هاشم یکه زارع -مدیرعامل ایران خودرو- در آخرین اظهارنظر آغاز تولید پژو 301 را از بهار 99 اعلام کرده است. این خبر در حالی است که هفته گذشته، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان به رسانه‌ها گفته بود که تا پایان سال 98 حدود 3 هزار دستگاه 301 روانه بازار می‌شود. ”قرار بود 301 در تابستان 98 به تولیدانبوه برسد ولی حالا تولید نهایی آن به ابتدای سال 99 موکول شده است.“ البته طبق گفته‌های یکه زارع، تولید آزمایشی 301 از اواسط تابستان امسال آغاز می‌شود ولی تولید نهایی آن از سه ماه ابتدایی 99 است. هم اکنون میزان داخلی سازی 301 معادل 60% بوده اما با شروع تولید انبوه، این میزان حداکثر به 85% می‌رسد. تیراژ اولیه تولید 301 سالیانه 10 هزار دستگاه است اما ایران خودرو طی سال‌های آینده می‌خواهد آنرا به 250 هزار دستگاه هم برساند. همچنین مدیرعامل ایران خودرو از تمایل شرکتش به داخلی سازی پژو 2008 خبر داده که البته بعد از پروژه تولید 301، اتفاق می‌افتد.

معوقات بانک مرکزی، چالش جدید ایران خودرو

مازیار بیگلو -دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو- خبرهای عجیبی از آینده تولید پژو 301 در ایران خودرو داده است. طبق گفته‌های آقای بیگلو در اوایل تیرماه 98، هفت هزار میلیارد تومانی که قرار بود بانک مرکزی در اختیار قطعه سازان قرار دهد، هنوز پرداخت نشده و این نه تنها بر تولیدات جاری شرکت‌ها اثرگذار بوده بلکه پروژه تولید 301 و بیش از 300 قطعه ساز وابسته به آن را هم دچار مشکل کرده است. البته ایران خودرو تنها متضرر این موضوع نیست چراکه سایپایی‌ها نیز برای تولید سدان جدید رهام، با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آقای بیگلو می‌گوید که برای تولید پژو 301 تنها برخی قطعات مانند ورق استیل، پلی آمید، بلبرینگ‌ها و سایر قطعات الکترونیکی خاص (که بدلیل تیراژ اندک تولید داخلی‌شان اقتصادی نیست)، از خارج وارد می‌شوند. همچنین آقای بیگلو خبر داده که طبق جدول زمانبندی ایران خودرو برای قطعه سازان، تا پایان سال 98 حدود 3000 هزار دستگاه از این محصول روانه بازار کشورمان می‌شود.


تولید محصولات جدید ایران خودرو با پلتفرم 301

نخستین نشست مشترک ساپکو با سازندگان پروژه 301 ایران خودرو در سال 98 برگزار شد؛ نشستی که در پایان آن، خبرهای مهم و البته جالبی به گوش رسانه‌ها رساند.این نشست مشترک با حضور منصور منصوری (مدیرعامل جدید ساپکو)، عادل پیرمحمدی (معاون طراحی و توسعه محصول جدید ایران خودرو و مدیر پروژه 301) و مازیار بیگلو (دبیر انجمن قطعه سازان) برگزار شد که خلاصه و جمع بندی پایانی آن، به شرح زیر است:

ایران خودرو و زنجیره سازندگان قطعات، در 3 سال اخیر سرمایه گذاری کلانی برای پروژه 301 انجام داده‌اند و به همین دلیل حتما باید آن را به مرحله تولید برسانند.  وزارت صمت تاییدیه خودکفایی تولید 301 را صادر کرده است؛ تاییدیه‌ای که نشان می‌دهد توانایی داخلی سازی 60 درصدی برای این محصول وجود دارد. این در حالی است که قرار بود تولید 301 با داخلی سازی 40 درصدی آغاز شود.
ساپکو برای هر قطعه 301، حداقل 2 سازنده و حداکثر 3 تامین کننده درنظر گرفته است. همچنین بیش از 300 سازنده در فرآیند تامین و تولید قطعات 301 حضور دارند. ایران خودرو می‌خواهد از پلتفرم پژو 301 برای عرضه و تولید 4 محصول جدید دیگر نیز استفاده کند. امکان توسعه و خودکفایی در تولید 301 بدون حضور پژو نیز امکان پذیر است. 301 دارای تمامی استانداردهای 85 گانه بوده و به همین دلیل، نخستین محصول تولیدی ایران خودرو با چنین سطحی از استانداردها لقب گرفته.  خط تولید 301 هم اکنون ظرفیت تولید 16 دستگاه در هر ساعت را دارد ولی هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است. 301 درحال حاضر مراحل توسعه قطعاتش را می‌گذراند. قرار است در نیمه دوم امسال، قالب قطعات به خصوص در بخش بدنه، طراحی و ساخته شود.

تولید 150 هزار 301 طی 3 سال

حسین نجاری (مدیرعامل وقت ساپکو) در مصاحبه جدیدش، خبر از پیشرفت‌ پروژه تولید پژو 301 داده است. طبق گفته‌های آقای نجاری، پژو با ترک ایران باید جبران خسارت کرده و مبلغی در حدود 7 هزار میلیارد تومان را به شرکت‌های ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان ایرانی پرداخت کند.

آن طور که مهندس نجاری می‌گوید، پژو هرچند از بازار کشورمان رفته اما مونتاژ 301 این شرکت، همچنان در دستور کار ایکاپ قرار دارد تا جایی که هم‌اکنون 50 تا 60 درصد قراردادهای مرتبط با تولید این خودرو، منعقد و نهایی شده و حتی قرارداد ساپکو نیز برای تولید 150 هزار دستگاه 301 طی 3 سال، با قطعه‌سازان نهایی شده است. تا قبل از خروج پژو از بازار کشورمان، میزان داخلی سازی 301 به بیش از 64% رسیده بود. قیمت نهایی این خودرو فرانسوی هنوز مشخص نشده اما آقای نجاری می‌گوید که پژو 301، با قیمتی فراتر از دنا پلاس توربو به بازار ایران خواهد آمد.


تولید 301 به تاخیر افتاد

مدیرعامل ایران خودرو در جریان نمایشگاه خودرو تهران 97، خبرهای تازه‌ای از زمان عرضه پژو 301 مونتاژی به رسانه‌ها داده است. طبق گفته‌های آقای یکه زارع، بعد از خروج پژو از بازار ایران، اولویت ایکاپ ابتدا در تولید محصولاتی است که میزان داخلی سازی بیشتری داشته باشند.

بر این اساس ابتدا پژو 301 و سپس پژو 2008 وارد مرحله تولید انبوه می‌شوند. اما درباره 301 باید بدانید که بنابه گفته‌های جدید آقای یکه زارع، اولین عرضه آن در اسفندماه 98 خواهد بود؛ این در حالی است که حدود یکماه پیش و با آغاز مونتاژ آزمایشی 301، ایران خودرو عرضه آنرا در تابستان 98 تعیین کرده بود.


پژو 301 را بهتر بشناسید

301 نام جدیدی در خانواده پژو نیست. اولین‌بار در دهه 30 میلادی بود که پژو 301 به بازار جهانی معرفی شد. 301 در فاصله سال‌های 1932 تا 1936 میلادی در 4 اتاق مختلف (ون، سدان، کوپه و کابریولت) و با پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری 35 اسبی تولید می‌شد و نهایتا نیز در سال 1937 مدل جدید 302 جای آن‌را گرفت.

از این ماجرا بیش از 7 دهه گذشت تا اینکه در سال 2012 پژو 301 دوباره زنده شد. نسل جدید 301 فقط و فقط در نسخه سدان به بازار جهانی آمد و از آنجایی که در کلاس سدان‌های کامپکت قرار داشت، سودای رقابت با خودروهای پرفروشی نظیر هیوندای اکسنت مونتاژی و کیا سراتو مونتاژی را در سر دارد. فروش 301 در ایران از اواخر پاییز 96 آغاز شد و نخستین سری آن نیز در اواسط زمستان همان سال بدست مشتریان ایرانی رسید. سری اول این خودرو در مدل 2016 فروخته می‌شد اما تعداد بسیار محدودی نیز در مدل 2017 تحویل مشتریان شد که نه در ظاهر و نه در تجهیزات، تفاوتی با مدل 2016 خود نداشت. اما عرضه این فرانسوی -آن هم به‌صورت وارداتی- تنها برای سنجش بازار داخلی بود چرا واردات آن از ابتدای سال 97 متوقف شده و آبی‌پوشان جاده مخصوص درصدد مونتاژ آن هستند.
 

قیمت پژو 301

سال 2017 پژو بعد از 5 سال، سرانجام نخستین فیس لیفت 301 را انجام داد و ظاهر آن‌را مشابه برادر بزرگترش -یعنی نسل اول پژو 508- طراحی کرد. در 301 فیس‌لیفت مهم‌‌ترین مشخصه‌های ظاهری خودرو تغییر کرده‌اند؛ از کاپوت بگیرید تا چراغ‌ها، جلوپنجره، سپر و حتی رینگ‌‌ها. برخلاف نمای بیرونی که اکثر چیزها جدیدند، در نمای داخلی 301 نیوفیس ویژگی‌ جدیدی به چشم نمی‌آید جز آن‌که مانیتور لمسی به کنسول اضافه شده. البته با دقت بیشتر می‌توان به تغییر مختصر اهرم دنده و گرافیک جدید صفحه کیلومتر نیز پی‌برد.


مشخصات موتور EC5

پژو 301 نیوفیس با همان پیشرانه‌های سابقش راهی بازارهای جهانی شده و از ابتدا هم بعید بود که ایکاپ به‌سراغ پیشرانه 3 سیلندر PureTech آن برود؛ همان پیشرانه‌ای که هرچند 1.2 لیتری حجم داشته ولی به کمک توربوشارژ، قدرتش به 82 اسب‌بخار می‌رسد. پس با این اوصاف، احتمالا مشخصات فنی 301 مونتاژی، مشابه 301 وارداتی است. باتوجه به قطع همکاری پژو سیتروئن، ایران خودرو برای پیشرانه این فرانسوی به سراغ موتور EC5 رفت که در واقع، نمونه ارتقایافته‌ای از پیشرانه TU5‌ است و همان حجم 1.6 لیتری را هم دارد. این نیرو توسط جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین یکه‌زارع -مدیرعامل ایران خودرو- در اسفندماه 96 به رسانه‌ها گفته بود که 95% فرآیند قالب‌سازی و ساخت بدنه 301 در ایران انجام شده و حتی میزان داخلی‌سازی پیشرانه آن هم به 85% رسیده است.

نظرات
زانيار پيري (٦ ماه و ٢ هفته قبل ،سه شنبه ٣ دی ١٣٩٨)
اين چه جايگزينيه كه قيمتش ٣ برابر پژو٤٠٥

ارسال نظر

لطفاً فیلد های ستاره دار را پر نمایید.