بررسی دنا پلاس توربو ؛ ثمره ۵۰ سال خودروسازی ایران !


مقدمه 

خودروی دنا از اواخر سال 1393 با نسخه ال‌ایکس وارد بازار شد و در سال 1396 نسخه بروزتر آن با نام پلاس و ظاهر و امکانات بیشتر روانه بازار شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.
بعد از عرضه ی موفق دنا پلاس شایعاتی از قبیل عرضه دنا پلاس توربو ، اتوماتیک و ... بین دناسواران رد و بدل میشد که ایران‌خودرو با عرضه نسخه توربوشارژ دنده دستی در نیمه دوم سال 1396 به این شایعات پایان داد اما هنوز بحث پیش‌بینی های عرضه دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک در صفحات مجازی داغ است.


درحال حاضر جدیدترین محصول آپشنال و پیشرفته شرکت ایران‌خودرو ، دنا پلاس توربوشارژ می‌باشد و برای قشر متوسط جامعه و دوست‌دار شتاب میتواند گزینه ی مناسبی باشد.
پیشرانه های توروشارژ تا چندین سال پیش به دلیل مشکلاتی از جمله دردسر های نگهداری ، خرابی های مکرر سیستم توربو و اینترکولر ، لگ در کارکرد و غیره مورد استقبال آنچنانی قرار نمی‌گرفت ؛ اما امروزه با حل مشکلات این تکنولوژی شرکت ها به سمت استفاده از سیستم پرخوران توربو می‌روند اما هنوز نقص آسیب دیدن توربو با بنزین های بی‌کیفیت از مشکلات رفع نشدنی است.
در ادامه اگر قصد خرید یا بررسی این خودرو را دارید تجربه رانندگی ما را در وب‌سایت مجله خودرو دنبال کنید.

امکانات رفاهی

بسیاری از مشتریان این خودرو ، آن را با آپشن های دردسترس آن می‌شناسند و این نکته توانسته دنا پلاس توربو را نسبت به رقبای دیگر خود از جمله چینی‌ها متمایز کند. در کل سطح امکانات رفاهی دنا پلاس  نسبت به نسخه توربو آنچنان چشم‌گیر نیست اما در ادامه ی این بخش برخی از امکانات نسخه توربو را مرور خواهیم کرد.


از سری تغییرات نمای خارجی می‌توان به رینگ های آلومینیومی 16 اینچ ، لاستیک های 205 فاق 50 ، مشکی شدن زیرپلاک جلو ، گرافیک جدید چراغ های جلو و عقب ، چراغ روز (دی‌دلایت) اِل‌ای‌دی ، چراغ خوش‌آمدگویی سرنشینان ، فلاپ کرومی درب صندوق ، دستگیره های درب و نوار های اطراف بدنه کرومی ، درب ها و گلگیرها با طراحی جدید ، آنتن کوسه‌ای ، آیینه های جانبی با ظاهر جدید و تنظیم و تاشوی تمام برقی اشاره کرد.


از دیگر امکانات داخل خودرو سانروف سه‌حالته ، صندلی های 6 حالته برقی ، 2 ایربگ داشبورد و 2 ایربگ جانبی ، مولتی‌مدیا 7 اینچی مجهز به جی‌پی‌اس با ظاهر و امکانات جدید به همراه 4 بلندگو و 2 تیوتر ، جاعینکی سقفی ، کشو مخفی مدارک ، فرمان و گردگیر دنده چرمی با دوخت قرمز ، زیرپایی موکتی با دوخت و لوگوی قرمز توربو ، نور زیرپایی ، تهویه مطبوع اتوماتیک ، دوربین و سنسور عقب ، سیستم هشدار زمان سرویس و لامپ های سوخته ، کروزکنترل و اینترفیس می‎‌باشد

درکل از آنجا که ایرانیان علاقه ی زیادی به آپشن دارند سطح آپشن های پلاس توربو نسبت به رقبا امتیاز مثبتی برای پلاس توربو خواهد بود ، اما انتظار میرفت که سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ و کی‌لس در این خودرو دیده شود ولی طبق شنیده ها ایران‌خودرو قصد دارد این سیستم را در نسخه توربو اتوماتیک استفاده نماید.

طراحی ظاهری

همان‌طور که درجریان پلت‌فرم های طراحی ایران‌خودرو هستید ، خودروی دنا هم از همان پلت‌فرم قدیمی سمند و 405 استفاده کرده است و ظاهری جذاب و تاحدودی خشن را به ارمغان آورده است. اما اکنون بحث پیش‌روی شما طراحی ظاهری دنا پلاس توربوشارژ هست ؛ دنا پلاس توربو از همان طراحی قبلی دنا پلاس استفاده کرده که قبلاً در دنا پلاس دیده بودیم و الان ایران‌خودرو با استفاده از رینگ های آلومینیومی 16 اینچ و لاستیک 205 با فاق 50 و ارتفاع کمتر ، جلوه و رُخ جذابی به مالکان این خودرو القاء کرده و ناهماهنگی های قبلی را رفع نموده. الان اکثر کارشناسان معتقد هستند که انجام این فیس‌لیفت توسط ایران‌خودرو و استفاده از این آپشن های بروز به تنهایی یک غنیمت به حساب می‌آید ؛

این تغییرات در فیس‌لیفت شامل گرافیک جدید چراغ های عقب و جلو ، طراحی درب های جانبی جدید ، نوار های کرومی در اطراف بدنه ، آنتن کوسه‌ای و سانروف توانسته خود را در دل بسیاری از مشتریانی که به دنبال یک سدان خانوادگی هستند ، جا کند. همچنین داشتن فضای داخلی کافی ، فضای صندوق بزرگ و طراحی بروزتر نسبت به رقبا از دیگر امتیازات خوب دنا پلاس توربو است.

ایمنی و امنیت سرنشینان

از آن جایی که در بخش های قبلی به پلت‌فرم قدیمی دنا اشاره کردیم ، باید شاهد یک سواری ناایمن همانند 405 و سمند می‌بودیم اما با ورود دنا ال‌ایکس به بازار شاهد ارتقاء نامحسوس ایمنی خودرو بودیم اما همچنان از تست های استاندارد ایمنی و تعداد ستاره های ایمنی خبری نیست !! در روزی که دنا پلاس در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو معرفی شد کارشناسان متعددی از ارتقاء دوباره ایمنی دنا پلاس گفتند و ادعا کردند که دنا پلاس و پلاس توربو نسبت به ال‌ایکس مستحکم شده و استفاده کنندگان با اطمینان خاطر بابت 4 ایربگ و توکل به خدا و امامان پا به خیابان‌ها و جاده‌ها بگذارند.

پیشرانه و گیربکس

این روزها اکثر مشتریان ایران‌خودرو به ویژه سمند و دنا سواران با پیشرانه ای‌اف7 آشنا هستند و این پیشرانه نسبتاً بروز با طراحی آلمان را به پیشرانه های قدیمی‌تر پژو ترجیح می‌دهند اما حال به بحث شیرین بررسی فنی پلاس توربو رسیدیم !
اکنون که درب کاپوت پلاس توربو را باز می‌کنیم ابتدا نظرامان سمت جک های گازی می‌رود و در ادامه با قلب تپنده ی ای‌اف7 توربوشارژ بهبود یافته با یک قاب مشکی رنگ با دیزاین جذابی رو به رو می‌شویم. پیشرانه ای‌اف7 تی‌سی در گذشته برروی سمند سورن توربو استفاده شده بود که مالکان آن‌ها با مشکلاتی برخورده بودند که الان در پلاس توربو این مشکلات کمتر دیده می‌شود.

ابتدا توضیحات و مقایسه‌ای از پیشرانه های ای‌اف7 خواهیم داشت و در ادامه به مشکلات آن‌ها می‌پردازیم. پیشرانه ای‌اف7 تی‌سی دارای 1650 سی‌سی حجم و 16 سوپاپ و 4 سیلندر خطی است که نیروی خود را از یک گیربکس 5 دنده دستی می‌گیرد و دنا پلاس معمولی را به یک سدان چابک تبدیل کرده که مالکان آن‌ها برسر شتاب برای دیگران خط و نشان می‌کشند. اما زمانی که سورن توربو به بازار آمد و مورد استقبال نسبی قرار گرفت مشکلاتی از قبیل گرم‌شدن بیش از حد پیشرانه ، شل شدن مکرر دسته موتورها ، عملکرد نامناسب اینترکولر و ... به سراغ مالکان می‌آمد. اکنون مقایسه‌ای کلی بین دنا پلاس و دنا پلاس توربو خواهیم داشت و آن‌ها را به چالش خواهیم کشید.

 

نوع دنا پلاس دنا پلاس توربو
پیشرانه 4 سیلندر خطی تنفس‌طبیعی 4 سیلندر خطی توربوشارژ
حجم پیشرانه 1/7 لیتری
EF7
1/7 لیتری
EF7 TC
حداکثر قدرت 115 اسب‌بخار / دور 6000 150 اسب‌بخار / دور 5500
حداکثر گشتاور 157 نیوتون‌متر / دور 4500 215 نیوتون‌متر / دور 2200 تا 4800
گیربکس 5 دنده دستی
Be3
5 دنده دستی
Be3
شتاب 100-0 13/5 ثانیه 9/6 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر 220 کیلومتر
وزن 1258 کیلوگرم 1262 کیلوگرم
مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر در 100 کیلومتر 7/5 لیتر در 100 کیلومتر

تست درایو

این روزها با واژه "تحریم" بسیار آشنا هستیم و این کلمه باعث شده کمی و کاستی های متعددی در خودرو های مختلف تولید داخل داشته باشیم اما خوشبختانه تاکنون ایران‌خودرو قصد اهانت به این خودرو را نداشته و چیزی از این سدان کم نکرده است ! اما همین علت باعث شده که روز به روز بر قیمت پلاس توربو افزوده شود و حتی برای قشر متوسط جامعه به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شود.
بگذریم ...
وقتی شما پشت فرمان پلاس توربو می‌نشینید با همان طراحی قبلی و دید خوب به اطراف رو به رو می‌شوید که با تنظیم صندلی برقی و آیینه های جانبی به صورت برقی آماده استارت می‌شوید ؛ وقتی استارت می‌زنید و شروع به حرکت می‌کنید خودرو سواریِ مطلوب و تسلط کامل برای شما فراهم می‌کند و خبری از صدای آزاردهنده پیشرانه نیست اما کافیست کمی پدال گاز را فشار دهید و از دور 2500 به بالا صدای پیشرانه را وارد کابین کنید. از آن رو وقتی شروع به شتاب‌گیری می‌کنید و صدای توربو و حس خوب سواری را می‌چشید دیگر صدای پیشرانه به چشم نمی‌آید و به صورت کامل از چسبیدن بدن به صندلی لذت می‌برید ، البته باز هم باید منتظر یک ضدحال دیگر باشیم چون توربوشارژ به صورت اتوماتیک از دور 5000 از مدار خارج می‌شود و شاهد افت شدید شتاب خواهید بود اما آنچنان مهم نیست چون ای‌سی‌یو اجازه رد شدن دور از 5500 به بالا را به شما نمی‌دهد.

خلاصه همین که سیستم پرخوران تاحدودی در شتاب‌گیری به شما کمک می‌کند جای شکرش باقیست و حداقل در سبقت‌گیری و درگ های شهری از خودرو های دیگر جا نخواهید ماند. مشکلاتی که در بخش قبلی به آن اشاره کرده بودیم به صورت نسبی کامل رفع شده ؛ به عنوان مثال برای کنترل دمای موتور از رادیاتور و اینترکولر بزرگتر استفاده شده و برای حل مشکل شل شدن دسته‌موتورها و صدای بم موتور ، شرکت سازه‌پویش دسته‌موتور های جدید و بهینه تولید کرده که دیگر شاهد ایرادات و خرابی های قبلی نباشیم اما ممکن است در سرعت های بالا و مسیر های جاده‌ای صدای باد در کابین به گوش برسد که این یک ضعف کلی در خودروسازی داخلی بوده و هست.
مسئله دیگر که خیلی از مشتریان به دنبال پاسخ آن بودند ، گیربکس و عملکرد آن بود که آیا گیربکس تغییری داشته یا خیر ؟! بله ، گیربکس همان گیربکس 5 دنده دستی بی‌عی3 که برروی دنا پلاس بود استفاده شده اما به دلیل دخالت سیستم توربو و بوست بالا ، ضرایب گیربکس کاهش یافته که به مقدار موردنیاز هماهنگی با موتور دارد و جای نگرانی نیست البته ناگفته نماند که ایران‌خودرو در برنامه‌نویسی ای‌سی‌یو پلاس توربو محدودیت هایی از قبیل افت قدرت پیشرانه انجام داده که علت آن به خودشان مربوط است ! اما اگر شما 150 اسب‌بخار قدرت را کافی ندانستید و قصد تقویت داشتید به راحتی با انجام ریمپ ای‌سی‌یو به صورت اصولی حدود 180 اسب از این پیشرانه دریافت کنید که به نظر مقدار قابل توجه و خوبی به نظر می‌آید.
مسئله دیگر در بحث سواری مطلوب پلاس توربو ، هندلینگ است. منظور از هندلینگ همان کشش و پایداری خودرو در مسیر های پر پیچ و خم یا جاده‌ای است که نکته بسیار مهمی در سواری هر خودرویی است. اگر از مالکان دنا ال‌ایکس یا پلاس پرس‌و‌جو کنید شاهد تعریف و تمجید آن‌ها از هندلیگ خوب خودروشان در مسیر های نامستقیم هستند که اکنون در پلاس توربو رینگ هایی با قطر بیشتر ، لاستیک فاق کوتاه‌تر و پهنای بیشتر استفاده شده که مطمئناً با این تعاریفت ، پلاس توربو از هندلینگ قابل قبولی بهره‌مند است. اما هنوز نبود سیستم ای‌اس‌پی (کنترل پایداری الکترونیکی) و ترمز های قوی‌تر در پلاس توربو حس می‌شود که امیدواریم اگر نسخه توربو اتوماتیک وارد بازار شد از این دو بهره‌مند شده باشند تا راننده با خیال راحت پدال گاز را فشار دهد.

نتیجه

با این همه تعریف و تمجید و اگر و باید ها نمی‌توان دنا پلاس توربو را در رنج قیمتی و سگمنت خود در برابر رقبای خود مانند چری آریزو5 توربو دست‌کم گرفت چون حرف های بیشتری برای گفتن دارد. امروز اردیبهشت‌ماه 1398 اگر شما به دنبال یک سدان خانوادگی با قیمت بین 150 الی 250 میلیون‌تومان هستید ما پلاس توربو را به شما پیشنهاد می‌کنیم چون از آن جایی که مشخص است بازار دست دوم خوب ، گسترده بودن خدمات ، امکانات و مشخصات فنی قابل قبول ، بازار قطعات مناسب و فضای کافی برای یک خانواده 4 نفره از ویژگی های سدان ایرانی است. اما در مقابل این همه مورد های خوب و جذب‌کننده باید اصطهلاک نسبتاً بالای قطعات ، کیفیت پایین متریال و ضعف ترمز را نسبت به مزایا فاکتور بگیرید. حال تصمیم با شماست که به سمت بازار خودرو های کارکرده یا چینی های خوش خط و خال بروید.
در پایان از آقای سینا عباس‌پور بابت دراخیار گذاشتن خودرو و وقت گران‌بهایشان تشکر می‌کنیم.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

نگران نباشید آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد. لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی