تست و بررسی پژو 2008 ؛ این شیر واقعا شیر است!


مهدی درفشی – پس از برجام و با شروع مجدد شراکت بین شرکت های ایرانی و خارجی، فرانسوی ها نیز این فرصت را مغتنم شمرده و به سرعت وارد همکاری مجدد با خودروسازان ایرانی شدند. این فرصت به قدری برای پاریسی ها ارزشمند بود که حاضر شدند این بار جای پای محکم تری در تهران و کاشان به جای بگذارند. در نهایت، شرکت ایکاپ به عنوان شرکت مشترک بین ایران خودرو و پژو تاسیس گردید. مدل 2008 نیز به عنوان اولین خودروی پسابرجامی وارد خط تولید ایکاپ شد.

 اما سوال اینجاست که چرا 2008؟

 طبیعتا طی چند سال گذشته، چشم بادامی ها با عرضه خودروهای شاسی بلند نسبتا ارزان با امکانات رفاهی معقول، بر ذائقه مشتریان ایرانی تاثیر به سزایی گذاشته اند. این مورد به حدی در سلیقه مشریان نمود پیدا کرده که می توان با نوشتن عبارت کراس روی رکاب یا درب خودرویی هاچ بک، آن را به عنوان یک خودروی شاسی بلند القا و با قیمتی چند برابر به آن ها فروخت! پس چه خودرویی از پژو 2008 بهتر؟ یک فرانسوی بلند قامت.

به لطف ایکاپ، پژو 2008 پس از پیمودن کش و قوس های فراوان، سرانجام وارد بازار و گود رقابت با پاشنه بلندهای بازار ایران شد. 2008 را می توان به نوعی ناجی پژو در ایران دانست. چرا که تا قبل از ورود آن به بازار ایران، تصورات اکثر مردم از محصولات پژو تنها به افزایش صندوق و تغییرات داشبورد و رودری ها محدود می شد.

خبری از ظاهر و تکنولوژی عقب مانده نیست؛ همه چیز بروز است

 پژو 2008 از جدیدترین زبان طراحی فرانسوی ها بهره می برد که با نگاه به قسمت های مختلف بدنه، قطعا می توان به آن پی برد. ترکیب فرم جذاب چراغ ها در کنار قطعات کرومی به کار رفته و سپرهای حجیم، ظاهر زیبایی را به پژو 2008 بخشیده است.

همچنین فرانسوی ها با به کار بردن فلاپ، ریل سقفی و رینگ های 16 اینچی  می خواهند طوری وانمود کنند که پژو 2008 یک شاسی بلند است؛ و واقعا هم هست! اما یک شاسی بلند کوچک شهری.

این خودرو که بر روی پلتفرم پی اف1 گروه پی اس ای تکوین یافته، از پلتفرم یکسانی با دیگر برادرش "سیتروئن سی3" که در کاشان اقامت موقت داشت، بهره می برد. اما سیستم تعلیق پژو 2008 به نسبت سیتروئن سی3 نسبتا خشک عمل کرده و از دفع بسیاری از ضربات ضعف دارد.

این شیر واقعا شیر است!

 پژو همواره در طراحی کابین شهرتی خاص دارد. به طوری که طراحی کابین پژو 206 پس از گذشت حدود 20 سال از زمان طراحی آن، همچنان جذابیت داشته و طرفداران خاص خود را دارد! به طور مثال، جرمی کلارکسون چندی قبل در یکی از مستنداتش درباره محصولات پژو صحبت کرده بود و طراحی آن ها را تا قبل از 2000 میلادی جذاب می دانست.

اما آیا پژو 2008 هم جذاب است؟

  پژو 2008 از فناوری آی-کاکپیت بهره می برد. در اصل، طراحان کابین محصولات پژو را به گونه ای برای راننده شخصی سازی کرده اند که دسترسی به همه ادوات به سهل ترین حالت ممکن تبدیل شود و همه ی این موارد به فناوری آی-کاکپیت پژو منتهی می گردد. اگر چه این جذابیت در ابتدا باعث سردرگمی مالکین پژو 2008 می گردد. چرا که طراحی داشبورد با دیگر خودروهای همرده بسیار متفاوت است.

فناوری یا زبان طراحی؟

 با مشاهده داشبورد محصولات جدید پژو قطعا متوجه سه تغییر نسبت به گذشته خواهید شد. در نگاه اول پیش از همه چیز، محل قرار گیری مجموعه کیلومتر شمار خودرو جلب توجه می کند. چرا که محل قرارگیری آن نسبت به دیگر خودروها متفاوت بوده و اندکی بالاتر از موقعیت فرمان قرار گرفته است. در نگاه دوم، فرمان جمع و جور و خوش دست و در نهایت، صفحه نمایش هوشمندی است که در بالای دریچه های تهویه هوا قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز راننده را به نمایش می گذارد.

اگر چه با وجود این فناوری "یا بهتر بگوییم زبان طراحی" داشبورد پژو 2008 سرتاسر از پلاستیک خشک احاطه شده و عدم وجود چرم در کابین این خودرو، حتی روکش صندلی ها، برای این خودرو در مقابل رقبا امتیازی منفی به حساب می آید. حس بدتر از نداشتن صندلی و پوشش چرمی داشبورد وقتی به میان می آید که وقتی به سقف پژو 2008 نگاه می کنید؛ خبری از سانروف نیست. همینطور استارت دکمه ای هم ندارید! این درحالیست که رقیب هم وطن پژو 2008 یعنی رنو کپچر از سیستم استارت هوشمند بهره ور است و همینطور اگر به سمت گزینه های ساخت چین برویم، حداقل تجهیزات آن ها روکش صندلی چرم، سانروف و استارت دکمه ای می باشد.

البته ناگفته نماند که پژو 2008 آنقدرها هم ساده و بدون تجهیزات، مثل رنو ساندرو که در کاتالوگ آن از تعداد زیاد تجهیزات نام برده شده آپشن چراغ محفظه داشبورد نیز ذکر شده، نیست. چرا که از تجهیزاتی نظیر 6 کیسه هوا، سیستم کمک ترمز اضطراری، کنترل پایداری خودرو، سیستم کمکی سربالایی، سیستم تهویه دو ناحیه ای، خنک کننده داشبورد، صفحه نمایش 7اینچی لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل و لیمیتر بهره مند است.

موتور سال اروپا، قلب تپنده پژو 2008

 2008 تولید شده در ایکاپ، به قدرتمندترین پیشرانه پژو که برای آن درنظر گرفته شده مجهز است. پیشرانه تی اچ پی 165 نصب شده بر روی پژو 2008 توانایی تولید حداکثر قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر در دور 1400 متر بر دقیقه را داراست. این پیشرانه 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژ، با اتصال بر جعبه دنده 6سرعته خودکار، تمام توان تولیدی را به محور جلو منتقل می کند. پیشرانه نصب شده بر روی 2008، از خانواده موتورهای تی اچ پی پژو بوده که از زمان معرفی، توانسته هشت بار به عنوان موتور سال اروپا برگزیده شود.

پیشرانه گرم اروپایی؛ مناسب برای اقلیم ایران؟

 طبیعتا بر روی هر محصول، پیش از ورود به هر اقلیم آزمون هایی صورت گرفته و بر اساس نتایج، تغییرات نیز اعمال می شوند. پژو 2008 نیز از این قائده مستثنی نبوده و پیش از ورود به بازار، در انواع مناطق آب و هوایی ایران تست شده و بر اساس نتایج بدست آمده، شرکت سازنده بر روی پیشرانه و سیستم خنک کاری تغییراتی ایجاد نموده تا بهترین بازدهی ممکن را در ایران داشته باشد.

پژو 2008 ، بله یا خیر؟

 پژو 2008 به لطف بهره وری از طراحی مناسب، پیشرانه قدرتمند، گیربکس هماهنگ و در نهایت گستردگی خدمات پس از فروش ایران خودرو، می تواند انتخاب مناسبی برای انتخاب های شهری و برون شهری باشد. همچنین پژو 2008 توانسته تست های ایمنی را در مراکز معتبر گذرانده و از یورو ان کپ 5 ستاره ایمنی را دریافت نمایند که در مقایسه با رقبا، یک سر و گردن بالاتر است. اما باید بگوییم که در بخش تجهیزات رفاهی، کاملا ساده ظاهر شده و طبیعتا با نگاهی گذرا به شاسی بلندی چینی، حسرت برخی از تجهیزات را خواهید خورد!

سازنده: پژو  
مدل: 2008
کلاس: شاسی بلندهای جمع و جور
پیشرانه: تی اچ پی 165
حداکثر توان موتور: 163 اسب بخار در 6000 هزار دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 240 نیوتن متر در 1400 دور در دقیقه
استاندارد آلایندگی: یورو5
حداکثر سرعت: 217 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد: 8.2 ثانیه
نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.

دسته بندی