نمادی از اشرافی گری در ایران به شمار می رفت و در دوران خود خودرویی بود که تمام نگاه ها را به سمت خود می کشاند.این خودرو با پیشرانه 900 سی سی به هیچ عنوان خودروی سریعی به شمار نمی رفت.با این حال رنو 5 از نظر طراحی یکی از زیباترین محصولات فرانسوی بود.یکی از غم انگیز ترین نکات درباره طراحی این خودرو به طراح آن باز می گردد.


مایکل بوی طراح برجسته و ماهر رنو پس از طراحی رنو 5 جان به جان آفرین تسلیم نمود و هیچوقت نتوانست حاصل تولید این طرح را ببیند.
عمر این نمونه های وارداتی در حال حاضر به پایان رسیده است و بسیاری از آن ها در حال حاضر در قبرستان ماشین ها به سر می برند.اما با این وجود تیم مجله خودرو موفق به بررسی یکی از مدل های بسیار تمیز و بازسازی شده رنو 5 GTL شده است.
این نمونه از داشبورد اصلی و مدل های قدیمی تر رنو 5 بهره مند است و قلب تپنده آن را نیز یک پیشرانه 900 سی سی تشکیل می دهد.

طراحی بدنه


به جرات می توان طراحی رنو 5 را یکی از زیباترین و برترین طرح های ساخته شده توسط رنو است که در سال های ابتدای تولید یک محصول اسطوره ای به شمار می رفت.
جوانان زیادی بوده اند که آرزوی مالکیت چنین خودرو زیبایی را داشته باشند و مالکیت این خودرو خانواده های بسیاری را خوشحال نمود.
این مدل رنو 5 در اصل به صورت یک هاچبک 5 درب با طراحی بسیار ظریف ساخته شده است.بدنه این هاچبک فرانسوی در قسمت پایین پهن تر و در قسمت بالا باریک تر بوده که باعث فرم مخروطی شکل و بامزه بدنه شده است.


سپر های پلاستیکی با رنگ متفاوت از بدنه نیز به زیباتر شدن رنو 5 کمک شایانی کرده است.رنو در این محصول ظرافت های بسیاری به خرج داده است.نوار های کروم رنگ جلوی خودرو، آینه بقل های کروم رنگ کوچک، نوار کروم رنگ بالا و پایین درب ها، دستگیره های کرومی و پلاستیک مشکی بالای چراغ های عقب تنها بخشی از ظرافت های است که رنو در تولید رنو 5 به خرج داده است.
رنگ های بدنه جذاب و شاد مثل آبی روشن و نارنجی، یکی از عواملی بود که به این خودرو رنگ و بوی جوانی بخشید و آن را به یکی از خواستنی ترین خواسته های جوانان دهه 40 تبدیل کرد.
چرخ های فولادی نقره ای رنگ با لوگوی رنو در وسط آن در ترکیب با دیگر المان های این خودرو به جذابیت آن افزوده بود.

 

طراحی داخلی


خودروهای دهه 50 همگی از کابین های بسیار ساده و کم امکاناتی بهره می بردند.رنو 5 نیز از این قاعده مستثنی نیست.همه چیز در کابین رنو 5 در عین سادگی طراحی شده اند.
فرمان باریک و زیبای رنو 5 حس و حال خودروهای کلاسیک را در شما تداعی خواهد کرد.داشبورد بسیار کوچک رنو 5 به وسیله شیار هایی مزین شده و این طرح با قسمت مرکزی فرمان خودرو هماهنگ است.دریچه اصلی سیستم تهویه تنها در وسط قرار گرفته است و در طرفین داشبورد تنها به دو سوراخ کوچک جهت بیرون آمدن هوا بسنده شده.کیلومتر شمار مربعی شکل رنو 5 شور و هیجان را در دل هر شخص عشق ماشینی زنده خواهد کرد.


صندلی های رنو 5 از ابتدایی ترین صندلی های ممکن بوده و احساس خوب یک خودروی کلاسیک را به شما می دهند.پوشش چرمی صندلی ها به لذت بخش تر شدن فضای داخل خودرو کمک فراوانی کرده است.
در اتاق رنو 5 همه چیز به شیوه ای متفاوت طراحی شده اند و در جای جای کابین این خودرو تفاوت با دیگر خودروهای هم نسل خودش موج می زند.
با این حال کابین رنو 5 در زمان خود لوکس محسوب می شده و هم اکنون نیز به عنوان خودرویی کلاسیک طرفداران بسیاری دارد.

مشخصات فنی رنو 5 GTL


رنو 5 جی تی ال از یک پیشرانه 900 سی سی 4 سیلندر.بهره می برد که حداکثر قدرت 55 اسب بخار و گشتاور 63 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می دهد.گیربکس این خودرو 4 دنده جلو و 1 دنده عقب داشته و در نهایت نیروی تولیدی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.این پیشرانه از نوع کاربراتوری بوده و از امکان خاطره انگیزی به نام ساسات نیز بهره مند است.
شاید تصور کنید که پیشرانه رنو 5 خیلی ضعیف است.اما اگر وزن 750 کیلوگرمی آن را نیز در نظر بگیرید متوجه خواهید شد کشش رنو 5 چندان هم کم نخواهد بود.البته که شتاب صفر تا صد اعلام شده عددی در حدود 21 ثانیه است اما به دلیل سبک وزنی بدنه خودرو پیشرانه در سر بالایی ها به خوبی از پس بدنه بر می آید.


ترمز های رنو 5 در جلو از نوع دیسکی بوده و در عقب کاسه ای هستند.
رنو 5 مورد بررسی مجله خودرو از نوع 5 درب با سپر های کوتاه بوده که ظاهر بسیار جذابی دارند.
ارتفاع رنو 5 از زمین تقریبا زیاد بوده و به همین دلیل مرکز ثقل آن نیز بالا است.در ادامه توضیح خواهیم داد که این نکته چه تاثیری بر روی رنو 5 خواهد داشت.
یکی از معایب رنو 5 تعمیر سخت آن و بد دست بودن اجزای کاپوت است که تعمیر کاران را خیلی به زحمت می اندازد و در سال های اخیر نیز تعمیر کاران بسیاری از تعمیر این خودرو سر باز می زنند.

 

ایمنی و آپشن ها


رنو 5 همانند دیگر خودروهای دهه 50 از اتاق چندان ایمنی بهره نمی برد.درب های آن بسیار باریک بوده و ورقه های کاپوت و ستون ها نیز دست کمی از درب ها ندارند.در دهه 50 خودروها به ایربگ و سیستم های کنترل پایداری مجهز نبودند. 
رنو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست.تجهیزات ایمنی این سوپر مینی 5 درب تنها به کمربند ایمنی محدود می شود.


آپشن های رنو 5 نیز به سیستم صوتی کاست خور و سیستم تهویه دستی خلاصه می شد.
جالب است بدانید برخی از مدل های رنو 5 به صورت کروک نیز روانه بازار شده اند.

 

پشت رول رنو 5


رانندگی با خودروی خاصی همچون رنو 5 برای تمامی دوست داران خودرو امری هیجان انگیز و سرشار از لحظات خوب خواهد بود.کلید ساده رنو 5 به خوبی به شما یادآوری خواهد کرد که با یک خودرو قدیمی رو در رو هستید که به یادگار از میان تمامی مدل های وارداتی موجود در ایران خود را سالم و سلامت به شما رسانده تا از دیدن آن محروم نباشید.


کلید در سمت چپ جای می گیرد و با چرخاندن آن خودرو را استارت می زنیم.پیشرانه رنو پس از کمی تقلا سرانجام با خر خر های نا منظمی شروع به کار می کند.پس از مدت کوتاهی صدا منظم تر شده و آماده ی حرکت می گردد.در دست گرفتن فرمان بزرگ و باریک رنو 5 حس عبور از تونل زمان و تجربه مستقیم زمان گذشته را در به ما منتقل می کنند.با نشستن بر روی صندلی رنو 5 تمام اجزای خودرو را به خوبی حس خواهید کرد.رنو 5 بی پرده تمام اسرار درون کاپوت را برایتان هویدا می کند.صدای پیشرانه به وضوح در اتاق خودرو احساس می شود.پنجره جلو دید زیادی در اختیار راننده قرار می دهد و به دلیل عرض بودن شیشه و باریک بودن ستون های جلو دید خوبی به اطراف خواهید داشت.


شروع به حرکت با این خودرو 40 ساله می کنیم.جعبه فرمان رنو 5 از نوع مکانیکی بوده که درجا چرخاندن آن را تقریبا غیر ممکن می کند.خودروی مورد بررسی پس از مسافت های زیادی که پشت سر گذاشته باز هم با شور و شوق شروع به حرکت می کند.عقربه دور موتور در داشبورد رنو 5 دیده نمی شود از این رو باید با حدس و گمان دور موتور را سنجیده و اقدام  به تعویض دنده کنیم.مرکز ثقل بالای رنو 5 سبب می شود در پیچ های تند خودرو به طرفین متمایل شده و احتمال چپ کردن آن زیاد باشد.با این حال رنو 5 خودرویی سر زنده است و رانندگی با آن لذت خاصی را نصیب شما می کند.به دلیل سیستم فرمان بسیار ساده رنو 5، کنترل آن در سرعت های بالا و فرمان دادن های ناگهانی باید با کمی توجه و ملاطفت صورت گیرد.


پس از این موارد زمان آن فرا رسیده تا سیستم فنربندی رنو 5 را مورد بررسی قرار دهیم.در این مورد باید بگوییم فنربندی مک فرسون در جلو و تعلیق بازوی پشتی در عقب به دلیل وزن سبک رنو 5 کمی خشک عمل می کنند و تکان های وارده به اتاق خودرو نسبتا زیاد است.

 

کلام پایانی
رنو 5 خودرویی پرفروش ، اسطوره ای و زیبا بود که پس از تولید توسط رنو در ایران توسط سایپا نیز تولید شد.سرانجام سایپا با فروش امتیاز تولید رنو 5 به پارس خودرو تولید این خودرو را به آن واگذار کرد.رنو 5 های تولید شده توسط پارس خودرو کمی متفاوت تر از نسخه های اصلی بوده و با نام سپند شناخته می شدند.سپند از قدرت کمتری بهره مند بود و در کل به زیبایی و کیفیت رنو 5 اصلی دست پیدا نکرد.
در حال حاضر نمونه های تمیزی از رنو 5 را به صورت بازسازی شده می توان با قیمت متوسط 12 تا 30 میلیون تومان خریداری کرد.اما باید توجه داشته باشید که نمونه های وارداتی سالم این خودرو همانند خودروی مورد بررسی مجله خودرو نمونه های زیادی ندارد و به مراتب ارزش بیشتری خواهد داشت.
رنو 5 در زمان تولید خودروی بسیار محبوبی نزد ایرانیان بود و سالیان بسیاری در ایران حضور داشت.خاطرات زیادی با این خودرو ساخته شدند و طیف گسترده ای از جامعه در دوران مختلف مالک یک دستگاه رنو 5 بوده اند.از این رو زنده شدن یاد این خودرو و دیدن مجموعه تصاویر یکی از تمیز ترین نمونه های وارداتی آن خالی از لطف نخواهد بود.

نظرات
جمال محندی (١ ماه و ٣ هفته قبل ،شنبه ٢٠ مهر ١٣٩٨)
عالی . دست شما درد نکنه
ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.