به نقل از اقتصاد آنلاین، حمیده زرآبادی اظهار کرد: یکی از موضوعات خودروسازی‌ها، مدیریت آن‌ها است که این موضوع به هیات مدیره و سهم دولت برمی‌گردد؛ در کمتر از یک سال چندین مدیرعامل سایپا عوض شده اما در ایران خودرو مدیریت ثبات چندین ساله دارد.

وی با بیان اینکه تنها راه نجات خودروسازان واگذاری به بخش خصوصی است، گفت: در چند ماه گذشته علی رغم اینکه خودروسازان بیشتر تولیدات خود را با قیمتی 5درصد زیر حاشیه بازار به فروش رساند و یکسری تعهداتی داشتند که پول آن را از مشتری گرفته اما خودرویی تحویل نداده بودند، باز هم گزارشات آن‌ها نشان از ضرر و زیانشان داشت؛ یعنی با وجود این نقدینگی‌ها خودروسازان نه تنها سودی برای خود لحاظ نکردند بلکه ضرر هم داده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به مسئله واگذاری خودرو سازان بیان کرد: هر خریداری که خودروسازی‌ها را بخرد باید تمام تعهدات آن‌ها را نیز به عهده بگیرد؛ اما مسئه مهم این است که تا زمانی که شرایط شرکت‌ها شفاف‌ نشود، این واگذاری باعث ایجاد مشکل می شود.

زرآبادی ادامه داد: مالکیت‌های تو در توی دولت در این شرکت‌ها و فعالیت پیچیده نشان می‌دهد سهم دولت بیش از 20درصد است زیرا انتصاب‌ها و مدیریت همه تحت نظر دولت انجام می‌شود؛ بنابراین رییس قوه قضاییه، رییس خصوصی‌سازی و وزیر صنعت باید درمورد خودروسازی‌ها شفاف‌سازی کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس، زیان‌ده بودن خودروسازان را به دلیل تصمیمات خود خودروسازان و ارائه آمار اشتباه دانست و گفت: در انتشار آمار ضرر و زیان خودرسازان اشکالاتی وجود دارد و باید مراجع نظارتی مشخص کنند که چه برنامه‌ای پشت آن بوده است.

وی افزود: به طور مثال خودرویی 40میلیون تومان قیمت‌گذاری شده اما بهای حاشیه بازار آن 100میلیون تومان است و خودروساز خودرو را با 5درصد زیر 100میلیون تومان می‌فروشند اما در صورت‌های مالی 5درصد زیر 40میلیون تومان را لحاظ می‌کند و از این رو آمارها به اشتباه اعلام می‌شوند.

به گفته این نماینده مجلس، تنها انگیزه قوی در این ماجرا بحث واگذاری خودروسازی‌ها است زیرا این شرکت‌ها هرچه خودشان ورشکسته‌تر نشان دهند با قیمت کمتری واگذار می‌شوند.

نظرات

هیچ نظری برای مطلب مورد نظر ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.