بررسی سیتروئن C3 ؛ شوالیه ای زیبا از سرزمین برج ایفل


 

مقدمه

پس از مدت‌ها شرکت سایپا به بهانه قرارداد های برجام ، تصمیم به همکاری دوباره با سیتروئن را تکرار کرد و خواست این همکاری قدیمی قوت بگیرد و محصولات باکیفیت فرانسوی و پرفروش در ایران با وجود موانع بسیار به بازار عرضه کند اما پس از ناموفق بودن برجام ، فقط سیتروئن سی3 موفق به مونتاژ محدود در سایپا کاشان شد.
اگر به پیشینه همکاری های سایپا سیتروئن نگاهی بیندازیم به عرضه نسبتاً موفق ژیان ، زانتیا و سی5 در سال های گذشته برمی‌خوریم که کارنامه همکاری های این دو شرکت به حساب می‌آیند.
به طور دقیق اوایل سال 1397 بود که شرکت سیتروئن با دردست داشتن 50% از مالکیت سایپا کاشان اقدام به مونتاژ آزمایشی سی3 در ایران کرد و سیتروئن سی3 که یک هاچ‌بک کلاس بی و پرفروش در بازار جهانی است با تعداد محدود 2000 عدد و رنگ سفید در ایران شروع به‌کار کرد که در ادامه این بررسی به تمام ریزنکات آن می‌پردازیم.
حال ما بدون چشم‌داشت و توجه به موانع مونتاژ این برند در سایپا ، با بررسی و تجربه رانندگی سایپا-سیتروئن سی3 درایران همراه شما خواهیم بود.

.

 

طراحی ظاهری

تاکنون شاید شنیده باشید که شرکت های ایده‌آل فرانسوی مانند سیتروئن ، دی‌اس و پژو دست در دست یکدیگر دارند و همکاری های خود را در قالب مشارکت در ساخت و طراحی با یکدیگر داشته‌اند پس باید انتظار یک هاچ‌بک فرانسوی در چندین کالبد متفاوت باشیم. سیتروئن همیشه با نوآوی رابطه خوبی داشته و همیشه به دنبال جذب بازار و نظر مشتریان بوده و قصد داشته همیشه تک و خاص بماند پس به خوبی باید تلاش خود را به رخ دیگران بکشد و برند لوکس‌ساز و همراه خود یعنی دی‌اس را افتتاح کرد.


 

اگر نگاه عمیق‌تری به سی3 داشته باشید و کمی بررسی را چاشنی این کار کنید متوجه می‌شوید که طراحی کلی اتاق و کابین همان پژو 2008 است و درواقع ابعادی همانند یک کراس‌اوور شهری را دراختیار داریم.
در اولین نگاه بیشترین جلب توجه طراحی سی3 ، تضاد رنگی بدنه است که این کار جدیداً در اکثر خودروسازی‌ها برای به‌رخ کشیدن شجاعت و قلدی آن خودرو رواج پیدا کرده و ترکیب دو یا چند رنگ متفاوت ، زیبایی بیش از حد را به ارمغان می‌آورند. از آن جایی که ما همیشه با محدودیت های ایرانی بودن کنار آمده‌‍ایم ، باید به تک رنگ بودن سی3 های بازار هم عادت کنیم چون تمام سی3 های تولید شده در سایپا کاشان فقط در رنگ‌بندی سفید-قرمز عرضه شده چه بسا اگر خبری از تحریم‌ها نبود رنگ های متفاوتی از سی3 را در بازار می‌دیدیم.

 


 

طبق معمول وقتی شرکت های خودروسازی یک تغییر در ارائه فیس‌لیفت انجام می‌دهند ، ناخودآگاه اکثر طراحان به آن سمت می‌روند و این روزها سازندگان به دنبال طراحی های خشن و نسبتاً فضایی هستند و سی3 هم از این مسئله سهمی دارد.
در نمای جلوی سی3 شاهد یک طراحی کاملاً بروز در عین حال خشن و جذاب هستیم که شاید یکی از دلایل خریداران این خودرو همین طراحی بسیار جذب‌کننده باشد.

 

 

در نمای عقب سی3 با یک طراحی نسبتاً تکراری رو به رو هستیم ! دلیل اصلی این مسئله همان جریان همکاری های زیرپوستی فرانسوی هاست که توانسته طراحی نمای عقب را با دی‌اس3 یکسان سازد. پس با یک طراحی ساده اما بروز و شکیل رو به رو هستیم که پکیج جذابیت این ماشین را کامل کرده و نگاه همه را به خود خیره می‌کند.

 


 

به نماهای جانبی سی3 که نگاهی بیندازیم متوجه همان تضاد های جذاب کننده می‌شویم. آیینه‌ها و سقف قرمز ، زه های پهن و زمخت مشکی با نشان های سی شکل ، ستون های مشکی ، دستگیره های کرومی و از همه مهم‌تر رینگ آلومینیومی ...

 


 

سایپا به دلیل موانع در مونتاژ سی3 مجبور به فروش جداگانه بعضی از امکانات حین تحویل شد که به ضرر خریداران واقعی این هاچ‌بک تمام شد ؛ یکی از آن امکانات شگفت‌انگیر رینگ هاست.

 

 

خریداران حین تکمیل وجه برای تحویل فاکتور باید مبلغی حدود 5 میلیون‌تومان را بابت رینگ های آلومینیومی کروم رنگ پرداخت می‌کردند و در غیر این صورت سی3 با رینگ های ساده مشکی تحویل داده میشد که الگوی مشتری مداری را به نهایت رسانده است.

 

امکانات رفاهی

 همان‌طور که گفته بودیم سیتروئن قصد داشته که با عرضه سی3 با امکانات بیشتر از رقبای خود ، درحد توان قیمت و محبوبیتی در بازار ایجاد کند که مشتریان را راضی به خرید این هاچ‌بک کلاس بی میان دیگر رقبای غَدَر خود کند

 


ابتدا از امکانات شرطی شروع کنیم ؛ گرم‌کن صندلی که این روزها مورد استفاده بسیاری از تولیدکنندگان قرار می‌گیرد در ابتدا قرار به نصبش در سی3 بود که باتوجه به همان موانع واردات ، سایپا قیمت دیگری برای مشتریان تعیین کرد که بسیاری از آن‌ها را متاثر کرد و جنبه ناموزونی ایجاد شد که درنهایت به نفع دلالان خودرویی تمام شد

 


 

و اما امکاناتی که در نسخه مونتاژی ایران می‌توان دید به مولتی‌مدیا 7 اینچی تمام‌تاچ ، سیستم اپل‌کارپلی ، سیستم رهیاب جی‌پی‌اس ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ، دوربین و سنسور عقب ، کروزکنترل ، گرم‌کن سرنشینان جلو (درصورت انتخاب) ، سیستم ورود بدون سوئیچ ، کی‌لس استارتر اشاره کرد.

 


 

البته ناگفته نماند امکاناتی نظیر صندلی های برقی ، روکش صندلی چرمی ، سانروف و دستگیره های سقفی در نسخه مونتاژی سایپا به‌طورکلی حذف شده اما مو کندن از خرس غنیمت است و سایپا درحدتوان این ماشین را آپشنال کرده تا بازار رقبای خود مانند 2008 را درهم بریزد.

 


 

درآخر چند نکته کلیدی دیگر از امکانات سی3 را باهم مرور می‌کنیم ؛ اگر به مجموعه تصاویر توجه کرده باشید خبری از پنل کنترل تهویه مطبوع تک‌کاناله در سی3 نیست بلکه طراحان تمامی این تنظیمات به همراه کنترل سیستم ای‌اس‌پی را به مولتی‌مدیا تمام‌تاچ منتقل کرده‌اند. همچنین سیستم اپل‌کارپِلی در سی3 توانسته به کمک دارندگان موبایل های آیفون بیاید و قابلیت های زیادی مثل استفاده اپلیکیشن های واتس‌اپ ، ویز ، گوگل‌مپس و ... در مولتی‌مدیا را دراختیار راننده بگذارد.

 

فضای داخلی

همان‌طور که در بخش قبلی راجع امکانات رفاهی سی3 گفتیم حال به سراغ مزایا و معایب فضای داخلی می‌آییم. وقتی درب را باز می‌کنید و سوار می‌شوید ابتدا با یک فرمان خوش‌فرم و زیبا با لوگوی سیتروئن و اشکال سی3 شکل رو به رو می‌شوید با خطوط قرمز رنگ تلفیق می‌شوند و حس بسیار خوبی به سرنشینان منتقل می‌کند.

 

 

برخلاف 2008 ، سی3 دارای سیستم کی‌لس استارت می‌باشد که در کنسول مرکزی زیر مولتی‌مدیا قرار گرفته و از آن حس کلاسیک‌گونه خارج شده ؛ درادامه سراغ صفحه کیلومتر بسیار زیبا می‌رویم که باز هم اصالت پژو-سیتروئن را تدایی می‌کند.

 

 

حال معایب را بگوییم ؛ اولین عیب اصلی آن استفاده از صندلی سرنشینان‌جلو با فناوری قدیمی است که در این نسخه مونتاژی خبری از روکش چرم و تنظیم برقی نیست. در بخش بعدی نبودِ دستگیره های سقفی برای سرنشینانی که عادت استفاده از آن را دارند حس می‌شود که این مورد ، آنچنان دل‌زننده نیست. سانروف هم این روزها جدا از جنبه کاربردی بیشتر استفاده زینتی دارد هم در هیچ نسخه‌ای از سی3 دیده نمی‌شود و فقط امکان انتخاب سقف تمام شیشه برای بازار جهانی وجود دارد.

 

ابعاد و اندازه

سیتروئن سی3 با ورودش با ورودش به بازار ایران ، شک و شبهه های فراوانی برای مشتریان خود به وجود آورد. اصلی‌ترین دلیل این شک‌ها ابعاد و اندازه و از همه مهم‌تر کلاس این خودرو بود.

 


 

به گفته سیتروئن ، سی3 یک هاچ‌بک سایز متوسط کلاس بی به حساب می‌آید و مناسب برای استفاده دو الی چهار نفر با قد معمولی مناسب است ؛ در صورتی که طول سی3 حدوداً 4 متر است و دست‌کمی از پلت‌فرم اصلی خود (2008) ندارد اما سی3 برای استفاده های روزمره و شهری و یا حتی مسافرت های عادی مناسب می‌باشد. در ضمن یک نکته قابل توجه ایرانیان موقع انتخاب خودرو فضای صندوق است که به گفته مسئولین ، سی3 حدود 300 لیتر فضای بار صندوق دارد.

 

پیشرانه و گیربکس

پیشرانه طراحی گروه پی‌اس‌ای یا همان پژو-سیتروئن با همکاری بی‌ام‌و مدتی است مورد استفاده و بازدهی توسط مشتریان ایرانی قرار گرفته و با شنیدن تجربه استفاده مالکان مزایای این پیشرانه قطعاً از معایب آن پیشی می‌گیرد.

 


 

این پیشرانه 4 سیلندرخطی دارای 1600 سی‌سی حجم و مجهز به فناوری توربوشارژ است که در گذشته در پژو 2008 و دیگر محصولات پژو ، سیتروئن و دی‌اس دیده بودیم که حسابی جواب خود را پس داده است و توانسته رتبه های خوبی را به خود اختصاص دهد.
وظیفه انتقال نیروی این موتور چابک به عهده یک گیربکس باهوش 6 دنده اتوماتیک ساخت شرکت آیسین ژاپن (یکی از معتبرترین سازنده های گیربکس در جهان) است که توانسته حسابی رانندگان را راضی نگه دارد.

 


 

از آنجایی که گفتیم این گیربکس ژاپنی‌الاصل باهوش است پس باید دلایل کافی برای آن داشته باشیم که اولین دلیل آن تعویض دنده به موقع و معکوس های به جاست که همیشه آماده به کار است و به هیچ‌وجه تنبل نیست ؛ دومین علت وجود حالت های رانندگی اسپرت و برفی است که در حالت اسپرت تعویض دنده‌ها دیرتر انجام می‌شود و از سوی دیگر شما با دنده های سنگین مسیر خود را می‌پیمایید و در حالت برفی ، گیربکس با دنده 2 شروع به حرکت می‌کند تا چسبنگی چرخ‌ها بیشتر شود و هرزگردی به مراتب کاهش یابد.
از دیگر محصولاتی که این پیشرانه و گیربکس در آنها استفاده شده میتوان به پژو 508 ، پژو 208 جی‌تی‌ای ، دی‌اس4 ، دی‌اس5 ، دی‌اس5 ال‌اس ، دی‌اس6 و دی‌اس7 کراس‌بک اشاره کرد !
حال مشخصات کلی این پیشرانه و گیربکس را با هم مرور خواهیم کرد و در ادامه راجع به تست‌درایو و لذت رانندگی سی3 صحبت خواهیم کرد.

 

نوع سیتروئن سی3
پیشرانه 4 سیلندرخطی توربوشارژ
حجم پیشرانه 1/6 لیتری
حداکثر قدرت 163 اسب‌بخار / دور 3000
حداکثر گشتاور 240 نیوتون‌متر / دور 4000
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (آیسین)
شتاب 100-0 8/3 ثانیه
وزن 1250 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر

 

تست درایو

هنگامی که درحال رانندگی با سی3 در سطح شهر هستید اولین نکته‌ای که برای راننده پیش می‌آید جلب توجه بیش از حد و اندازه آن است ؛ به طوری که وقتی ماشین را جایی پارک می‌کردیم یا پشت چراغ قرمز می‌ایستادیم نگاه و پرسش های مردم بسیار جالب بود و این یک نکته بسیار خاص و دست‌اول است. پس اگر روزی سی3 خریدید و از این جلب توجه خرسند شدید پس باید به دنبال شتاب و سواری خوب این خودرو هم باشید تا سفر های کوتاه و طولانی خوبی برای خود و سرنشینان به ارمغان آورید.

 


 

موقعی هایی هم پیش می‌آید که پشت چراغ قرمز ترقیب به گاز دادن می‌شوید و با آن همه جلب توجه مردم باید یک شتاب خوب هم تجربه کنید پس آن پیشرانه و گیربکس چابک دست به کار می‌شوند و با تخت‌گاز کردن و در مدار آمدن توربو شتاب 3/8 ثانیه‌ای تجربه می‌کنید و در ادامه مجبور به دل‌سپردن به صدای اضافی که وارد کابین شده می‌شوید.

 


 

اما اگر از تمام این‌ها بگذریم و شما اکثر مواقع یک رانندگی نرمال و معمولی دارید باز هم نکات خوبی درانتظار شماست. یکی از آن نکات سواری بسیار نرم و دلخواهی است که از یک هاچ‌بک متوسط انتظار دارید و در قبال آن خبری از صدای اضافی موتور در کابین نیست. تاحدودی میتوان گفت سواری سی3 به مراتب از 2008 کم‌صداتر و نرم‌تر است اما به هرحال هردو یک روح هستند در دو بدن !

 

نتیجه‌گیری

سیتروئن سی3 برای خیلی از افراد بسیار جذاب و برای عده‌ای بسیار زشت و زننده است درواقع بحث همان طراحی فضایی و عجیب خودرو های جدید مانند تویوتا سی‌اچ‌آر و نیسان جوک در میان است.

 


 

به هرحال اگر تعداد و رنگ‌بندی سی3 افزایش می‌یافت قطعاً فروش موفق‌تری در ایران تجربه می‌کرد و کسانی که به رنگ سفید علاقه‌ای نداشتند به سراغ رنگ های دیگر می‌رفتند.
درآخر نوبت رقابت سی3 و رقیب اصلی خود یعنی هیوندای آی20 می‌رویم و نتیجه گیری را به پایان می‌رسانیم‌ ؛ هردو این خودرو های در ایران مونتاژ می‌شوند و شرایط تولیدشان تقریباً یکسان است. یکی کره‌ای خوش‌خط و خال کم شتاب و دیگری فرانسوی فضایی و چابک !

 


 

از آنجایی که عرضه‌ی آی20 در ایران گسترده بوده است قطع به یقین خدمات آن توسط کرمان‌موتور هم بیشتر خواهد بود و استقبال بیشتر در ارائه خدمات خواهد داشت. حال انتخاب با شماست که فرانسوی به‌صرفه را انتخاب کنید یا آی20 با خدمات پس‌ازفروش و کم‌مخارج تر را خرید کنید.


 

نظرات
رسول احمدی (٣ هفته قبل ،یکشنبه ٣١ شهریور ١٣٩٨)
ممنون از بررسی مفیدتون. کامل و مفید بود. مرسی
مینا (٣ هفته قبل ،یکشنبه ٣١ شهریور ١٣٩٨)
از نظر کیفیت و ساخت و طراحی حرف نداره من که راضی ام.
محمود (١ هفته قبل ،سه شنبه ٩ مهر ١٣٩٨)
کیفیت ماشین خوبه ولی شرکت سایپا سیتروئن کلاهبردار بزرگی است. حق خریداران را ضایع کرد.
ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی